יאיר לפיד | פרשנות

מתרחק מלשכת ראש הממשלה: הסעיף שהופך את יאיר לפיד למפסיד הגדול מהמשבר עם רע"ם

לפי ההסכמים הקואליציוניים זהות הגורם שיפיל את הממשלה משפיעה באופן ישיר על השאלה מי יכהן כראש ממשלה בזמן הבחירות והקמפיינים • אירועי הימים האחרונים סביב הר הבית ורע"ם מאיימים דווקא על לפיד, האיש שהקים את הממשלה וספק אם יעמוד בראשה ולו יום אחד

יאיר לפיד / צילום: Menahem Kahana
יאיר לפיד / צילום: Menahem Kahana

נוכח ההסלמה הביטחונית ואירועי הימים האחרונים בירושלים, איומי חברי הקואליציה של בנט-לפיד מחריפים ומאיימים למוטט את הממשלה, שהפכה מאז פרישת יו"ר הקואליציה עידית סילמן לממשלת מיעוט. במהלך היום היו אלה חברי מפלגת רע"ם ומועצת השורא (מועצת הדת המייעצת לחברי מפלגת רע"ם וקובעת עבורם את מהלך העניינים הפוליטי) שאיימו בפרישה אלא שאלה הסתיימו לבסוף בהחלטה מתואמת מראש מול שר החוץ יאיר לפיד על הקפאת חברותם בקואליציה.

יש לציין כי ל"עיצומים" נוסח הקפאת חברות בקואליציה אין כל משמעות בפועל בימים אלו, שכן הכנסת נמצאת בפגרה ומדובר באמירה מחאתית בלבד. את החלטת הפשרה הוביל יו"ר הרשימה מנסור עבאס שבימים האחרונים דבק בעמדתו שלא לפרק את הממשלה. אלא שברקע כאשר חברי הרשימה המשותפת, אנשי דת ואף חברי מפלגתו דוחפים החוצה, המשבר הנוכחי עשוי לעבור במהירות מהצהרות למעשים.

אחת ההשפעות הדרמטיות של השאלה "מי יפיל את הממשלה" היא מי יכהן כראש ממשלה בזמן הבחירות והקמפיינים. על פי ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין בנט ללפיד, אם יצביעו בעד פירוק הממשלה מי מחברי הגוש של בנט (ימינה ותקווה חדשה), אזי לפיד ייכנס ללשכת רה"מ לתקופת הבחירות, ואילו אם יהיו אלה מי מחברי הגוש של לפיד (יש עתיד, העבודה, מרצ, ישראל ביתנו, רע"ם) - בנט יוכל להמשיך ולכהן עד לבחירות.

מאז הכרזת סילמן על פרישה מהקואליציה והלחץ שהופעל על חברי הכנסת בימינה ותקווה חדשה, בסביבת לפיד התנחמו בכך שהוא לפחות יוכל להגיע לבחירות מעמדת ראש הממשלה, אלא שאירועי הימים האחרונים מאיימים דווקא על לפיד, האיש שהקים את הממשלה וספק אם יעמוד בראשה ולו יום אחד. לא סתם מי שמשמש מאז הקמת הממשלה וביתר שאת בימים האחרונים כמתווך ואחראי השלום בקואליציה הוא יו"ר יש עתיד, שדואג לא רק ליציבות הממשלה המוטלת בספק אלא גם לעתידו הפוליטי.

לפיד ואנשיו נמצאים בקשר קרוב עם עבאס מאז יום שני האחרון בניסיון להחזיק את הקואליציה השברירית, בזמן שבנט יכול לנוח מעט כשחברי מפלגתו המאיימים בפרישה נופשים בחו"ל - האחד בסיני והשני בדובאי. מיד לאחר חג הפסח תתכנס ועדת הכנסת כדי לדון בהפרשת ח"כ עמיחי שיקלי מימינה, צעד שנועד להרתיע את חברי הכנסת המאיימים האחרים מסיעתו של ראש הממשלה מללכת בדרכו.

יש לציין שעד לחזרה מהפגרה בשמיני במאי מדובר באיומים בלבד של חברי ימינה מחד וחברי רע"ם מאידך. עם החזרה לפעילות של הכנסת, תעבור ההישרדות של הקואליציה למישור המעשי ותיבחן בהצבעות במליאה. אם המתיחות הביטחונית והמצב הנפיץ בירושלים נוכח הפעילות העוינת של מחבלים נגד יהודים תימשך עד אז או חלילה תחריף, הישרדות הקואליציה עשויה להפוך עד מהרה למשימה בלתי אפשרית שתשפיע באופן מידי קודם כל על ראשי הממשלה: זה שיכהן עד לבחירות וזה שיצפה בהן מביתו.