צריכה פרטית | טור סופ"ש

בין יציאת מצרים לקניונים: אנשים חוזרים מהר מאוד לשגרה, לטוב ולרע

שפחה שחזתה בקריעת ים סוף הגיעה למעמד הכי מכונן של העם היהודי, "ואף על פי כן, נשארה שפחה", מספרים חז"ל • במידה רבה הסיפור הזה מתאר גם את השנתיים האחרונות, כשהמומחים חזו מהפכה בתרבות הצריכה, אבל בני האדם הוכיחו שאפילו מגפה עולמית לא תשנה אותם

דיזינגוף סנטר בפברואר 2022 / צילום: כדיה לוי
דיזינגוף סנטר בפברואר 2022 / צילום: כדיה לוי

ביציאת בני ישראל ממצרים, כאשר הים נקרע להם לשניים, אמרו חז"ל כי "ראתה שפחה על הים, מה שלא ראה (הנביא) יחזקאל בן בוזי במעשה מרכבה (מראה האלוקים ומרכבתו היוצאים מירושלים בשעת חורבן בית המקדש, בפרק החידתי שפותח את ספר יחזקאל)". מספרים על הרבי מקוצק שבשעה שקרא את הדברים הללו, נאנח ואמר "ואף על פי כן, נשארה שפחה". רוצה לומר: אירועים גדולים מותירים עלינו פעמים רבות רושם עז, אבל לא פעם הוא לקצר טווח מאוד. לטוב ולרע, בני האדם חוזרים מהר מאוד לשגרתם.

כולם חשבו שהצריכה לא תחזור לקדמותה

לפני שנתיים, ב-20 באפריל 2020, התעורר העולם למציאות שהוא לא ידע מעולם. לראשונה אי פעם, חוזים עתידיים על נפט גולמי נסחרו במחיר שלילי. על רקע מגפת הקורונה שסגרה את העולם, יום לפני פקיעת החוזים על הנפט שאמור היה להימסר במאי, אף אחד לא רצה להיתקע עם חביות נפט בעולם ללא ביקוש לזהב השחור. כמות החביות ששייטו בים ללא דורש הייתה בשיאה, ומחירה של חבית נפט גולמי בארה"ב ירד למינוס 40 דולר. קחו 40 דולר בנוסף לחבית נפט - העיקר שמישהו יסכים לקחת. החוזים העתידיים לחודש יוני אמנם נסחרו באזור החיובי - 20 דולר לחבית - אבל אף אחד לא רצה להמר שהמחירים לא ימשיכו לצנוח. באוקלהומה, למשל, המרכז הגדול בארה"ב לאחסון ושילוח חביות נפט, דווח על קפיצה במלאי ב-50% בתוך חודש, ל-55 מיליון חביות. עוד עלייה של 38%, התריעו האמריקאים, והמקום נסתם לחלוטין. פה בארץ, ב-1 במאי 2020 התעדכן מחיר בנזין 95 לשפל של 4.79 שקל לליטר בשירות עצמי - 1.13 שקלים פחות ממחירו בחודש מרץ.

דיזינגוף סנטר בנובמבר 2020 / צילום: איל יצהר
 דיזינגוף סנטר בנובמבר 2020 / צילום: איל יצהר

באותם ימים, ניבאו רבים בארה"ב סופו של עידן ופשיטת רגל קרובה של אלפי חברות ייצור וגילוי נפט (כל ירידה מתחת לרף של 30 דולר לחבית הופכת חברות רבות להפסדיות). התחזיות הללו בסך הכל השתלבו עם ההנחה של רבים כי העולם של מחר, היום שאחרי המגפה שמלמדת אותנו פרק חשוב ומטלטל בצניעות ופרופורציה, כבר לא יראה אותו הדבר: הוא לא יצרוך כמו בעבר, לא ייסע ויטוס כמו פעם, ובעיקר ישמח בחלקו ובבריאותו.

פה בישראל, גילו באותם ימים מיליונים את היתרון בחגיגת ליל סדר צנועה - בלי הפקקים שבדרך ועם דודים ומשפחה מורחבת לכל היותר על המסך בבית. במקביל, העריכו טובי המומחים (והמשקיעים בשוק ההון) שהביקוש למשרדים ולקניונים כבר לא יהיה אותו דבר, מה שכמובן היכה במחירי אותן חברות בבורסה.

את מה שקרה אחר כך כולם כבר יודעים. שנת 2021 הסתיימה עם זינוק של 11.7% בצריכה הפרטית, לאחר ירידה של 9.2% בשנת 2020. השבוע פורסמו נתוני חברת שב"א, המנהלת את סליקת מערכת כרטיסי האשראי שלנו, לפיהם בחודש מרץ האחרון נשבר שיא ההוצאות החודשי של הישראלים - 37.3 מיליארד שקל, גבוה ב-2 מיליארד שקל ממרץ אשתקד וגבוה ב-370 מיליון מהשיא הקודם שנרשם באוגוסט שעבר.

התיאבון חזר ובגדול: כמות הדירות החדשות שנמכרות פה מדי חודש, שעמדה במשך עשור על כ-2,000 בממוצע, עברה בשנה האחרונה לממוצע של 5,000 דירות כל חודש. מי שמחפש משרד חדש בתל אביב, שיהיה לו בהצלחה. בגזרת הנפט - מחיר חבית למסירה במאי 2022 עמד השבוע על 100 דולר - 140 דולר יותר ממאי לפני שנתיים. ליטר בנזין 95 עולה כעת בתחנות 6.94 שקל, 45% יותר ממה ששילמנו במאי 2020, וגם זה אחרי שמס הבלו הופחת בחצי שקל בערב חג. בשנה שעברה נמסרו פה 290 אלף כלי רכב חדשים, שיא חדש וגידול של 34% לעומת השנה שלפניה. את הפקקים כולנו חזרנו להרגיש ביתר שאת, בדרך לעבודה או לליל הסדר המשפחתי.

 
  

הרעב לשפע לא הלך לשום מקום

שנתיים אחרי, ומי בכלל זוכר את שפע הדיבורים והתחזיות על צניעות, על עולם ללא ביקוש לדלק, ועל פרופורציות חדשות. במקום זה, בעיקר נוכחנו לראות כמה מהר חוזר הרעב האנושי לתשואה, לרווחים ולתחזיות, גם כשהאופק מלא עננים וכשברור כמה שוות כל התחזיות הללו. אם תרצו: כמו אינספור התחזיות בעשורים האחרונים על עולם ששבע ממלחמות, ולכל היותר הוא ינהל מלחמה דרך מחשבים ומלחמות סחר. חג שמח.