המשנה ליועמ"ש כרמית יוליס: "אין לנו פריבילגיה לגור כמו בעבר, שגן ילדים היה בשטח נפרד עם דשא גדול"

בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן, התייחסה יוליס לחוסר הוודאות בעניין התמ"א וחלופת שקד שאמורה להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים, וציינה כי "התמ"א לא תפסיק לחיות, יש תקופת מעבר משמעותית" • לגבי סוגיית המטרו אמרה יוליס כי "זה אירוע שאי-אפשר להפריז בחשיבותו"

עו''ד כרמית יוליס, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה במשפט אזרחי / צילום: קובי שירביט
עו''ד כרמית יוליס, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה במשפט אזרחי / צילום: קובי שירביט

עו"ד כרמית יוליס, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה במשפט אזרחי, התייחסה היום (ב') בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן לחוסר הוודאות בעניין התמ"א וחלופת שקד שאמורה להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים, וציינה כי "התמ"א לא תפסיק לחיות, יש תקופת מעבר משמעותית. ניסינו להביא את החקיקה למליאה, וזה לא עלה בידי הקואליציה. אנחנו בתקופת היערכות, וכמה השוק זקוק לה, אם זה כמה חודשים או יותר קרוב לשנה". 

עו"ד יוליס התייחסה גם לאורך הזמן עד לקבלת היתר בנייה. לדבריה, "ההסדרה המלאה תהיה בתקנות, ואם נצליח, זו תהיה בשורה מאוד משמעותית לא רק בתמ"א 38 אלא בתוכניות מפורטות, שעם אישור התוכנית ההיתר מאושר, וככל שהדבר הזה יצליח, זה יפחית בצורה דרמטית את הזמנים ויגלוש גם לתוכניות מפורטות רגילות.

בנושא חוק "הקומה המבונה" (הקורא לשלב מוסדות ציבור במגדלי מגורים), עו"ד יוליס הדגישה כי זהו חוק חשוב, "גם בגלל ההסדר הספציפי וגם בגלל הרעיון". לדבריה, "גם אם יש קרקעות פרטיות ויזמים פרטיים, בסוף המצאי לא קיים כמעט, ואין לנו את הפריבילגיה לגור כמו בעבר, שגן ילדים היה בשטח נפרד עם דשא גדול. זה מאוד פסטורלי אבל לא יוכל להמשיך להתקיים. החקיקה אמורה להגביל את השטח, וזה המקום שלנו כמשפטנים לעשות היקפי חקיקה משמעותיים ואגרסיביים במטרה להגיע לוודאות משפטית".

לדבריה, "זו תפיסת עולם של האינטרסים הציבוריים. אנחנו מתקדמים לעולם שגם כשאדם אומר שהוא לא רוצה ולא מעניין אותו השימוש הציבורי, זה בכל זאת יקרה בגלל הצרכים הציבוריים. הפשרה היא שבשלב ההיתר היזם ידע אילו שימושים ציבוריים הרשות צריכה, ואפשר יהיה לנהל על זה סוג של שיח".

בסוגיית המטרו, יוליס אמרה כי "זה אירוע שאי-אפשר להפריז בחשיבותו, והוא מביא לידי ביטוי את ההתקדמות של התכנון והמשפט אל מול הצורך ביישום אגרסיבי. המטרו זה משהו ייחודי, ואי-אפשר יהיה ליישם את הכללים האלה כשיהיה צריך בעתיד להזיז איזה מחלף".