ג'ק דורסי מתחרט על "אשמתו החלקית" במצב האינטרנט כיום

מייסד טוויטר שהכריז בסוף שנה שעברה על כוונתו לעזוב את הרשת החברתית, צייץ לאחרונה כי הוא מרגיש אשם על התפקיד שמילאה ביצירת אינטרנט ריכוזי, שבו קומץ קטן של חברות ופלטפורמות מחזיקות בנתח עצום של משתמשים ושל הנתונים שלהם

ג'ק דורסי, מנכ''ל טוויטר לשעבר / צילום: Associated Press, Michael Reynolds
ג'ק דורסי, מנכ''ל טוויטר לשעבר / צילום: Associated Press, Michael Reynolds

ג'ק דורסי מביע חרטה על מה שגדלה להיות ענקית המדיה החברתית שהוא שותף בהקמתה. עם 217 מיליון משתמשים יומיים, טוויטר, יחד עם ענקיות טכנולוגיה אחרות כמו מטא של פייסבוק, אלפבית של גוגל ואמזון, מחזיקה בנתח לא פרופורציונלי של השוק ושל נתוני המשתמשים. "אני מבין שאני אשם בחלקי, ומתחרט על כך", כתב דורסי בציוץ שלו מהשבוע שעבר.

דורסי אמר בעבר שהוא מתחרט על כך שלא גיבש תכנית שתגדיר כיצד טוויטר תתמודד עם יכולת ההשפעה שצברה על האופן בו אנשים משתמשים באינטרנט ומשתפים מידע באינטרנט. החברה נוסדה, בין השאר, דווקא כדי למנוע את הריכוזיות בעולם התוכן החדשותי, כדרך "לביזור" מקורות מידע מקוונים, על ידי מתן אפשרות למגוון רחב יותר של אנשים להתחבר ולשתף פוסטים, כך סיפר דורסי ב-2019.

אלא שככל שצמחה, טוויטר נעשתה לדוגמא כמעט מובהקת לריכוזיות באינטרנט: זהו מקור פופולרי למידע וחדשות, באופן חלקי משום שלמאות מיליוני משתמשים כבר יש חשבונות. באופן דומה, גוגל תופסת יותר מ-90% משוק החיפוש המקוון, לפי StatCounter. מחקר של eMarketer מראה שכ-64% מכלל ההוצאות על מודעות דיגיטליות עוברות לאמזון, פייסבוק וגוגל.

דורסי, שניהל את טוויטר מ-2006 עד 2008 ושוב מ-2015 עד 2021, מכה על חטא על רקע ניסיונותיו להיחלץ מטוויטר: בשנה שעברה הוא פרש מתפקיד מנכ"ל החברה, ויעזוב את מועצת המנהלים שלה בחודש הבא.

בעבר הביא דורסי את דעותיו על כך שהפלטפורמה צריכה להיות שקופה יותר לגבי האופן שבו היא מציגה ומקדמת ציוצים, על ידי פרסום האלגוריתמים שלה. תפיסה זו של דורסי, שעלולה היתה להישאר על רצפת חדר העריכה עם עזיבתו, דווקא עשויה להיעשות פופולרית בזכות חבר מועצת המנהלים החדש של החברה, אילון מאסק, הידוע בתור מי שמחזיק דעות דומות לגבי האופן שבו מתמודדת טוויטר עם כח ההשפעה שצברה. לצד ציוצים על חופש הביטוי המוגבל שלדעתו מאפשרת הרשת החברתית, בחודש שעבר אף צייץ מאסק כי לדעתו, האלגוריתמים של טוויטר צריכים להיות "קוד פתוח".

פרסום האלגוריתמים של טוויטר עשוי ליצור אפקט שימצא חן בעיני דורסי: אנשים יוכלו ליצור גרסאות משלהם לטוויטר, ולתקשר בין כולן, מה שיכול להניע את האינטרנט להיעשות פחות ריכוזי. יתכן אפילו שתוצאה כזו היא המטרה העיקרית של דורסי, שהקים ב-2019 צוות בשם Bluesky, כדי לחקור סטנדרטים מבוזרים לטווח ארוך עבור מדיה חברתית.

מי שמונה אז להוביל את Bluesky הוא פאראג אגרוואל, שהיה אז מנהל הטכנולוגיה הראשי של טוויטר וכיום הוא מנכ"ל החברה. עם מאסק, שלפי פרסום ברויטרס הצטרף להנהלת Bluesky, החזון של דורסי - של מדיה חברתית מבוזרת - לא צפוי להיעלם עם עזיבתו את מועצת המנהלים של טוויטר, ואולי אפילו יעזור להקל על מצפונו.