האישה שהפכה מקום נטוש בארמון הנציב למתחם אירועים יוקרתי: "ידעתי שהוא יהיה הכי יפה בעיר"

ג'נינה בר-חמא, תושבת ירושלים בת 50, נשואה • מנהלת ובעלת מתחם האירועים עולמיא • "רף הארנונה הוא היקר ביותר למטר רבוע, יש היטלים על עובדים זרים ותקנות מאוד מחמירות של הרשויות" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ג'נינה בר־חמא, מנהלת ובעלת מתחם האירועים עולמיא / צילום: תמונה פרטית
ג'נינה בר־חמא, מנהלת ובעלת מתחם האירועים עולמיא / צילום: תמונה פרטית

את מתחם האירועים היוקרתי "עולמיא" בירושלים הקימו ג'נינה ויותם בר חמא לפני שמונה שנים באחד המקומות היפים בעולם - בטיילת ארמון הנציב, המשקיפה ל-4,000 שנות היסטוריה. מדובר באחד המקומות היחידים בעיר בהם ניתן לראות את כל העיר העתיקה, ובשעת שקיעה זהו מראה מהפנט. "כשהגענו לשם בפעם הראשונה, מדובר היה במקום נטוש לחלוטין", נזכרת ג'נינה. "אבל זיהינו את הפוטנציאל ומיד החלטנו שזה הולך להיות המקום הכי יפה בעיר. לקח לנו למעלה משש שנים לקבל את האישורים, התכוונו לצאת לדרך הרבה לפני אבל הכול התעכב בגלל בירוקרטיה מייגעת. בסופו של דבר הכול הסתדר ויצאנו לדרך".

ג'נינה נולדה בוונצואלה לבית אוהב ישראל עם זיקה ציונית גדולה. אחרי תקופה בה עבדה ב"ווג" בניו-יורק עלתה לישראל בשנת 1996, התאהבה ביותם בר-חמא, יזם נדל"ן ואספן אמנות, והשניים נישאו, הקימו משפחה והתחילו לעבוד ביחד. "בהתחלה הייתי בלי ידיעת השפה בכלל, לקח לי זמן להיכנס לעניינים בארץ, אבל 'עולמיא' זה הפרויקט המשותף הגדול שלנו. על השם אגב, יותם חשב לאחר שחזר מבית הכנסת ביום כיפור והתאהב בו ובקשר שלו למקום כששמע אותו באחת התפילות".

"עולמיא" נחשב לחלק משוק היוקרה של ירושלים, לצד המלונות קינג דיוויד, וולדורף אסטוריה, אוריינט ומגדל דוד, וחלק גדול מהלקוחות שבוחרים לחגוג בו את האירוע שלהם מגיע מעבר לים. "הקורונה תפסה אותנו עם לוח אירועים מלא לשנת 2020", מספרת ג'נינה. "80% מהלקוחות שלנו היו בינלאומיים, שלצערנו מאז פרוץ הקורונה דחו שוב ושוב את האירועים שלהם. כיום ירושלים עוד רחוקה מלהתאושש והתחזיות לשנים הקרובות לא מתקרבות לשנה שלפני הקורונה. חברינו ב'מדינת תל-אביב', הנסמכים על השוק המקומי, אינם חווים את קריסת התפוסה כמונו. הייתה התעוררות של פניות לאירועים מחו"ל, אבל אז שומעים על עוד גל של המגפה ושוב הם חוששים להתחייב ולהגיע לארץ".

בגלים הראשונים של המגפה ההנחיות פגעו אנושות בתעשיית האירועים: בחלק גדול מהזמן הותר רק אירוע ל-50 איש או אירוע ללא ריקודים. "היו כאלה שהציעו לנו לעשות קומבינה ולהציג את עצמנו כמסעדה, אבל סרבנו לקחת בזה חלק. גם חוק החזרי הכספים לאירועים המבוטלים לאור הקורונה, שחוקק במחטף בכנסת האחרונה, הקשה על הענף שלנו מאוד. לא היה חוק כזה בשום ענף אחר. גם לקוחות שעבורם השקענו רכש בעשרות אלפי שקלים קיבלו את ההחזר המלא, וההוצאה הייתה ונשארה עלינו", היא משתפת.

גם בלי הקורונה, לא קל לנהל עסק בעולם האירועים, "רף הארנונה הוא היקר ביותר למטר רבוע, יש היטלים על עובדים זרים ותקנות מאוד מחמירות של הרשויות. עלויות כוח-האדם ה'מקצועי' התייקרו בכ-30% מאז הקורונה, עלויות חומרי הגלים עלו בכ-15%, וגם עלויות יבוא הריהוט והציוד מחו"ל קפצו לאור עליית השינוע. ובמקביל, העסקים עוד לא חזרו לשגרה".

אבל היה גם יתרון במגפה: "הקורונה נתנה לנו הזדמנות לחשב מסלול מחדש", מספרת ג'נינה. "לבחון עשייה עם יותר תרומה חברתית וציבורית, ליצור את 'עולמיא מיוזיק' לקידום התרבות הישראלית עם הופעות שהן חוויה ייחודית לעולמיא ואנחנו מתכננים להמשיך את העשייה בעולמות התרבות והאומנות. גם האירועים לעולם ההייטק, שתמיד מחפש את הדבר הבא והתחבר אל ירושלים ולנוף המדהים מעולמיא, תפסו תאוצה והם מגיעים אלינו מהמרכז כדי לחגוג את ההצלחות שלהם. במקביל, בתקופה זו השקענו חשיבה ומשאבים רבים ביצירת תוכן ומראה חדש למתחם. בנינו קונספט קולינרי ייחודי בשותפות עם קייטרינג העל "מזל טלה", ביצענו השקעות רבות ברכש ריהוט חדש ועדכני, כלים וציוד עזר רב למקום. הכל מתוך אמונה שלנו במותג "עולמיא" שיצרנו עם השנים, בירושלים הנצחית ובעתיד טוב יותר לענף האירועים בארץ".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il