נפתלי בנט | ניתוח

סכסוכים וחילופי האשמות: מה עומד מאחורי הפרישה של הדמות החזקה בלשכת בנט?

פרישתה של ח"כ עידית סילמן מהקואליציה טלטלה את לשכת ראש הממשלה וחשפה בזמנו את הפערים, והתככים, בין מי שאמורים לסייע לנפתלי בנט להצליח בתפקידו • בעקבות ההתפטרות של שמרית מאיר, האישה החזקה בלשכת בנט, אנו שבים ומפרסמים את הכתבה על מאחורי הקלעים בלשכה

בנט וסביבתו: מזכיר הממשלה שלום שלמה, ראש הסגל טל גן צבי, היועצת המדינית שמרית מאיר / צילום: אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות, יח''צ, יוסי לזרוף
בנט וסביבתו: מזכיר הממשלה שלום שלמה, ראש הסגל טל גן צבי, היועצת המדינית שמרית מאיר / צילום: אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות, יח''צ, יוסי לזרוף

כתבה זו, המתארת את מאחורי הקלעים בלשכת ראש הממשלה, פורסמה ראשונה לפני כחודש לאחר פרישת עידית סילמן. בעקבות התפטרותה של היועצת המדינית שמרית מאיר, אחת הדמויות המרכזיות בכתבה, אנו מפרסמים אותה מחדש.

---

הודעת ח"כ עידית סילמן מהשבוע שעבר שהיא עוזבת את הקואליציה (ובהמשך גם את ימינה ככל הנראה) הובילה לטלטלה לא רק במערכת הפוליטית אלא גם בסביבתו הקרובה ביותר של ראש הממשלה נפתלי בנט. חיפוש האשמים הפך לציד ראשים מתוקשר: היועצת המדינית והאסטרטגית שמרית מאיר הואשמה בכך שהרחיקה את בנט מאנשי המפלגה, טכנית ורעיונית, כשהובילה אותו לחיפוש בייס בוחרים חדש - בין גנץ ללפיד. ראש הסגל ומי שמופקד על הזירה הפוליטית טל גן צבי, הואשם בכך שלא ידע לעצור את סילמן ובעלה. כך גם מזכיר הממשלה שלום שלמה שלא פעל ומנע מהקואליציה להתפרק בזמן אמת. לאש הצולבת נקלע גם ראש הממשלה. 

כוורת של ראש ממשלה מורכבת לרוב מאנשי האמון הקרובים ביותר, שנבחרו בקפידה כדי לסייע לו לעשות את עבודתו בצורה הטובה ביותר. כך מצליח מנהיג מדינה לייצר סדר יום, לטפל בבעיות ולהוציא לפועל מדיניות - מה שלא תמיד מובן לאזרח מן השורה. אלא שלא כך המצב אצל בנט. מיומו הראשון בתפקיד, הכוורת שלו הומה התרחשויות, מריבות מתוקשרות ושקטות, חתרנות ואינטריגות אישיות. בנט ראה והתעלם. גם כאשר שר החוץ יאיר לפיד פנה אליו לא מיהר לעשות סדר בלשכתו. עד ששילם מחיר פוליטי יקר, כשאיבד את הרוב בכנסת עליו נשענת ממשלתו.

מאאוטסיידרית לאדם הקרוב ביותר

בימים האחרונים צצים סיפורים נוספים שחושפים את המתרחש בסביבתו הקרובה ביותר של בנט בעשרת החודשים מאז הוקמה הממשלה, במשולש הכוחות מאיר-גן צבי-שלמה. עם הקמת הממשלה הקים בנט גם את הלשכה שלו, תחילה מאנשי אמונו שהולכים איתו כבר שנים יחד במערכת הפוליטית: גן צבי, יועצו, המושך בחוטים ומי שמנהל לבנט את העניינים מאז שנכנס למערכת הפוליטית אי שם ב-2013 מונה לראש הסגל. מתן סידי, שהיה לצדו כדובר מאז שכיהן כשר החינוך ב-2017 נקרא לשוב ומונה לתפקיד דובר ראש הממשלה. איתי הרשקוביץ, חברו הטוב של גן צבי שמונה בימיו של בנט כשר ביטחון לראש המטה, חזר לכהן כמנהל הלשכה ובהמשך הגיעו גם יועציו לשעבר עדינה ברלין ועדן ביזמן. לקליקה הזאת שמלווה את בנט שנים אחורה, הצטרפה מאיר, עד אז עיתונאית ופרשנית לענייני ערבים, כיועצת לעניינים מדיניים ובהמשך גם כיועצת אסטרטגית.

היא גם זו שייעצה לבנט להפוך למדינאי-על, נוסח נתניהו. העובדה שעזב את הקורונה לטובת מסעות בעולם ותיווך בין רוסיה לבין אוקראינה, אישורי הבנייה הראשונים ביו"ש בלי סיכול אמריקאי, בלימת הקמת הקונסוליה במזרח ירושלים והמגעים מול האמריקאים לסיכול הסכם הגרעין - כל אלו הן חזיתות פעילות שבהן הייתה מאיר מעורבת בזמן אמת בשליחות בנט. ההצלחות הללו מיוחסות למי שנחשבת לאאוטסיידרית בלשכה, ובנט הפך אותה במהרה לאדם הקרוב אליו ביותר. מאיר מתרחקת מאור הזרקורים ומעוניינת להישאר מאחורי הקלעים. לאחרונה פרסמנו את פרויקט "50 הנשים המשפיעות", מאיר ביקשה שלא להיכלל.

דמות המדינאי והניתוק מהשטח

גורמים פוליטיים שמבקרים בקריה, מספרים כי מאיר היא היחידה שיכולה להיכנס לחדרו של בנט באופן חופשי, והיא מייעצת לו לא רק בנושאים מדיניים אלא גם בעבודה הפוליטית ובמיצוב הפוליטי, בניסוח פוסטים ולעיתים קרובות גם בעבודה מול עיתונאים. היא גם זו שייעצה לבנט לפנות לקהל יעד אחר, בין לפיד לגנץ להגדרתה.

שמרית מאיר, יועצת מדינית ואסטרטגית. מואשמת שהרחיקה את בנט מאנשי ימינה וייעצה לו לחפש בייס בוחרים חדש - בין גנץ ללפיד / צילום: יח''צ
 שמרית מאיר, יועצת מדינית ואסטרטגית. מואשמת שהרחיקה את בנט מאנשי ימינה וייעצה לו לחפש בייס בוחרים חדש - בין גנץ ללפיד / צילום: יח''צ

מאיר היא זו שייעצה לבנט להפוך למדינאי ורקחה איתו סיבוב הופעות ברחבי העולם הערבי, ולא רק. נסיעותיהם המשותפות ברחבי הגלובוס תרמו גם הן להתקרבות בין השניים. במקביל, חברי הכנסת בימינה מתארים גם בימים אלו כי היא הרחיקה אותם מבנט ובלמה את הצעותיהם. לבנט יש גם יד ורגל בתוצאה, שכן מעולם לא ידע לתחזק תומכים פוליטיים לאורך זמן. גם בימיו בבית היהודי עיקר הטענות כלפיו היו על ניתוק מהשטח ומהאנשים שתומכים בו עד שעם הקמת הימין החדש לא עבר את אחוז החסימה בין היתר מהסיבות האלו.   

הבייס מול קהל יעד חדש

מי שנשאר איתו גם אז כשהיתר עזבו הוא גן צבי, איש הציונות הדתית. בבחירות 2013 הוא עזב את לשכת ניר ברקת והתחיל לעבוד עם בנט. כשהאחרון התמנה לשר הכלכלה, גן צבי היה אמור לקבל לידיו את תפקיד ראש המטה, אלא ששלום שלמה לא עבר ועדת איתור לתפקיד מנכ"ל המשרד - וקיבל את התפקיד הבכיר במקומו. גן צבי מונה לראש הלשכה ובפועל ניהל את המגעים מול הקואליציה ועבד בתחזוק שוטף של הבית היהודי. בבחירות 2015 שלמה עזב וגן צבי מונה לראש מטה משרד החינוך ובהמשך יצא עם בנט להרפתקת הימין החדש.

מאז 2015 גן צבי הוא למעשה הדמות החזקה ביותר בסביבת בנט. "לדבר עם טל, זה כמו לדבר איתי", היה אחד מהמשפטים הקבועים שבהם השתמש בנט כדי לתאר את מי שהפך ליד ימינו, הרחק מאור הזרקורים. למרות שהעדיף שיקים ממשלה בעלת אוריינטציה ימנית יותר, גן צבי ניהל את המשא ומתן הפוליטי להקמת הממשלה הנוכחית ושאף לתפקיד מזכיר הממשלה. אלא שגם הפעם בנט הציב בתפקיד את שלמה, הנחשב מקורב לראש הממשלה החליפי לפיד, וגן צבי קיבל את תפקיד ראש הסגל. מאיר שהצטרפה לאחר הקמת הממשלה, נמצאה מאחורי הקלעים כבר בשלבי המשא ומתן, כך טוענים במערכת הפוליטית, ומאז באופן עקבי בנט בוחר לקרב אותה על חשבון גן צבי, שלמה, סידי ואנשי הלשכה האחרים. מי שעוד הורחקה מהמעגל הקרוב היא שרת הפנים איילת שקד שמחזיקה עם בנט בזוגיות פוליטית נדירה בנוף הפוליטי כבר למעלה מעשור.

שלום שלמה, מזכיר הממשלה. מואשם שלא טיפל בזמן אמת במשבר אלי אבידר, ולא מצליח במשימת העל שלו - לייצב את הקואליציה לאורך זמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 שלום שלמה, מזכיר הממשלה. מואשם שלא טיפל בזמן אמת במשבר אלי אבידר, ולא מצליח במשימת העל שלו - לייצב את הקואליציה לאורך זמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעוד שגן צבי שואף להקטין נזקים בימין ולהוציא לפועל סדר יום שייתכתב עם תפיסת העולם הימנית שהוא אוחז בה בדומה למצביעי המפלגה, מאיר מושכת שמאלה לקהל יעד חדש. "יש ניגוד אידיאולוגי בתוך הלשכה וזה יוצר סדר יום לא קוהרנטי אצל ראש הממשלה. כשגן צבי מכוון את בנט לטפל בהתיישבות, בחאן אל אחמר ובהסדרת חומש, מאיר מושכת לאזורים אחרים", אמרו גורמים המעורים בעבודת הלשכה. במקום פגישות עם גורמים בהתיישבות או שותפתו לדרך שקד, בנט מושקע עד מהרה בשיחות תדרוך קבועות עם פרשנים המזוהים עם השמאל.

סערת הגדה המערבית
עד מהרה בנט התאהב בדמות שיצרו עבורו אותם עיתונאים ובתיווכה של מאיר הוא השקיע זמן רב בעבודה מולם. בלשכת בנט הבינו באיחור שלא מדובר רק בתדרוכים עלומי שם וביצירת תדמית חדשה, כאשר לפני שבועיים מי שהיה מנכ"ל מועצת יש"ע הגדיר את יהודה ושומרון "הגדה המערבית", כשהוא עומד לצדו של מזכיר המדינה האמריקאי בנגב. המילים האלה נאמרו על ידי אותו אחד שהוקיע אותן ב-2018, כשמי שהשתמש בהן אז היה לפיד.

סערת הגדה המערבית חוללה מהומה בלשכה. מי שכתבה את המילים היא מאיר, שהודתה לאחר מכן כי הייתה זו טעות. גורמים בכירים בקואליציה אומרים כי היא הציפה את בנט בבקשות לבטל את הנזק הדרמטי שנעשה בימין בעקבות ההתבטאות הזו. שקד ומאיר יצאו אחת נגד השנייה, עד שלבסוף יצאה התנצלות רפה על השימוש בביטוי.

שמרית מאיר ונפתלי בנט בטיסה
 שמרית מאיר ונפתלי בנט בטיסה

סערה אחרת במרכזה ניצבת מאיר היא בסוגיית הקוראן הירדני. באוקטובר האחרון הסכים לפיד לבקשת הירדנים להציב במסגד אל אקצא ספר קוראן עתיק. בישראל התנגדו לכך נחרצות ומאיר נדרשה לתווך כדי להוציא את ישראל מהמבוכה המדינית מול ירדן. בנט טס בחשאי וחזר בו מהמחויבות של שר החוץ לבצע, ואילו גורמים במערכת הפוליטית האשימו את מאיר בין היתר בתדרוכים נגד לפיד בהקשר זה.

חיכוכים עם בכירי הממשלה

באוגוסט קיימה מאיר מספר פגישות עם מפקד פיקוד דרום אליעזר טולדנו, ללא ידיעתו של שר הביטחון בני גנץ - מה שעורר את זעמו עד שזימן לבירור בנושא את הרמטכ"ל אביב כוכבי. בחודשים האלו מאיר סיכלה לא מעט יוזמות ופגישות מדיניות של שר הביטחון עם אבו מאזן, ובשיא אף קבעה לראש הממשלה נסיעה להודו, ימים ספורים לפני שגנץ אמור היה לטוס לשם בעצמו. כל אלו הובילו לחזית נוספת ופעילה מול לשכת גנץ ובעיקר מול ראש המטה, מעיין ישראלי.

גם בטיפול בקורונה טוענים כי מאיר הייתה גורם דומיננטי ומכריע. העבודה הצמודה בין לשכת שר הבריאות לבין זו של ראש הממשלה חשפה את הדואליות שבה מתנהל משרד ראש הממשלה. גורמים במשרד הבריאות אמרו לגלובס כי במשרד ראש הממשלה יש "שתי לשכות" מצד אחד מאיר, "חריפה ומחויבת למטרה" ומנגד גן צבי והרשקוביץ, "מנוסים וותיקים". את הבלגן מתברר ראו כולם, למעט בנט עצמו - שסירב לאורך הדרך להקשיב לבקשות מצד אנשיו להשליט סדר בסביבתו.

המתיחות מול מאיר עוברת דרך הבכירים ביותר בממשלה כאמור מלשכת גנץ וביתר שאת לשכת לפיד ועד ללשכת שקד. בחלק הפנימי-אידיאולוגי - קו השבר בינה לבין גן צבי הוא זה שיצר את המשבר מול סילמן, אורבך ואחרים - שנמצאים עם רגל אחת מחוץ לימינה. "היא לא הבינה מה הקו האדום של הגורמים במפלגה הזו והיא משכה את בנט שמאלה בלי שהיא בודקת שיש מאחוריו את החיילים שלו", אמרו גורמים במערכת הפוליטית. "בנט הפך את מאיר להיות האישה שאומרת את המילה האחרונה בלשכה. אם היא מכריעה גם בפוליטי איך יכול להיות שהיא לא מחזיקה את אורבך והאחרים עכשיו?"

חילופי האשמות כבדים

בזמן שסילמן הטילה את הפצצה המאיימת על קיום הממשלה, מאיר הייתה בארה"ב בשליחות בנט בנושא הגרעין האיראני. משם ניסתה לשוחח עם סילמן, אורבך ואחרים אך הם לא ענו לטלפונים. "המשימה של מאיר הטיפול בגרעין האיראני, של גן צבי הייתה בעלה של סילמן, למה מפילים גם את הפוליטי עליה?" תהו גורמים המעורים בנושא.

טל גן צבי, ראש הסגל. מואשם שהיה אמור לטפל בימינה ובנבחריה ולתחזק אות, אך לא ידע לעצור את סילמן ובעלה למרות התראה של שבוע / צילום: יוסי לזרוף
 טל גן צבי, ראש הסגל. מואשם שהיה אמור לטפל בימינה ובנבחריה ולתחזק אות, אך לא ידע לעצור את סילמן ובעלה למרות התראה של שבוע / צילום: יוסי לזרוף

הקרבות היומיומיים בלשכה פינו את מקומם כאמור לחילופי האשמות כבדים בדבר פירוק ימינה שמוגדרים כ"ניסיונות חיסול" פרסונליים. לפיהם מאיר שהפכה לגורם על, הלוחשת על אזנו של בנט, היא זו שהרחיקה אותו רעיונית מבסיס המצביעים שלו וניסתה לייצר מדינאי בזמן שהוא הפקיר גזרות סוערות אחרות פנים-מדיניות ופוליטיות. גן צבי היה אמור לטפל בימינה ובנבחריה ולתחזק אותם, והוא קיבל התראה של שבוע מראש מסילמן - אך איך יעשה זאת כשבנט עצמו נוקט בקו שהם לא מסכימים איתו? שלמה גם כן נמצא בקו האש ומואשם שלא טיפל בזמן אמת במשבר אלי אבידר, ולא מצליח במשימת העל שלו -  לייצב את הקואליציה לאורך זמן.

בנט הפנה עורף למצביעיו

הטחת המהלומות לא פוסחת גם על בנט. ראש הממשלה בחר בזמן אמת אסטרטגית להפנות עורף לקהל המצביעים שלו והפקיר את חברי מפלגתו למתקפות מצד סביבתם הקרובה ביותר על הקו שבו נוקט ראש מפלגתם. פינוי יישובים, אי קידום בנייה חדשה, חמץ בפסח - כל אלו הפכו לנושאי שוליים. ישיבות סיעת ימינה הפכו מחזה נדיר ובנט, שמעולם לא הצטיין בתחזוק השטח, העדיף את הרעיונות המדיניים של מאיר ושכח שלהיות ראש ממשלה בלי מנדטים היא לא תוכנית עבודה בת קיום. לצורך ההשוואה, ראש הסיעה הימנית השנייה בממשלה, שנדרשת לאותה השקעה כדי לייצב אותה מול השמאל, גדעון סער - כינס את חברי מפלגתו לפגישה דו-שבועית "אחד על אחד".

"יש לו מגבלה", הודו מי שעבדו עם בנט לאורך השנים. "אבל אי אפשר להאשים את סביבתו בהכל. אמרו לו מה קורה בימינה והוא לא טיפל. פוליטיקאים הם אלו שמחזיקים את האנשים, יש את רוח המפקד. הש.ג לא יכול לתחזק משהו שהמפקד לא רוצה בקיומו". עוד טענו אותם גורמים, כי "המפלגה שברה מהמצע שלה כל כך רחוק שחברי הכנסת מפחדים ללכת לאירועים משפחתיים, לבית כנסת ובאמת לא איכפת לו. הוא החליט שהוא מחליף קהל אבל הוא לא יכול לעשות את זה כשאנשי המפלגה שלו בציונות הדתית". לתחזק מפלגה במצב כזה ובלי גיבוי מראש הממשלה הוא אירוע בלתי ישים, גם עבור גן צבי שנטוע היטב בימין.

השיעור שבנט לא למד

בפועל, הבלגן הפנימי בסביבת בנט מסיט את תשומת הלב של כולם מאיומי סילמן שנשמעו בזמן אמת ביום ראשון שעבר. כל אחד מהם נלחם על מעמדו ועמדותיו - בקרב שעשוי לסמן לבנט את סיום דרכו הפוליטית. מעל הכל, נראה שבנט עצמו לא למד את השיעור החשוב ביותר בפוליטיקה בעשור האחרון - היציבות הפוליטית שלו ועתידו הפוליטי מונחים בכף ידם של פעילים פוליטיים, חברי מפלגה שנבחרים בקפידה וסביבה פוליטית יציבה.  

מאז סוף השבוע מחזר בנט אחרי סילמן בכל דרך ומבקש להציע לה הצעות להישגים פוליטיים שיירשמו על שמה - מאישורי בנייה נרחבים ביהודה ושומרון, דרך יישוב מחדש של המאחז אביתר, חיבור לחשמל של עשרות מאחזים ואפילו את ביטול קידום מתווה הגיור. הצעות בשמו הועברו לסילמן על ידי מספר שליחים אך היא עומדת בסרובה ובנט נותר ללא 61 אצבעות ככל שהחזרה לכנסת מתקרבת.