נטפליקס מציגה: התפכחות מקונספציה שגויה

בינואר נטפליקס חזתה צמיחה של 2.5 מיליון מנויים, אך השבוע התברר שהיא איבדה 200 אלף מנויים. חלק מהסטייה נובע מניתוק מנויים ברוסיה, אך גם כשמנטרלים זאת, נטפליקס עדיין פספסה בגדול • מה שעובר על החברה הוא איום שמרחף מעל עוד רבות שנחשבו לכוכבות הקורונה, כמו שופיפיי, אטסי ואפילו וויקס ורובלוקס

נדמה שענקית הסטרימינג התפכחה / צילום: Shutterstock, wutzkohphoto
נדמה שענקית הסטרימינג התפכחה / צילום: Shutterstock, wutzkohphoto

חברות המונפקות בבורסה חייבות להיות טובות מאוד בחיזוי התוצאות שלהן לעתיד, זה חלק מכללי המשחק. נטפליקס, שנסחרת בבורסה כבר מ-2002, כבר הייתה אמורה לדעת לעשות תחזיות בצורה מצוינת.

על כן מפתיעה מאוד הסטייה הגדולה בין התחזית שסיפקה החברה בינואר לרבעון הראשון, לבין תוצאות האמת שחשפה בדוח שלה השבוע. בעוד שבינואר היא חזתה צמיחה של 2.5 מיליון מנויים, השבוע התברר כי היא איבדה 200 אלף מנויים. חלק מהסטייה נובע מניתוק מנויים ברוסיה, אך גם כשמנטרלים זאת, נטפליקס עדיין פספסה בגדול. איך זה קרה? האמת שהחברה נותנת הסבר לכך במכתב למשקיעים שפרסמה, אך כדי להבין אותו צריך לחזור קצת אחורה.

נטפליקס כזכור הייתה אחת מהמרוויחות הגדולות של הקורונה. כשמדיניות הסגרים והריחוק החברתי הייתה בשיאה, לקוחות בכל העולם התיישבו לצפות במשך שעות ארוכות בנטפליקס. 2020 הייתה שנת שיא לחברה, שצירפה 37 מיליון מנויים.

אלא כשהסגרים פחתו, הצמיחה הזו האטה בהדרגה, ומניית נטפליקס  איבדה גובה. לאורך 2021, בנטפליקס שוב ושוב ניסו להרגיע את המשקיעים שההאטה היא מהלך טבעי שנובע מהמומנטום החזק בשנה קודם. בסך-הכול הסבר הגיוני, ונראה שגם המנהלים של נטפליקס האמינו לתאוריה הזו.

"אנחנו לא צומחים בהכנסות באותה המהירות שרצינו"

אלא שכעת, לאחר פרסום הדוחות האחרונים, נדמה כי ענקית הסטרימינג התפכחה והבינה שלא רק דעיכת הקורונה הובילה להאטה בצמיחה. "אנחנו לא צומחים בהכנסות באותה המהירות שרצינו", כתבו בכירי נטפליקס למשקיעים. "הקורונה ערפלה את התמונה על-ידי הגדלה משמעותית של הצמיחה ב-2020, וגרמה לנו להאמין שרוב ההאטה בצמיחה ב-2021 הייתה כתוצאה מהקפיצה בקורונה".

למשפט הזה יש משמעויות רחבות, והוא מעיד על סוג של קונספציה שגויה, שאחזה בנטפליקס לאורך 2021 וגרמה למנהליה להעריך שהם לא באמת חווים משבר, אלא מתמודדים עם האטה הגיונית ומוסברת.

בדוחות הנוכחיים, נטפליקס כבר לא מאשימה את הקורונה כאחראית לבעיותיה, אלא מתחילה להכיר בחלק מהן, כמו התחרות הגדולה משירותי סטרימינג מתחרים, שלא רק גורמים לה לאובדן מנויים, אלא גם לוקחים ממנה חלק מנכסי התוכן בדמות סרטים וסדרות שפעם כיכבו אצלה. בארצות-הברית, לדוגמה, היא איבדה את זכויות השידור שלה עבור קלאסיקות כמו "חברים" ו"המפץ הגדול", שהמפיצה וורנר ברדרס החליטה להעביר לשירות שלה HBO Max.

מה שעובר על נטפליקס הוא איום שמרחף מעל עוד חברות רבות שנחשבו לכוכבות הקורונה וזכו לשם "מניות ההישארות בבית". בקטגוריה זו נמנות מניות כמו של חברת מכשירי הכושר פלוטון, שופיפיי, פייפאל, אטסי ואפילו וויקס ורובלוקס.

כל המניות האלה הפכו ל"כוכבות" ב-2020 ונפלו ב-2021 כשהצמיחה שלהן האטה. כל אלה, או לפחות חלקן, מגלות בחודשים האחרונים כי הקורונה ערפלה גם אותן וגרמה להן שלא לראות את מצבן האמיתי בשוק.

אפשר לצפות שכמו נטפליקס, גם חלק מהן יפספסו ברבעון הנוכחי את התחזיות. בניגוד ל-2021, בעונת הדוחות הנוכחית הן כבר לא יוכלו להאשים את הקורונה בהאטה בצמיחה, ויצטרכו להתמודד עם האתגרים האמיתיים.