ליברמן מסובב את הספינה אחורה: מדברים על תחב"צ, מעודדים רכב פרטי

הצעתו של שר האוצר לסבסד את העלייה במס על הבלו למשך שלושה חודשים מחזקת את הקשר בין נגישות לבין שימוש ברכב הפרטי • ברבע מהעלות של הצעד הזה, המדינה יכולה הייתה לסבסד עוד יותר את התחבורה הציבורית ולהוזיל את הנסיעות המזדמנות

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר
פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

הפופוליזם של ליברמן מצעיד את ישראל אחורה. בהצהרתו היום, לפיה המדינה תסבסד את העלייה במס על הבלו ולמשך שלושה חודשים, ליברמן לא רק הציג כניעה מוחלטת של מי שאמור לשמור על הקופה הציבורית, הוא מוביל לחיזוק הקשר המדאיג בין נגישות לבין שימוש ברכב הפרטי, כשבעולם המערבי כבר התפכחו.

מצב התחבורה הציבורית בישראל גרוע והפקקים חונקים את אזרחי המדינה - ישראל נתונה במשבר תחבורתי שמאיים על כלכלתה, על הנגישות להזדמנויות של תושביה, ועל איכות חייהם והנה המדינה מעודדת אותם להמשיך ולנסוע ברכב הפרטי ולכלות את זמנם. מתוך למעלה מ-400 ערים שנבחנו במדד הפקקים הבינלאומי TOMTOM, גוש דן זכה במקום ה-21 והמפוקפק. במשרד האוצר משקפים במסמכים, דברי הסבר ותכניות אסטרטגיות מרשימות את ההבנה שמזמן שולטת בשיח התחבורתי במדינות המפותחות והוא צמצום השימוש ברכב הפרטי - שמהווה ניצול לא יעיל של רשת הכבישים - והרחבת האפשרויות בתחבורה הציבורית, ברכיבה על אופניים ובהליכה רגלית והנה השר הממונה מסובב את הספינה.

לעומת זאת, במדינות מסוימות חל סבסוד זמני על העלייה במחיר הדלק בעבור משתמשי התחבורה הציבורית ולצד העלייה במחירים שמשלמים הנהגים - הנסיעה באוטובוסים דווקא הוזלה. מדיניות כזו משתמשת בקופה הציבורית ומערכת המס כדי להכווין להתנהגות שתקדם את החברה. בישראל לעומת זאת, ליברמן חנך השבוע יחד עם שרת התחבורה מרב מיכאלי רפורמת תעריפים בתחבורה הציבורית שתוביל אמנם לסדר בכאוס התעריפים הנהוג, אך בהחלט תייקר לחלק גדול מהמשתמשים את הנסיעות ובעיקר לתושבי הפריפריה ולערים שבהם ריכוז גדול של חרדים. בעוד שבטבריה מחיר כרטיס הנסיעה באוטובוס יעלה מ-2.5 שקלים ל-5.5 שקלים - מי שיבחר לנסוע ברכב הפרטי דווקא יהנה מסבסוד של המדינה בחודשים הקרובים. ליברמן עצמו אמר שדבר שנותנים קשה יהיה לקחת חזרה, נראה אותו חתום על צעד של העלאת המחיר חזרה.

יש כסף? המדינה יכולה הייתה לבחור לסבסד עוד יותר את התחבורה הציבורית ולהשאיר את הנחת הערך הצבור שמקנה 25% הנחה בעת הטענת הרב קו ועלותה 200 מיליון שקל מדי שנה כדי לצמצם את עליית המחירים בנסיעות המזדמנות, לפחות בשלב הראשון. ישראל עוד לא הספיקה להתאושש מהזנחה רבת שנים של התחבורה הציבורית לצד קידום מחלפים, אוטוסטרדות וכבישים בתקופת שר התחבורה לשעבר ישראל כץ והנה ליברמן מסמן את הדרך לכיוון הלא נכון - אחורה.