תמ"א 38 | פרשנות

גרועה וגאונית: עם ההצלחה של תמ"א 38 אי אפשר להתווכח

תמ"א 38 היא תוכנית מכוערת, לא טובה תכנונית, פוגעת בכלכלה העירונית, אינה כוללת שטחי ציבור, לא מגיעה לפריפריה ובגרסה המקורית שלה כנראה שגם אינה יעילה מבחינה בטיחותית • אבל החלופות הן נוסחאות שאולי משתמשות במילים "הנכונות" מבחינה תכנונית, אבל בפועל הן מסורבלות, לא מובנות, וייקח שנים עד שיוטמעו במערכת

תמ''א 38 היא תוכנית גאונית, שתפורה בדיוק לרשלנות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock, Protasov AN
תמ''א 38 היא תוכנית גאונית, שתפורה בדיוק לרשלנות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock, Protasov AN

לאחר דיון סוער בחלקו, אישרה המועצה הארצית ברוב קולות גדול, 22 תומכים מול מתנגדת אחת בלבד, את הארכת תוקפה של תוכנית המתאר לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38) בשנה נוספת עד לאוקטובר 2023. זאת, על אף הבעת ההתנגדות מטעם מינהל התכנון, שיזם לפני 3 שנים החלטה על ביטול תמ"א 38 בחודש אוקטובר 2022. בסופו של דבר נותרה מנהלת מינהל התכנון דלית זילבר כמתנגדת יחידה להחלטה ותמ"א 38 תוארך בשנה נוספת.

תמ"א 38 היא תוכנית מכוערת, לא טובה תכנונית, פוגעת בכלכלה העירונית, אינה כוללת שטחי ציבור, לא מגיעה לפריפריה ובגרסה המקורית שלה, של חיזוק מבנים ותוספת קומות מעליהם, כנראה שגם אינה יעילה מבחינה בטיחותית.

מצד שני תמ"א 38 היא תוכנית גאונית, שתפורה בדיוק לרשלנות הישראלית, לאנומליה התכנונית ולרמות המשילות של המדינה ושל השלטון המקומי. הדיונים על התוכנית הלאומית לחיזוק מבנים ועל החלופות שמנסים לייצר לה, רק מחזקים את היתרונות של התוכנית הזו, שאחד מהם הוא שהיא מציבה מראה לא מחמיאה כלפי מי שאמורים להנהיג את התכנון הישראלי.

החלופות מסורבלות ולא מובנות

אם נחזור 20 שנים לאחור, לימי קידום התוכנית שאושרה ב-2005, האנשים שכיהנו אז במינהל התכנון בראשות שמאי אסיף, לא היו פחות חכמים ממינהל התכנון של היום. רוב מוחלט של הביקורת שנשמעת ב-2022 - נשמעה כבר ב-2002, כולל עניין הפריפריה, הפגיעה בתכנון המקומי, לקיחת סמכויות מהוועדות המקומיות ועוד. אולם, לנגד מינהל התכנון של אז עמד יעד יותר חשוב: לעצב תוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, שתיושם בשטח במהירות האפשרית.

ואכן, בניגוד למסלולים ולחלופות שונות שנותרו על הנייר, לרבות מסלול הפינוי-בינוי שנחשב למסלול המועדף על כולם, תמ"א 38 מביאה תוצאות: בשנה שעברה הונפקו 13.2 אלף היתרי בנייה מכוח התמ"א, לעומת כ-7 אלף שהונפקו מכוח כל תוכניות הפינוי-בינוי; מאז 2010 אוכלסו 49.8 אלף מבנים שחוזקו או הוקמו במסגרת התוכנית והונפקו היתרי בנייה ל-95.5 אלף דירות, כמעט פי 4 מהיתרים שהוצאו לפרויקטים של פינוי-בינוי בתקופה המקבילה. אם למינהל התכנון הנוכחי יש מסלול שיכול להציג נתונים טובים יותר - אדרבא - שיציג.

במהלך השנים האחרונות ראש מינהל התכנון הנוכחית דלית זילבר ואנשיה מציגים בעיקר זה ביקורת על התמ"א - חלקה אגב פתיר ומותנה בתיקצוב ממשלתי.

תמ"א 38 היא תוכנית סופגת ביקורת, אבל החלופות - זו שעיצב מינהל התכנון וזו של שרת הפנים איילת שקד - הן נוסחאות שאולי משתמשות במילים "הנכונות" מבחינה תכנונית, אבל בפועל הן מסורבלות, לא מובנות, וייקח שנים עד שיוטמעו במערכת, ללא שום בטחון במידת ההצלחה.

אין שום בעיה לראות את הצלחת התמ"א - להסתובב ברובעים של תל אביב, על הכרמל בחיפה ובשכונות ותיקות ברעננה והרצליה. אין שום כלי תכנוני שיכול היה לשנות את השכונות הללו בתוך פחות מ-15 שנה, למעט תמ"א 38.

ויש גם את העניין הבטיחותי. בדיון שהתקיים ביום שלישי במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שב המהנדס ישראל דוד על הביקורת הלא חדשה שלו על תמ"א 38/1 והזהיר כי המבנים שהוקמו בשנות ה-50 מרקיבים, ואין שום דרך לחזק אותם. הנקודה, שגם כאן אין בנמצא שום מסלול קיים של התחדשות עירונית שיכול לענות כמעט באופן מיידי על מתן מענה למבנים כאלה, מלבד תמ"א 38/2 של הריסה ובנייה מחדש.

תמ"א 38 מבוססת על אינטרסים

זילבר טענה והאשימה בדיון, שמי שמעוניין בהמשך תמ"א 38 הם אינטרסנטים ויזמים, וזה נכון. זה בדיוק המנוע עליו מבוססת התוכנית הזו, וזה מה שהופך אותה לכל כך יעילה.
מצד שני, וגם את זה קשה להכחיש: התוכנית הזו היא התגלמות פרטאץ’. בנייה נקודתית ללא התחשבות בסביבה, בשכונה ובעיר. אבל את זה, כאמור, ידעו כבר לפני 20 שנה.