רוגלה ישראלית התגלתה בטלפונים של בכירים באיחוד האירופי

כך דווח ברויטרס • באיחוד האירופי לא הצליחו לקבוע את זהות התוכנה הישראלית, וכל אחת מחברות הרוגלה המודיעינית הישראליות עשויה להיות אחראית למתקפה • NSO: "הפרטים שהועלו בכתבה ברויטרס לא יכלו להתקיים באמצעות כלים שלנו"

סייבר / אילוסטרציה: Shutterstock
סייבר / אילוסטרציה: Shutterstock

בכירים באיחוד האירופי הותקפו בידי גורם מודיעיני שהשתיל תוכנת רוגלה ישראלית על מכשירי הטלפון שלהם - כך מדווח אתר רויטרס. בין הבכירים - דידייה ריינדרס, לשעבר איש משרד ההגנה הבלגי, המשמש גם כנציב בתחום המשפט והשוויון באיחוד האירופי. נוסף אליו, הותקפו עוד ארבעה בכירים בנציבות האירופית.

החשד לגבי תקיפה עלה לראשונה עם אזהרה ששלחה אפל לאלפי משתמשי אייפון בחודש נובמבר האחרון, שהודיעה להם כי מכשיריהם הותקף על-ידי גוף ממשלתי. אזהרה זו הובילה לבדיקה בנציבות שנעשתה בחשש לקיומה של תוכנה זדונית במערכת. רויטרס או האיחוד האירופי לא יכלו לקבוע את זהות התוכנה הישראלית. כל אחת מחברות הרוגלה המודיעינית הישראליות עשויה להיות אחראית למתקפה.

עם זאת, חוקרי אבטחת מידע שבדקו את הטלפונים קבעו כי נעשה ניסיון חדירה במהלך 2021 דרך חולשת ForcedEntry שפותחה ב-NSO כדרך לפרוץ למכשירי אייפון ללא צורך בלחיצה על לינק מצד הנתקף. NSO מאפשרת לרשויות ביטחון זרות לתקוף מספרי טלפון בינלאומיים, למעט מספרים ישראלים, אמריקאים וצרפתים.

גם חברת קוואדרים הישראלית, שמשרתת מדינות רבות בעולם דרך חברת המכירות הקפריסאית שלה, משתמשת במנגנון דומה, כך על-פי רויטרס.

מ-NSO נמסר: "הפרטים שהועלו בכתבה לא יכלו להתקיים באמצעות כלים של NSO, מהבחינה החוקית, הטכנית והחוזית. אנו תומכים בחקירה שתגלה מי עמד מאחורי המתקפות, וממשיכים לקרוא להקמת מוסד בינלאומי לאסדרת תעשיית כלי המודיעין".