תקדים: מצבור פגמים קטנים בהתנהלות התביעה יכול להוביל לזיכוי נאשם

אחרי שבית המשפט העליון קבע כי מספר פעולות שאינן עבירה פלילית יכולות להתגבש לכדי הרשעת נאשם בעבירה אחת, בית המשפט המחוזי קבע כי יש להחיל את תזת הצבירה גם לטובת נאשמים

בית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: Shutterstock, Vered Barequet
בית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: Shutterstock, Vered Barequet

השופט עודד מאור מבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב בפסק דין לאחרונה כי יש לאמץ את חידוש הפרקליטות ל"שיטת הצבירה" כאשר היא מאשימה אדם בהפרת אמונים, כך ששיטה זו תחול גם נגדה כאשר בית המשפט דן בבקשה לזיכוי בטענה להגנה מן הצדק.
בנובמבר 2021 הסתיים ההליך של הניצב בדימוס ניסו שחם שהורשע בפלילים.

הפרקליטות התבססה על תזה חדשנית לפיה צבר פעולות, שכל אחת מהן אינה מהווה עבירה פלילית, יכול לגבש תשתית להרשעה בעבירה אחת. בית המשפט העליון החליט לאמץ את תזת הפרקליטות ודחה את ערעור שחם נגד תזת הצבירה. כמו כן, נקבע כי התזה תחול על עבירת הפרת אמונים, אך לא נקבע שתחול על עבירות פליליות אחרות. כעת החליט השופט מאור כי התזה יכולה לשרת גם סנגורים בטענות למחדלי חקירה ואכיפה בררנית.

התזה של הפרקליטות תשמש גם סנגורים?

בנדון שהגיע לפני השופט מאור, טען המערער להתנהלות שערורייתית של רשות המסים, וקיומה של אכיפה בררנית, שלטענתו מצדיקים את ביטול כתב האישום.

ביהמ"ש השלום קבע כי אמנם קיימים פגמים מוכחים בהתנהלות רשות המסים אך הם לא עולים לדרגת חומרה המצדיקה את ביטול כתב האישום, מאחר שלא גרמו לעיוות דין או השפיעו על יכולת המערער להתגונן.

הרכב ביהמ"ש המחוזי קיבל את המסקנה, אך השופט מאור חידש כי תזת הצבירה תחול לא רק על הרשעת נאשם, אלא גם על זיכוי בגין פגמים בהתנהלות מערכת אכיפת החוק, גם אם כל אחד מהם כשלעצמו לא מצדיק את ביטול כתב האישום.

כיום, על פי החוק, בית המשפט רשאי לבטל אישום נגד נאשם "כאשר העמדתו לדין או ניהול ההליך נגדו עומדים בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית". מכאן עבר מאור לדון בשאלה מה הדין כאשר הנאשם מצביע על פגמים שונים בהתנהלות רשויות החקירה. האם יש לבחון כל פגם ופגם במנותק, או האם יש מקום לבחון את הצטברות המחדלים.

"כוונתי למצב בו כל אחד מהפגמים אינו אלא מחדל בזעיר אנפין, שכשלעצמו אינו פוגע בהגנת הנאשם, לא גורם לעיוות דין ולא משפיע על יכולתו להתגונן כראוי, אולם הצטברותם של כלל הפגמים, כמוהן כטיפות המים החוצבות בסלע זכותו החוקתית של הנאשם’".

מאור הכריע כי "ראוי לאמץ את תורת הצבירה גם במקרה של טענות הגנה מן הצדק אותן מעלה נאשם בשל מספר מחדלים של הרשויות בעניינו. ייתכן שנכון שבית המשפט יבחן את מכלול השיקולים ולא יזדקק להיתלות בפגם אחד... ביטול כתב אישום ייבחן לאור מצבור מחדלים של הרשויות כשכל מחדל כשלעצמו איננו חוצה את רף הפגיעה בעקרון הצדק וההגינות, אך כל מחדלים יחדיו מהווים מצבור החוצה את הפגיעה המהותית בעקרון הצדק".