נפרדים מאיש העסקים איתן ורטהיימר: "היה איש תעשייה בלב"

ורטהיימר היה מחלוצי התעשייה בישראל, והוביל לאורך השנים עסקאות ענק בארץ ובעולם • בשנת 2013 הוא מכר את קבוצת "ישקר" שהקים אביו, לברקשייר האת’ווי עבור כ–6 מיליארד דולר • בכירים בתעשייה ספדו לו: "הוא היה תעשיין בלב ובנפש מהיסוד. הוא בנה תעשייה כבירה"

איתן ורטהיימר ז''ל / צילום: איל יצהר
איתן ורטהיימר ז''ל / צילום: איל יצהר

בחודשים האחרונים הזמין התעשיין איתן ורטהיימר את כל חבריו הקרובים ל"מפגשי פרידה". כך הוא קרא לפגישות שערך. הוא סיים להילחם במחלת הסרטן, ורצה לוודא שהכל יהיה בסדר עם כל מי שהוא אוהב לאחר לכתו. מצעד החברים שהגיעו לביתו היה חסר תקדים - מהתעשיינים הבכירים בארץ ועד לאנשי עסקים מוכרים מהעולם. ברקע שיחות הפרידה התנגנה מוזיקה מגוונת שאהב, מג’אז ועד מוזיקה יוונית.

"בתקופה האחרונה הכל היה סביב הפרידה", סיפרה עופרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס וחברה קרובה של ורטהיימר. "מרגע שנודע לו שחלה, איתן כמו איתן, נלחם בדרך שלו. היה מיותר לתת לו עצות. כשהיה צריך להילחם הוא נלחם, אבל הוא גם הפסיק להילחם כשהוא חשב כשאין צורך יותר. הוא תמיד אמר: ‘כשאתה מתכנן אז יש לך אפשרות בחירה’. והוא תמיד בחר נכון. אז הוא הזמין את כולם, את המשפחה והחברים הקרובים, לפרידה".

התעשיין, איש העסקים והמיליארדר נפטר לאחר שהתמודד עם מחלת הסרטן במשך כשנתיים וחצי. ורטהיימר, בן ה-70 במותו, היה מחלוצי התעשייה בישראל, ומי שהוביל את העסקה למכירת קבוצת "ישקר", שהפכה את משפחתו לאחת המשפחות העשירות בישראל.

"הוא היה תעשיין בלב ובנפש, לא רק מהבית, אלא מהיסוד. הוא בנה תעשייה כבירה, אהב את מה שהוא עושה וחבל על דאבדין", ספד לו התעשיין דן פרופר, יו"ר אסם. "הוא היה אישיות, והעשייה שלו היא פאר התעשייה. הוא היה מלא רוח חיים וחוש הומור ייחודי".

הצטרף לעסק של אביו, ובמהרה עבר לעמדת ניהול

ורטהיימר נולד בנהריה בשנת 1951 להורים מרים והתעשיין סטף ורטהיימר. הוא היה ילד שני מתוך ארבעה ילדים. בגיל 24, לאחר סיום שירותו הצבאי, החל לעבוד במפעל לייצור כלי מתכת, "ישקר", שהקים אביו, אך תוך זמן קצר פרש לטובת יוזמה עצמאית בתחום כלי עבודה לעיבוד שבבי. בהמשך עבר להתגורר בארצות הברית לתקופה קצרה, וכשחזר, הוא קנה, שיקם והשביח מספר חברות ומפעלים שלאחר מכן מכר. כך ורטהיימר עשה את הונו הראשוני.

בשנת 1982 הצטרף לעסק של אביו, "ישקר", ותוך זמן קצר החל לנהל את החברה. ורטהיימר הבן הביא את "ישקר" להישגים יוצאי דופן - תחת ניהולו החברה החלה לפעול ברחבי העולם, ורווחיותה צמחה ביותר מפי 20 משהייתה בתחילת דרכה.

אחת מנקודות הציון המרכזיות בקריירה המפוארת של ורטהיימר, הייתה עסקת הענק בה מכר את "ישקר" ו"טכנולוגית להבים" לברקשייר האת’וויי - חברת ההשקעות של האורקל מאומהה, וורן באפט ו-Pratt & Whitney. זו הייתה העסקה הראשונה שבה השקיע באפט מחוץ לגבולות ארצות הברית, וזאת בעיקר בזכות הקשר שנוצר בינו לבין איש העסקים המנוח. "הוא הקסים את וורן באפט", אמרה עפרה שטראוס. "היה מדהים לשמוע מה באפט אומר עליו לאורך השנים".

איתן ורטהימר / צילום: ארכיון ישקר
 איתן ורטהימר / צילום: ארכיון ישקר

מספר אקזיטים, במקביל לפעילותו החברתית

שטראוס, שגדלה בנהריה לצד ורטהיימר, סיפרה שהוא היה "התעשיין של נהריה" מגיל צעיר: "איתן הלך שבי אחרי התעשייה, זה היה בנפשו. היינו כמה תעשיינים בנהריה, אך עם הזמן בני משפחת ורטהיימר הפכו לתעשיינים ב-ה’ הידיעה, ברמה בינלאומית, והרבה מזה בזכותו". עוד הוסיפה שטראוס, שורטהיימר היה איש עסקים מתוחכם למדי. "הוא היה סוליסט, אך ידע לחבר קבוצה של אנשים שהלכו איתו באש ובמים", תיארה.

בשנת 2006, כשברקשייר רכשה את השליטה ב"ישקר", על ידי קניית חברת האם IMC סיפר ורטהיימר לתקשורת שהספיקו לו 10 דקות של שיחה אישית עם באפט כדי לסכם את עקרונות העסקה. איש העסקים הישראלי חזה שיחד עם באפט, תוכל "ישקר" להכפיל את שוויה - ואכן כך קרה.

לאחר מכירת "ישקר", ביצעה משפחת ורטהיימר אקזיט נוסף, "צנוע יותר". במאי 2014 היא מכרה את השליטה (51%) בחברת טכנולוגית להבים (BTL) לידי שותפתה, חברת Pratt & Whitney.

בשנים האחרונות לחייו, פעל ורטהיימר למכירת יתרת עסקי המשפחה, במה שנתפס כהיערכות לקראת העברת העושר המשפחתי לידי הילדים והנכדים שלו.

בנוסף, בשנת 2020 מכר בשתי עסקאות ענק - מספר מתחמי נדל"ן בצפון הארץ, בפארק התעשייה תפן ובנהריה, תמורת סכום כולל של כמיליארד שקל.

כמו כן, באותה שנה הוא מכר את מניות השליטה בחברת הטכנולוגיה "נצר חיישני תנועה", בתמורה לסכום משוער של 45 מיליון שקל.

במקביל לפעילות העסקית, הקדיש ורטהיימר משאבים ותשומת לב לפעילות פילנתרופית, בין היתר ביצירת הזדמנויות עבור תושבי הפריפריה. הוא היה שותף לשר הביטחון לשעבר, שאול מופז, בהקמת תוכנית "עתידים", שמשלבת צעירים מצטיינים מהפריפריה הגאוגרפית והחברתית של מדינת ישראל במוסדות להשכלה גבוהה. בנוסף, ורטהיימר הקים את הקרן לעסקים "דרומה צפונה" להצמחת הפעילות הכלכלית בצפון ודרום הארץ. על תוכנית עתידים קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון.

ורטהיימר הותיר אחריו אישה - האמנית אריאלה ורטהיימר, חמישה ילדים - אסף, סיון, מאיה, דניאל וגיא, שישה נכדים ושלושה אחים.

איתן ורטהיימר 1951-2022

● נולד וגדל בנהריה. בנם של מרים וסטף ורטהיימר
● בשנות ה־80 ניהל תוכנית הבראה ב"ישקר", ובהמשך עבר לניהול החברה
● בשנות ה־90 רכש כ־13% ממניות חברת אפריקה ישראל להשקעות
● בין 2006-2013 מכר את קבוצת IMC בתמורה ל־6 מיליארד דולר
● ב־2014 מכר את השליטה השליטה ב־BTL תמורת מאות מיליוני שקלים
● קידם מיזמים חברתיים, ובין המייסדים של תוכנית "עתידים"