טרור | דעה

גל הטרור: הבעיה טמונה באדי הדלק באוויר ולא בגפרור שהוצת

מיגור הטרור מחייב שינויי כללי המשחק: לא עוד קניית שקט לטווח קצר

כוחות הביטחון מסיירים בתל אביב לאחר הפיגוע בשבוע שעבר. ישראל צריכה לשנות את כללי המשחק, להפסיק את שיתוף הפעולה עם האסטרטגיה הדואלית של חמאס / צילום: Reuters, Corinna Kern
כוחות הביטחון מסיירים בתל אביב לאחר הפיגוע בשבוע שעבר. ישראל צריכה לשנות את כללי המשחק, להפסיק את שיתוף הפעולה עם האסטרטגיה הדואלית של חמאס / צילום: Reuters, Corinna Kern

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת ת"א

בשעות ערב של יום חמישי בעיבורה של תל-אביב, עוד פיגוע מבית היוצר הפלסטיני. משנוטרל המחבל שזהותו כנראה נחשפה עוד בטרם ניטרולו, התברר שהיה זה עוד טרוריסט רצחני מחממת הטרור של ג'נין וסביבותיה. מחמאס בעזה ועד חיזבאללה בלבנון ועבור בכל שטחי הגדה המערבית, נשמעו צהלולי השמחה על עוד דם יהודי שנשפך.

בבוקר שישי ולאחר שהמחבל חוסל על ידי כוחות הביטחון הישראלים, יצא אביו, מי ששירת כעמיד (דרגה מקבילה לתת-אלוף) בכוחות הביטחון הלאומי הפלסטיני, אל קהל ההמונים שהתאסף בסמוך לבית המחבל ודיבר בשבח ההקרבה. האב, בשר מבשרה של הרשות הפלסטינית, הקפיד להדגיש שמעשה ההקרבה של בנו ושל דומיו אינו נובע ממצוקה כלכלית וגם לא מהיעדר היתר כניסה לישראל, מעשה ההקרבה הוא המאבק נגד הכיבוש הישראלי ובעבור העצמאות הפלסטינית.

אבו מאזן שב להפעיל את קוד הגינוי שאיננו גינוי. גם הפעם המילה גינוי או נגזרותיה לא מופיעה בדבריו, כך גם המילה טרור. ההקבלה בין יהודים לפלסטינים הכרחית ואז מגיע עיקרו של "הגינוי" שהוא אזהרה מפני מעשי התוקפנות והפשיטות הישראליות על אלאקצא ובגדה המערבית וכל השאר. הרשות הפלסטינית ממשיכה לשלם משכורות ופיצויים נדיבים למשפחות הטרוריסטים ואלו בתורם הופכים לשהידים ולסמלים לאומיים וחלקם אף מונצחים במרחב הציבורי.

ישראל ניצבת בפני מערכת טרור מאורגנת ומתוזמרת, מערכת מרובת חזיתות (רצועת עזה, מזרח ירושלים, הגדה המערבית, הקבוצות הרדיקליות מקרב אזרחי ישראל הערבים ודרום לבנון בתיאום עם חיזבאללה ואיראן). חמאס המתואמת עם הג'יהאד האסלאמי ומשתפת פעולה עם הארגון, רואה ברכה גדולה ביכולתו של הארגון להוציא פיגועי טרור משטחי הגדה המערבית לישראל וברכה דומה גם שפיגועים מבוצעים על ידי אזרחים ערבים מישראל. התלהטות האווירה והסלמה במזרח ירושלים בצל הרמדאן משרתת גם היא את האינטרסים של חמאס, הפועלת באופן ממוסד ושיטתי לליבוי היצרים והסלמת המציאות הביטחונית שם. ועל כל אלו נוספת אווירת ההסתה בשטחי הרשות הפלסטינית ושמובלת על ידי הרשות הפלסטינית באופן ממוסד ושיטתי.

גם ידה של איראן לא נעלמת מהמשוואה והרי הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני הוא שלוחה המובהק והתחזקותו היא פועל יוצא של תמיכה איראנית ובעיקר רצון איראני להתיש את ישראל במספר חזיתות, לערער את יציבות הרשות הפלסטינית ולערער את היציבות האזורית וכל אלו כדי לשבש את יכולתה של ישראל לפעול נגד איראן.

בסופו של יום, מערכת הטרור המופעלת נגד ישראל בניצוחה של חמאס בתיאום עם הג'יהאד הפלסטיני ובעידודה של איראן, מרווה את האוויר באדי דלק וכשהאוויר רווי באדי הדלק הללו, כל גפרור שמוצת הופך לאירוע נפיץ וקטלני. את האירועים האחרונים אפשר לראות כרצף של הצלחות של הטרור הפלסטיני או כרצף של כישלונות של המערכת הישראלית, אך בסופו של יום, מדובר במספר זניח, שתוצאותיו חמורות וקשות, בהשוואה למאות פיגועים חמורים הרבה יותר שסוכלו ואותם ניתן לזהות כרצף משמעותי הרבה יותר של כישלונות הטרור הפלסטיני או לחילופין רצף משמעותי עוד יותר של הצלחות מערכת הסיכול הישראלית.

ללא הפנמת ההכרה בדבר קיומה של מערכת טרור המרווה את האוויר באדי דלק והתעלמות מהאסטרטגיה הדואלית והדיאלקטית של חמאס, המשמרת שקט ברצועת עזה במקביל למיקסום המאמץ בכל החזיתות האחרות כדי ליצור אגרוף של טרור נגד ישראל כביטוי האולטימטיבי של ההתנגדות המזוינת, תתקשה ישראל למגר את "הגל" שהתרגש עליה בשבועיים האחרונים.

ישראל צריכה לשנות את כללי המשחק, להפסיק את שיתוף הפעולה עם האסטרטגיה הדואלית של חמאס תמורת שקט הנקנה לטווח הקצר ברצועת עזה וממנה תמורת תג מחיר אסטרטגי גבוה לטווח הארוך, ולהגדיר את צפון השומרון כחממת הטרור של הג'האד האסלאמי ולטפל באזור זה כפי שידעה לטפל בחממות טרור מסוג זה בשני העשורים האחרונים. נדרש מאמץ מערכתי לפירוק תשתיות הטרור של הג'יהאד האסלאמי בצפון השומרון לצד מאבק אמיתי בהסתה שמובילה הרשות הפלסטינית. ישראל משחקת סוג של משחק כפול ומזיק, כאשר מצד אחד מגנה את ההסתה של הרשות הפלסטינית, מקזזת את תשלום המשכורות מכספי העברות המיסים, אך מהצד האחר מלווה לרשות הפלסטינית את הסכום המקוזז בתנאים נוחים. לא סביר שהאיחוד האירופי מחליט על הקפאת הסיוע הכספי בסכום של יותר מ-200 מיליון אירו בשל ההסתה בתכניות הלימודים בבתי הספר הפלסטינים וישראל הופכת לבנק ההלוואות הנוחות לרשות הפלסטינית.

שיבוש ההיגיון המארגן של מערכת הטרור יוביל לשיבוש היכולת להרוויית האוויר באדי דלק נפיצים. הבעיה היא אדי הדלק ולא הגפרור שהוצת בין אם על ידי יחיד ובין אם באופן מאורגן.