למרות הפיגוע: ישראל לא תעצור את ההקלות לכניסת פלסטינים להר הבית

בישיבה הבוקר בהשתתפות ראש הממשלה, שר הביטחון, השר לבטחון פנים וגורמי הביטחון השונים הביעו חשש שביטול ההקלות ייצור עימות וישמש עילה למהומות • יבוצע תגבור כוחות גדול, במיוחד בירושלים כאשר אלפי מתפללים ייכנסו לתפילות יום שישי הראשון של הרמדאן במסגדים

הצהרת ראש הממשלה בנט הבוקר. לצדו, השרים עמר בר לב ובני גץ / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
הצהרת ראש הממשלה בנט הבוקר. לצדו, השרים עמר בר לב ובני גץ / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

ישראל לא תעצור את ההקלות לכניסת פלסטינים לתפילות הרמדאן במסגרי הר הבית, למרות הפיגוע אתמול בתל אביב. כך הוחלט בישיבה הבוקר בהשתתפות ראש הממשלה, שר הביטחון, השר לבטחון פנים וגורמי הביטחון השונים. החשש הוא כי ביטול ההקלות ייצור עימות עם המוני פלסטינים וישמש עילה למהומות עממיות. בד בבד הכוונה היא ליצור בידול בין המחבלים הבודדים לכלל האוכלוסייה ולהימנע מענישה קולקטיבית. המשמעות היא תגבור כוחות גדול במיוחד בירושלים, עם כניסת אלפי מתפללים לתפילות יום שישי הראשון של רמדאן במסגדים.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר במסיבת עתונאים בתל אביב כי המחבל מג'נין, שעשה את הפיגוע הוא ללא השתייכות ארגונית ידועה אבל שהיה מי שסייע לו, גם בהתארגנות וגם בהשגת האמל"ח. "פיגועי יחידים בלי תשתית ארגונית הם אתגר גדול למערכת הבטחון, אבל היא תעמוד בו. האירוע בתל אביב הסתיים אבל אנחנו לא מורידים את רמת הדריכות שלנו, בתוך תל אביב ובשאר חלקי הארץ. קיימנו הבוקר הערכות מצב, יחד עם שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון פנים עמר בר-לב, וכל ראשי מערכת הביטחון. אנחנו מעניקים חופש פעולה מלא לצה"ל, לשב"כ ולכל כוחות הביטחון על מנת למגר את הטרור. אין ולא יהיו מגבלות למלחמה זו. בסיומו של לילה ארוך, כוחותינו שמו את ידם על המחבל, וחיסלו אותו. כך בדיוק מצופה מלוחמינו". אמירה שנועדה להשיב לביקורת כי גורמי הביטחון מוגבלים על ידי הדרג הפוליטי.

● ישראל נראית פגיעה וחלשה: לכאורה אין קשר בין הפיגועים השונים, רק לכאורה | דני זקן, פרשנות

בהצהרה משותפת עם שר הבטחון גנץ והשר לביטחון פנים עמר בר-לב, הזהיר בנט "כל רוצח יידע שנגיע אליו, וכל מי שמסייע למחבלים צריך לדעת שהמחיר שהוא ישלם יהיה כבד מנשוא. ראיתי את אביו של המחבל מסית לעוד אלימות ומתגאה בבנו הרוצח, ראינו את החגיגות ואת חלוקת הממתקים בג'נין ובעזה. אלה האנשים שאנו מתמודדים איתם. לא, זה לא יחידים. רצונם הוא לשבור את רוחנו ואת אחיזתנו כאן בארץ שלנו. אבל הם לא יצליחו, לעולם לא נישבר".

"בהלה והיסטריה הם לא תוכנית פעולה"

בנט סיפר כי שוחח עם אביו של אחד מהנרצחים, תומר מורד, וניחם אותו. "שוחחתי מוקדם יותר הבוקר עם אביו של תומר ז"ל, שסיפר לי בכאב נורא על בנו. תומר, איתם ושאר נרצחי גל הטרור הזה, הם הפנים היפות של הארץ הזו".

לדברי בנט גל הטרור עשוי להימשך אבל כפי שקרה בגלי טרור קודמים "גם אותו ישראל תנצח". הוא הזכיר את גל טרור הבודדים של 2015-16 שבו נרצחו כחמישים ישראלים והוא נמשך יותר משנה.

בנט אמר ברמז ביקורת על האופוזיציה כי בהלה והיסטריה הם לא תוכנית פעולה. הוא קרא לכלי התקשורת לדווח באחריות ולא לזרוע פאניקה, זאת על רקע דיווחים לא מאומתים אתמול בלילה במהלך המרדף.

שר הביטחון, בני גנץ, אמר באירוע כי טוב עשתה הרשות הפלסטינית שגינתה את הפיגוע, "הדרישה שלי ממנה היא שלצד הגינויים יורחבו הפעולות נגד מחוללי הטרור, בכל הגזרות. צה"ל, השב"כ והמשטרה ימשיכו לפעול בעוצמה רבה מאוד מול הטרור, ויגבירו את הפעולות בשטח. ביצענו כבר כ-200 מעצרים, ואם יידרש יהיו אלפים. איננו מענישים ציבור - אבל הביטחון קודם לכל". לדבריו הרמאדן צריך להיות חודש של פולחן דתי ובילוי משפחתי. "אני מאמין שכך חושבים מרבית הפלסטינים, שהטרור פוגע בהם ובאינטרסים שלהם. כך גם אזרחי ישראל המוסלמים", אמר.

הוא קרא לכלל האזרחים לקיים את שגרת חייהם ככל שניתן. "הדריכות מתחייבת, אך ניצחוננו יהיה גם בשמירה על החוסן הישראלי. המשך שגרת החיים שלנו ככל שניתן היא התבוסה של הטרור. צה״ל ויתר כוחות הביטחון ימשיכו להפעיל את כלל היכולות המודיעיניות ולצידן את כלל המערכות ההתקפיות וההגנתיות הנדרשות, על מנת להתמודד ולגדוע את הגל הזה. במקביל נשמר את כלל מערך המוכנות המבצעית למול יתר הגזרות".

בר לב אמר כי כוחות הביטחון פעלו במהלך הלילה במהירות ובמקצועיות ראויות לציון, כאשר איתרו את המחבל, חתרו למגע וחיסלו אותו. הוא ציין כי "בשבועות האחרונים נמצאת מדינת ישראל תחת מתקפת טרור של רוצחים צמאי דם. זו תקופה רגישה, בה פועלים כוחות הביטחון בכל הגזרות כדי לבלום את גל הטרור הזה. שוטרי ושוטרות משטרת ישראל, צה"ל והשב"כ פועלים בנחישות ובעוצמה, חותרים למגע ומסכלים ניסיונות פיגוע רבים, שמטרתם להגיע למרכזי הערים." עם זה הוסיף כי "אנו נמצאים בתקופת הרמדאן, שזו תקופה רגישה מאוד. אין לנו כוונה לפגוע בשגרת החיים של מי שמבקשים למלא את המצווה הדתית או להמשיך לעבוד כרגיל , אבל נפעל בעוצמה נגד כל מי שמנצלים זאת להוציא אל הפועל פיגועי טרור".

לדבריו "נגיע לכל בית, לכל מסתור ונפעל בכל מקום כדי למגר את הטרור. לא נאפשר לאף מחבל או מי שמסייע לו לחיות רגע אחד בשקט, ונניח עליהם את היד, חיים או מתים".