סוער בשוק המט"ח: הדולר מזנק בחדות מול השקל

הדולר קופץ ב-2.2% מול השקל • המטבע המקומי נחלש על רקע פערי הריביות לצד הירידות בשווקים הפיננסים מעבר לים • על רקע הירידות בשווקים הפיננסים שנרשמו בשבוע החולף, המוסדיים בשוק המקומי נאלצים לרכוש דולרים ולמכור שקלים בהתאם למדיניות ההשקעה

הדולר בשיא של חודש וחצי / צילום: עינת לברון
הדולר בשיא של חודש וחצי / צילום: עינת לברון

הדולר  מזנק בחדות מול השקל בפתיחת שבוע המסחר, וזאת על רקע כמה גורמים הפועלים יחד ומביאים להיחלשות השקל. הדולר מזנק ב-2.2% מול השקל לשיא של חודש וחצי ברמה של 3.29 שקלים.

בהתאם לנחישות שהפגין בסוף השבוע האחרון יו"ר הפד, ג'רום פאוול, על מנת להילחם באינפלציה, עלו הציפיות להעלאה של הריבית בארה"ב בחצי אחוז כבר במאי הקרוב, ובשיעור דומה בכל אחת מישיבות חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC) ביוני ויולי. חברי הפד לא צפויים להתבטא בתקשורת עד הודעת הריבית במאי שתצא לאוויר בתום ישיבת חברי ועדת השוק הפתוח של הפד, וכך על פניו בין ההצהרה של פאוול לבין הודעת הריבית במאי לא צפויות להתרחש הפתעות.

עם זאת, העלייה בציפיות להעלאה אגרסיבית יותר של הריבית בארה"ב, בזמן שבישראל הריבית עשויה לעלות בקצב הדרגתי יותר, מביאה להתחזקות הדולר על פני השקל נוכח פער הריביות הדולריות לאלו השיקליות, ובהתאם לזינוק של הדולר מול המטבע המקומי.

בניגוד לערכות שעלו בשבוע שעבר כי המצב הביטחוני אחראי בין היתר להיחלשות השקל, ספק אם זהו הדבר. אפשר לומר כי הגורם העיקרי שעשה את העבודה עבור בנק ישראל והביא להיחלשות השקל מיוחס לפערי הריביות, והציפיות שעלו כעת בארה"ב מגבירים כאמור את האפקט. 

פערי הריביות עושות את העבודה עבור בנק ישראל שהוציא בשנה שעברה 35 מיליארד דולר על מנת למתן את התחזקות המטבע המקומי שבלט אשתקד בזינוק חריג בעיקר נוכח האקזטים של ההייטק הישראלי והעליות בשווקים הפיננסים. בחודש החולף בנק ישראל כלל לא התערב בשוק המט"ח, שכן מלאכתו נעשתה על ידי פערי הריביות.

גורם נוסף שתרם להיחלשות השקל קשור בקורלציה של שער החליפין מול מדדי המניות בארה"ב נוכח הגידורים של הגופים המוסדיים. כאשר שוקי המניות הגלובליים עולים, חשיפת המוסדיים למט"ח עולה מבחינה טכנית, והיות שהחשיפה של הגופים הללו כבר ברמות שיא, המוסדיים נוטים למכור דולרים בתקופות של עליות בשוקי המניות כדי לצמצם את חשיפתם למט"ח. מהלך זה נובע מהצורך לעמוד במדיניות החשיפה שהוגדרה מראש בכל אחד מהגופים. בעת ירידות בשווקים קורה המצב ההפוך.

וכך, על רקע הירידות בשווקים הפיננסים שנרשמו בשבוע החולף, המוסדיים בשוק המקומי נאלצים לרכוש דולרים ולמכור שקלים בהתאם למדיניות ההשקעה. בשעה זו החוזים העתידיים בניו יורק מאותתים על ירידות בקרב המדדים המובילים, וכך אפקט הגידורים התרחב בשעות האחרונות לקראת פתיחת המסחר מעבר לים.