הוגשה עתירה נגד שיתוף פעולה בין חברות הסלולר

החברות תיבר ומגדלי תקשורת, חברות בנות של אלומה שבראשה עומד אורי יוגב, החליטו לפעול נגד רשות התחרות והחברות הסלולריות שהחליטו לשתף פעולה ביניהן בהקמת אתרים סלולריים

אורי יוגב / צילום: יונתן בלום
אורי יוגב / צילום: יונתן בלום

שיתוף הפעולה בין החברות הסלולריות בכל הקשור להקמת אתרים סלולריים מכעיס את ראשי קרן ההשקעות אלומה שבראשה עומד אורי יוגב (לשעבר ראש אגף התקציבים), שהחליטו לפתוח נגדן במאבק משפטי. לגלובס נודע כי החברות בנות של אלומה - תיבר ומגדלי תקשורת, הגישו עתירה מינהלית נגד החברות סלקום, פלאפון, PHI (החברה המשותפת לפרטנר והוט מובייל) ורשות התחרות בדרישה לקבלת מידע לפי חוק חופש המידע, הנוגע לשיתוף הפעולה ביניהן וזאת לאחר שרשות התחרות סירבה לבקשה.

הסירוב של חברות הסלולר לשתף פעולה עם תיבר ומגדלי תקשורת גרם להן לצאת במאבק משפטי נגד מי שעשויות להיות לקוחותיה בפוטנציה. אלומה' באמצעות החברות בנות שלה, מנסה בשנים האחרונות לקדם מהלך לפיו היא תקנה מהחברות הסלולריות את האתרים הסלולריים שלהן ותשכיר להן אותם בחזרה. מדובר בעסקה שהיא בעצם עסקת מימון, בה החברות מקבלות תמורה משמעותית בשווי הנכסים שיש ברשותן (האתרים הסלולריים) וכנגד זאת הן מתחייבות לשלם שכירות לתקופה ארוכה.

בפועל, מה שקרה הוא שהחברות הסלולריות בישראל הגיעו למסקנה שהמודל אינו מתאים להן. בעולם המודל נפוץ יותר, אך בישראל הוא פחות הלהיב את החברות שמעדיפות להמשיך ולהחזיק ברשת שלהן ולהיות עצמאיות בניהול האתרים.

אלומה מנסה לאסור על החברות הסלולריות לפעול במשותף

לפני מספר חודשים פורסם בגלובס כי החברות החליטו לשתף פעולה ביניהן במתכונת של שיתוף פעולה פסיבי, כלומר לנסות ולרכז מאמץ מול בעלי הנכסים שבהם יש מספר אתרים, על מנת להוזיל את מחירי השכירות. החברות יזמו גם מהלך שבו כל חברה שמקימה אתר חדש מזמינה את מתחרותיה לעלות על האתר (התורן) ולחלוק בעלויות. שיתוף הפעולה הזו הינו דבר מקובל בין החברות והן עושות אותו כבר שנים. החידוש הוא בניסיון לשתף פעולה מול בעלי הנכסים והמאמץ שהן מתכוונות להפעיל על מנת לרכז יותר אתרים על תורן אחד.

הפנייה של החברות לרשות התחרות נענתה בכך שהן לא צריכות את אישורה לשיתוף הפעולה המדובר (שכן זה לא אירוע חדש והרשות מודעת לו והתירה אותו). הרשות הציעה להן למנות מתאם או להפעיל רגולציה עצמית במקום להגיש בקשה להסדר כובל ובעצם קראה להן למשוך את הבקשה. משרד התקשורת טרם נתן את אישורו למהלך.

ההסכמה של רשות התחרות והעובדה שהיא לא יצאה נגד השת"פ, ככל הנראה הכעיסו מאוד את אלומה שבסתר ליבה אולי קיוותה שהרשות תמנע זאת ובכך תדחק את החברות לזרועותיה. היא פנתה בבקשה לרשות התחרות לקבל את כל המידע הרלוונטי לפי חוק חופש המידע.

הרשות סירבה להעביר את כל החומר שביקשו תיבר ומגדלי תקשורת, גם לאחר ששאלה את החברות הסלולריות לדעתן לגבי העברת המידע, והן סירבו. הרשות החליטה להעביר רק חלק מהמידע כשהוא מושחר בחלקו, וזו הסיבה המשפטית לעתירה המינהלית לקבלת מלוא המידע.

בפועל, מדובר בניסיון של אלומה לאסור על החברות הסלולריות לפעול במשותף, מה שאולי ייאלץ אותן לפנות אליה ושיקבלו את המודל שהיא מציעה להן.

לטענת העותרות יש להן יסוד מבוסס להניח כי שיתופי פעולה אלו, אינם הולמים את החלטות הרשות, חורגים מהמגבלות שנקבעו, ויש בהם כדי לפגוע בתחרות ההוגנת מול העותרות. לא פחות חשוב, לפגוע מהותית בציבור משום שיש בהם לסכל את הגדלת רמת הכיסוי נוכח תמריץ שלילי להקמת אתרים סלולריים באופן שאיכות התקשורת נפגעת.

רשות התחרות מסרה בתגובה: "הרשות קיבלה את העתירה ותשיב לה. ככלל הרשות פועלת על פי החוק ופועלת על מנת להיענות לבקשה מבלי לפגוע בסודות מסחריים ותוך התחשבות בכלל האינטרסים הקבועים בחוק".