רוסיה וההרגלים האימפריאליים: לצייר את מפת העולם ברובים, סרגלים ועפרונות

גרסה רוסית לא רשמית לשאלת אוקראינה: להרוס אותה, לפרק אותה, לחלק אותה, למחוק אותה מהמפה • פעם כל האימפריות עשו כך, אבל רק רוסיה אינה מצליחה להיגמל

בוצ'ה, אוקראינה, יום שני השבוע. פוטין רוצה לכונן סטטוס קוו חדש באירופה / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
בוצ'ה, אוקראינה, יום שני השבוע. פוטין רוצה לכונן סטטוס קוו חדש באירופה / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

אחת הסיבות שאצה לו הדרך, לאדולף היטלר, הייתה שהוא חשש כי "מטורף" יתנקש בחייו. הרעיון שהיטלר, הפסיכופת הגדול ביותר בהיסטוריה של הפוליטיקה, פחד מפני מעשיהם הנמהרים של מטורפים הוא מטורף כשלעצמו. ואני נזכר בו למקרא ראיון מוטרף של מגזין בריטי עם מישהו המתואר כמקור השראה של ולדימיר פוטין.

שמו של האיש הוא סרגיי קאראגאנוב, "יושב ראש כבוד" במכון מחקר במוסקבה, ממעצבי "דוקטרינת פוטין" על זכותה של רוסיה להתערב להגנתם של רוסים שאינם אזרחיה. לקאראגאנוב מיוחסים "רבים מן הרעיונות שהובילו למלחמת אוקראינה".

האיש הזה אומר, כי רוסיה עשויה להשתמש בנשק גרעיני, אבל רק "נשיא אמריקאי מטורף" יגיב על שימוש כזה. טירוף הוא עניין שפסיכיאטרים של העידן הסובייטי נהגו להתאים למצבי הרוח בקרמלין.

קאראגאנוב מדבר על מה שרוסיה מתכוונת לעולל לאוקראינה לאחר שהמלחמה תסתיים בניצחון רוסי מוחץ, "מפני שאנחנו מוכרחים לנצח", לפי קאראגאנוב, "זה עניין קיומי בשביל האליטה הרוסית".

או אז יגיע הזמן לבתר את גווייתה של אוקראינה. הוא דווקא היה שמח, הוא אומר, אם הייתה צצה איזו ממשלה אוקראינית "אפקטיבית", מפני שלא הייתה ממשלה כזאת ב-30 השנה האחרונות. אבל לא ברור איפה היא תצוץ. חלק ניכר של מזרח אוקראינה יחדל להיות אוקראינה. חלק אחר של אוקראינה יכול להיות "מדינה אוקראינית ידידותית" ונקייה מנאצים, מפני שרוסיה אינה אוהבת נאצים.

השכנים מוזמנים להשתתף בביזה 

ומה יקרה בחלק המערבי של אוקראינה? האם שם תוכל לקום מדינה אוקראינית אותנטית? קאראגאנוב אינו מכבד את השאלה הזו בתשובה של ממש. יש לו רעיון הרבה יותר מעשי: למסור את מערב אוקראינה לידי המדינות ששלטו בה לפני מלחמת העולם השנייה: פולין, הונגריה, רומניה.

גבולה המערבי של ברית המועצות הוזז אז מאות קילומטרים מערבה, מכוח ההסכם בין היטלר לסטאלין ("ריבנטרופ-מולוטוב", על שם שרי החוץ של הדיקטטורים). קאראגאנוב מציע להחזיר את הגבול מזרחה. הצורך למחוק את אוקראינה "המלאכותית" והמזויפת (כה אמר פוטין) מצדיק אפילו ויתור טריטוריאלי לפולנים השנואים.

כל זה כה מדהים עד שהנשימה נעצרת. ארצות אחרות שהיו להן אימפריות נפרדו מהרגליהן האימפריאליים, לאט-לאט, בכאבים ניכרים, בהצלחות חלקיות; אבל הן חדלו להיות אימפריות. הן חדלו לצייר ולחזור ולצייר את מפת העולם.

לפנים, ציור מפות היה מקצוע מבוקש באימפריות של העולם הישן. באמת, עם סרגלים ועם עפרונות. רק תתבוננו במפת אפריקה, או במפת המזרח התיכון, ותראו את הקווים הישרים להפתיע, המתוחים שם בין מדינות באמצע המדבר. הקווים נמתחו רק לצורכי נוחיות. יום אחד, מבלי להתכוון, הם התחילו לציין ארצות עצמאיות. אבל מתיחת הקווים תמה ונשלמה.

לא ברוסיה. היא עדיין רוצה לצייר מפות, כפי שעשתה עוד במאה ה-17 וה-18. בסוף ה-18 היא חילקה את פולין הענקית שלוש פעמים, יחד עם אוסטריה ועם פרוסיה. פולין התכווצה והלכה, עד שנעלמה ל-125 שנה. רוסיה הייתה ברצון מחלקת את פולין במאה ה-21, אם כי זה יצטרך להידחות. בינתיים, לפי קאראגאנוב, ולפי רמז שהפריח פוטין עצמו בחודש שעבר, רוסיה מוכנה להזמין את השכנות המערביות להשתתף בביתור גווייתה של אוקראינה.

כשהיטלר הגיש לסטלין את חצי פולין

אין כל סיכוי שאף אחת מהן תתפתה. זו תהיה טריקת דלת בפרצופו של האיחוד האירופי ובפרצופה של נאט"ו. אבל יש היגיון די ברור בטירוף: פוטין רוצה לכונן סטאטוס-קוו חדש באירופה, וכדי לכונן אותו הוא זקוק לשותפים, שהסדר החדש יהיה לטובתם. זה מה שעשה היטלר ב-1939, כשהגיש לסטלין את חצי פולין.

זה היה מבחינת היטלר רק סידור זמני, והוא אמנם שם לו קץ שנה אחת ועשרה חודשים אחר כך. אבל פסיביות סובייטית הקלה עליו למחוק את פולין מהמפה באקט הראשון של ה"בליצקריג", מלחמת הבזק. פוטין היה סמוך ובטוח ש"בליצקריג" יהיה מנת חלקו באקט שהוא התעקש לכנות "פעולת משטרה מיוחדת" באוקראינה. והנה הוא נמצא בה זה שישה שבועות, והאופק עדיין רחוק.

מתוכנית פוטין לחיסול אוקראינה בוקעים הדים מובהקים של שנות ה-30 של המאה ה-20. החיסול בשלבים שאול, במפורש או במשתמע, מספר המהלכים של היטלר. כך הוא חיסל את צ'כוסלובקיה: קודם כול בדה מלבו "מעשי-זוועה" צ'כיים נגד המיעוט הגרמני של חבל הסודטים; אחר כך איים על הדמוקרטיות המערביות במלחמה, והן נתנו לו במתנה את הסודטים, רק שיירגע; אחר כך הוא פלש למה שנשאר מצ'כוסלובקיה, וביתר את גווייתה, בין "שטח החסות של בוהמיה ומוראביה" (צ'כיה) לסלובקיה. הראשונה איבדה את כל עצמאותה, השנייה הורשתה לקיים עצמאות למראית עין. חלק אחר של צ'כוסלובקיה נמסר להונגריה, וחלק נוסף נמסר לפולין. שישה חודשים אחר כך, פולין עצמה חדלה להתקיים.

קאראגאנוב הנ"ל מזהיר בראיון, המתפרסם בשבועון הבריטי ניו סטייטסמן, מפני התוצאות של התארכות המלחמה באוקראינה. רוסיה מתוסכלת, הוא אומר, תהיה מוכנה לשקול הסלמה דרמטית. כולל נשק גרעיני?, הוא נשאל. "אינני מוציא את זה מכלל אפשרות", השיב. "יש עשרות מקומות בעולם שבהם רוסיה יכולה לצאת לעימותים ישירים עם ארה"ב", אמר. באופן לא מובן, המראיין אינו שואל איפה.

במידה שפוטין התכוון רק לג'סטה קטנה וחסכונית באוקראינה, הוא עשה מיקח טעות מבהיל. הוא שקע בביצה, והוא גורר את חצי העולם אתו. מה שמטורף אחד יכול לעולל.