סטארבקס משהה את הרכישות העצמיות לטובת השקעה בפעילות

הווארד שולץ שחזר באחרונה לכיסא המנכ"ל, אומר שהוא יסיים את הנוהג של רכישה־עצמית של מניות (buybacks), ויפנה את הכסף להשקעה בפיתוח הפעילות הקיימת ועתידית • וול סטריט הגיבה בירידת מניות ב־3.7% ל־88.09 דולר

''''אני לא בעסק, כבעל מניות של סטארבקס, כדי לעשות כל החלטה על בסיס מחיר המניה לרבעון'' האוורד שולץ, מנכ''ל סטארבקס / צילום: Ted S. Warren
''''אני לא בעסק, כבעל מניות של סטארבקס, כדי לעשות כל החלטה על בסיס מחיר המניה לרבעון'' האוורד שולץ, מנכ''ל סטארבקס / צילום: Ted S. Warren

ביום הראשון שלו בחזרה כמנכ"ל סטארבקס, השהה הווארד שולץ מיליארדי דולרים ברכישות בחזרה של מניות (buyback) ואמר שההתמקדות המיידית שלו תהיה בקפה, בלקוחות ובעובדים, ולא בשוק המניות.

"אני לא בעסק, כבעל מניות של סטארבקס, כדי לעשות כל החלטה על בסיס מחיר המניה לרבעון", אמר שולץ בפורום עובדים במשרדי החברה ביום שני.

"הימים האלה, גבירותיי ורבותיי, נגמרו", אמר שולץ לקול מחיאות כפיים, בנאום לעובדים שנראה על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

וול סטריט הגיבה בתורה, והמניות ירדו ב־3.7% ל־88.09 דולר.

דבריו של שולץ, לצד החדשות כי החברה תפסיק בתוכנית רכישת המניות בחזרה (buyback) שהחלה בה בסתיו, היוו אינדיקציה ברורה ביותר עד כה לתוכניות של שולץ, שחזר לכהונה השלישית שלו כמנכ"ל. הצעד מגיע בזמן שסטארבקס מתקשה למלא משרות בכמה מקומות, ולאחר שהבריסטות, מגישי הקפה בסניפים, עשו את המהלך המשמעותי ביותר בהיסטוריה של הרשת לכיוון התאגדות עובדים.

שולץ אמר שסטארבקס הייתה חייבת לגדול מהר יותר ולעצב מחדש את חוויית הרכישה כדי להישאר רלבנטית ללקוחות, אפילו אם המשמעות של זה היא להקריב חלק מהרווחים הרבעוניים והחזרים לבעלי המניות בטווח הקצר.

ניו יורק - סטארבקס / צילום: עינת לברון
 ניו יורק - סטארבקס / צילום: עינת לברון

ניווט בין ניסיונות התאגדות העובדים

הוא חוזר כמנכ"ל ממלא מקום לנהל את רשת בתי הקפה שבנה במשך כמה עשורים אחרי שקווין ג'ונסון, שהיה מנכ"ל סטארבקס מאז 2017, הודיע במרץ על כוונתו לפרוש. שולץ אמר שיתמקד בחידוש סטארבקס בזמן שהרשת מנווטת בין עליות המחירים וניסיונות ההתאגדות של הבריסטות בארה"ב, וכן מתכוננת להקים אלפי סניפים חדשים ברחבי העולם בשנים הקרובות.

במהלך פורום עובדים בחדר ישיבות במשרדי החברה ביום שני, בירך שולץ כמה מהעובדים בשמם וביקש מעובדים חדשים יותר להציג עצמם לוותיקי החברה.

שולץ, שעמד לצד מכונת קפה מלאה, הבטיח לעובדים שימיה הטובים של החברה עוד לפניה. הוא אמר שבעוד שסטארבקס לרוב נמצאת בעמדה מובילה בתעשייה, היא לא עושה מספיק בשנים האחרונות. "אנחנו צריכים להסתכל על התפקיד והאחריות של היותנו חברה ציבורית באמריקה של היום", אמר.

שולץ אמר שהוא לא מתנגד לאיגודים אבל לא היה מצליח לבנות את סטארבקס מכמה סניפים בודדים לענקית קפה לו היה מתמודד מול איגוד. "סטארבקס צריכה להכיר בכך שמגפת הקורונה הפכה את סביבת העבודה קשה יותר לעובדי הסניפים", אמר, "והחברה צריכה לעשות יותר".

"לא עשינו מספיק", אמר שולץ. "אני מבטיח להשתפר"

בעבר הפסיקה סטארבקס ברכישות עצמיות של מניות ב־2020 אחרי שהמגפה פגעה בעסקיה. החברה אמרה למשקיעים באוקטובר שתעשה הרשאה חדשה של 20 מיליארד דולר בדיבידנדים ורכישות עצמיות (buyback) במשך שלוש שנים. "כשני שליש מההוצאה ילכו לרכישות עצמיות של מניות", אמרו בזמנו בחברה. בפברואר הנפיקה סטארבקס 1.5 מיליארד דולר בחוב למטרות תאגידיות כולל רכישות עצמיות.

החברה הודיעה בפברואר שרכשה בחזרה 31.1 מיליון מניות ברבעון שנגמר ב־2 בינואר, והיו לה עוד כ־17.8 מיליון מניות זמינות לרכישה במסגרת ההרשאה הנוכחית.

רכישות עצמיות יכולות לתמוך במחיר המניות על ידי הגדלת הרווח לכל מניה ועידוד סנטימנט המשקיעים לגבי הסיכויים הפיננסיים של החברה. השנה חברות מוציאות יותר כסף על דיבידנדים ורכישות עצמיות של מניות לאחר ששמרו מזומנים עוד מתקופת הגל הראשון של המגפה. הרכישות העצמיות עוזרות לתמוך בשוק המניות המוכה.

מניות סטארבקס מפגרות לעומת מניות אחרות של מסעדות ב־12 החודשים האחרונים והרשת מנווטת בין עלייה בעלויות של אספקה וחומרי גלם ושכר גבוה יותר לעובדים. משקיעים רוצים לדעת מה תוכניותיו של שולץ והאם ניתן לסחוט עוד את שולי הרווח, כך אמרו אנליסטים בוול סטריט.

רכישות עצמיות (buyback) של מניות כבר נתונות לביקורת בוושינגטון תקופה ארוכה. בריסטות הרוצים להתאגד ופוליטיקאים התומכים במאמצים שלהם מתחו ביקורת על הרכישות העצמיות של סטארבקס וחלוקת הדיבידנד, ואומרים שהכסף הזה היה צריך להיות מושקע בשכר העובדים ובהטבות עבורם.

Starbucks Workers United, האיגוד שנוצר על ידי עובדי סניף באיזור בפאלו, ניו יורק בסוף שנה שעברה, הודיע ביום שני שהאיגוד רוצה שיהיה לו קול אמיתי בחברה, וששולץ צריך להפסיק את ניסיונות החברה למנוע מהאיגוד לתמוך בעובדים.

כמה ממשקיעי סטארבקס אמרו ביום שני שההפסקה ברכישה עצמית של מניות יכולה לעזור לחברה בטווח הארוך, אם תעזור להאט את מאמץ ההתאגדות של Starbucks Workers United. קבוצה של בעלי מניות שבעבר דחקו בסטארבקס לחדול מכל המסרים נגד התאגדות שהחברה שולחת לעובדים הודיעה ביום שני שהם עדיין רוצים שהחברה תמשיך להימנע מכך.

בנאום שלו ביום שני, אמר שולץ שלסטארבקס אסטרטגיה מנצחת ומיליוני לקוחות נאמנים, ושלא שווה להתמקד במניית החברה. הוא אמר שהתמודד עם התנגדות כשהשקיע החזרים ממניות בהטבות לעובדים במשרה חלקית בימים שהקים את החברה, אבל זה היה הדבר הנכון לעשות לסטארבקס ולעובדים.

"לכל מי שעוקב אחרי מחיר המניה היום והמניה יורדת, זה עניין קצר טווח", אמר.

שולץ אמר שהוא חוזר כדי לעזור לעצב את השלב הבא של סטארבקס, וראשית כיוון לבלות זמן עם העובדים כדי לשמוע את חששותיהם ולתת להם השראה. הוא אמר שהוא ומנהיגים אחרים בחברה יבקרו בחנויות ובמפעלי הייצור ברחבי העולם בשבועות הקרובים כדי להבין טוב יותר מה החששות של העובדים. המשוב הזה ייכלל בקבלת ההחלטות העתידית בחברה, כך אמר.