האו"ם: מחירי המזון זינקו לשיא בעקבות המלחמה באוקראינה

מדד מחירי המזון של ארגון החקלאות והמזון של האו"ם זינק בחודש שעבר ב-13% לרמתו הגבוה ביותר מעולם • בארגון צופים ש-20% מיבול החיטה באוקראינה לא ייאסף בשל המלחמה

זריעת חיטה במערב אוקראינה בסוף מרץ / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty
זריעת חיטה במערב אוקראינה בסוף מרץ / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty

מחירי המזון הגלובליים מזנקים בקצב המהיר ביותר מעולם בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. כך, מדד מחירי המזון של ארגון החקלאות והמזון של האו"ם (FAO) זינק במרץ ב-13% והגיע לשיא חדש. המדד, שעוקב אחרי סחורות המזון הנסחרות ביותר בעולם, עמד על 159.3 נקודות בחודש שעבר, לעומת 141.4 נקודות בפברואר.

המלחמה פוגעת באספקת היבול, מגדילה את האינפלציה ומחריפה את משבר הרעב העולמי. רוסיה ואוקראינה הן יצואניות גדולות של שמן, חיטה, תירס, שעורה וחמניות דרך הים השחור, והפלישה של מוסקבה ב-24 בפברואר עצרה את היצוא האוקראיני. הנמלים באוקראינה סגורים, וכלי שיט רבים נמנעים מהאזור, המהווה כרבע מכל הסחר בדגנים. החקלאים באוקראינה צפויים לקצץ באופן דרסטי בנטיעות יבולים, והאומה נאבקת לייצא את האספקה ​​שכבר נקצרה. במקביל, במקומות אחרים בעולם, מחירי האנרגיה והדשנים הגבוהים מעלים את עלויות ייצור המזון. 

המחסור בדגנים צפוי להימשך גם בחודשים הבאים. החקלאים האוקראינים זרעו את החיטה זמן קצר לפני המלחמה, וב-FAO צופים כי 20% מהיבול לא ייאסף. בשל הערכה זו, הארגון קיצץ את תחזיות ייצור החיטה העולמי ב-2022 ל-784 מיליון טון, לעומת תחזית של 790 מיליון טון מחודש שעבר. עם זאת, ב-FAO ציינו כי גם התחזית המעודכנת גבוהה ב-1% מהיקף תפוקת החיטה ב-2021.