התאגדות בעולם ההייטק היא עניין של זמן

ארגוני עובדים הנלחמים על הסכמים קיבוציים לכלל העובדים בעולם ההייטק הם עניין של זמן • עלינו להקדים את המאוחר ולפעול על מנת להכניס את גם עולם ההייטק כבר בזמן הקרוב לעולם העבודה המאורגנת

הפגנת עובדי אמזון / צילום: Shutterstock
הפגנת עובדי אמזון / צילום: Shutterstock

הכותב הוא יושב-ראש ההסתדרות הלאומית

בימים האחרונים מתרחשת דרמה אדירה בניו יורק. העובדים במחסן JFK8, המחסן הגדול ביותר של אמזון במדינה, הצביעו בעד התאגדות. 2,564 עובדים ניצחו את מערך ההפחדה המשומן שהפעילה הנהלת אמזון על מנת למנוע את החלטתם, באחד הניצחונות הגדולים של העבודה המאורגנת בשנים האחרונות בארצות הברית. לא כדאי להתעלם מהמסקנות שניתן להסיק מאירוע בסדר גודל כזה, שעשוי לבשר על התחלת תנועה מתבקשת הקוראת להמשך התאגדויות עובדים בתוך עולם העבודה החדשה, ובעיקר בהייטק.

הניצחון של ארגון העובדים בניו יורק הוא רגע משמעותי בהיסטוריה הכלכלית של ארצות הברית, בעוד נשמעים הקולות המכריזים על סופו של עידן העבודה המאורגנת, העובדים מחליטים להראות שהם רק התחילו. בעידן ההייטק בו ברור לכל כי תנאי ההעסקה נסגרים באופן אינדיבידואלי בין העובד לבין המעסיק בוחרים העובדים למחות על העיקרון הזה ולהתעקש לדון על תנאיהם בהסכם קיבוצי.

את ניסיון מסע ההתאגדות באמזון התחיל מחסן באלבמה בעל 6,000 עובדים. עובדי המחסן העמידו בפני הציבור האמריקאי, בצורה ברורה, את ההשלכות של תרבות צריכת האינסטנט על העובדים. סיפורי זוועה על עובדי משאיות שצריכים לבצע את צרכיהם בשקיות, על העסקה פוגענית עם הפסקות מעטות במחסנים עצמם, וזמנים בלתי אפשריים לאספקת משלוח הגיעו לראשונה לתקשורת, והציגו לציבור את מאחורי הקלעים של הבטחת אמזון לספק מוצר בזמן כל כך קצר. חשוב לזכור כי תופעות מסוג זה, קיימות בחברות פרטיות רבות במשק, זוהי חובתנו לעזור לעובדים לעצור אותן.

במהלך ניסיון ההתאגדות באלבמה התגלה דבר נוסף, שקורה בכל ניסיון התאגדות, אך חשוב על מנת להבין עד כמה האירוע בניו יורק דרמטי: הנהלת אמזון עשתה כל שביכולתה למנוע את התאגדות העובדים הזאת. כמו שקורה במקרים רבים גם בישראל, מנהלים ניסו להשפיע באופן ישיר על עובדיהם וניהלו שיחות בכדי למנוע את הצבעתם בעד ההתאגדות, באמזון אף חולקו סטיקרים לעובדים שנכתב עליהם: "הצביעו לא", והתחיל מסע תקשורתי אדיר הקורא לעובדים להתנגד להתאגדות. בזוס אמנם ניצח בקרב הראשון, העובדים הצביעו נגד ההתאגדות, אך הוא עוד עשוי להפסיד בקרב, בגלל שבית המשפט באלבמה החליט על בחירות חוזרות בעקבות התנהלות לא חוקית של ההנהלה בזמן ההצבעה.

עלינו לקחת דוגמה מהתנועה ההיסטורית שפועלת באמריקה ולהתאים גם את השוק הישראלי לעולם העבודה המתחדש. בעוד בישראל ארגוני העובדים נלחמים על תנאיהם של חבריהם במגוון רחב יחסית של תחומים, עולם ההייטק נשאר לבד. רעיון ההתאגדות עוד לא הוצג לתעשייה הזאת. ארגוני עובדים הנלחמים על הסכמים קיבוציים לכלל העובדים בעולם ההייטק הם עניין של זמן, בסופו של דבר העובדים מבינים מה היא הדרך הטובה ביותר להילחם על תנאיהם, עלינו להקדים את המאוחר ולפעול על מנת להכניס את עולם ההייטק גם הוא, כבר בזמן הקרוב לעולם העבודה המאורגנת: נדיר האקרמן לתשומת לבך.