"סותמים לח"כים את הפה": דיון סוער בכנסת סביב הכרזת שיקלי כפורש

לכאורה מדובר במקרה קל, אבל בימינה נמנעו מלהפריש את ח"כ עמיחי שיקלי לאורך כל השנה האחרונה, מחשש למתקפה מוגברת על בנט וסיעתו מצד בוחריהם המאוכזבים, מה שעלול להקשות על ההכרזה

עמיחי שיקלי בדיון על הכרזה עליו כפורש / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
עמיחי שיקלי בדיון על הכרזה עליו כפורש / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

 ועדת הכנסת החלה לדון הבוקר בבקשת ראש הממשלה ויו"ר ימינה נפתלי בנט להכריז על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש. חברי כנסת רבים מהאופוזיציה פקדו את חדר הוועדה בכנסת ביניהם מרכז האופוזיציה יריב לוין, יואב קיש, שלמה קרעי, דוד ביטן וצחי הנגבי. מי שמנהל את הוועדה במקום היו"ר ניר אורבך הוא ח"כ איתן גינזבורג וברחבי החדר נוכחים יועצים מטעם סיעת ימינה שמפקחים על העבודה בוועדה. מטעם ימינה נמצא השר מתן כהנא מלווה בעורכי דין של הסיעה.

ברשימת ההצבעות שהוגשה לחברי הוועדה מוזכרת כמובן הצבעתו נגד כינון הממשלה ביוני האחרון ומשם נאספו ונצברו 670 הצעות חוק בהן הצביע נגד עמדת הקואליציה והסיעה. לכאורה מדובר במקרה קל, אבל בימינה נמנעו מלהפריש את שיקלי לאורך כל השנה האחרונה, מחשש למתקפה מוגברת על בנט וסיעתו מצד בוחריהם המאוכזבים.

הדיון, כפי שהיה ניתן לצפות, סוער ובשלב כלשהו יו"ר הוועדה גינזבורג סגר את המיקרופונים לחברי הכנסת. ח"כ מירי רגב הגיבה ואמרה ש"סותמים פה לחברי הכנסת את הפה". גינזבורג השיב ואמר, "אני לא מתרשם שפיך סתום".

ח"כ איתן גינזבורג הוציא את ח"כ אורלי לוי אבוקסיס מהדיון לאחר שזו אמרה: "הפכת להיות ח"כ ועבד שימושי. אתם צבועים אנשים כמוך לא מחזיקים מעמד. בעבר חשבתי שאתה ח"כ ערכי". ח"כ איתן גינזבורג השיב לח"כ לוי ואמר: "את מאוד חצופה".

היועצת המשפטית של הוועדה הציגה את מהלך הדיון והנסיבות שמאפשרות הכרזה על חבר כנסת כפורש. ח"כ מיכל וולדיגר מהציונות הדתית מבקשת לשאול מדוע לעורך הדין של ימינה יש מקום דיון בניגוד לכללי הוועדה. ח"כ בן גביר: "השאלה העובדתית מאוד חשובה ולכן אני שואל למה אתם מונעים מחבר הכנסת שיקלי לזמן עדים ולהציג ראיות?".
ח"כ שלמה קרעי שאל מדוע בנט יוזם הדיון לא נוכח. ח"כ פינדרוס תהה באשר לתזמון הדיון עכשיו ולא בסמוך למאות ההצבעות נגד הקואליציה במשך החודשים האחרונים. היועצת המשפטית ארבל השיבה כי ימינה מציגה רצף של הצבעות של שיקלי נגד הקואליציה ממש עד לאחרונה.

"זה פוגע במעמד הכנסת"

פרקליטו של ח"כ שיקלי, עו"ד גיא בוסו הלין על כך שיו"ר הוועדה לא מאפשר לו להשמיע טיעונים מקדמיים טרם תחילת הדיון. לדבריו, אסור ליו"ר הוועדה לאפשר לשר כהנא לדבר לפני שהוא ישמיע את דבריו. בוסי הצהיר כי הוא יפנה לבית המשפט המחוזי.

גילה גמליאל פנתה ליועצת המשפטית של הוועדה ואמרה לה שזה לא הגיוני שימינה שלחה שר להרחיק חבר כנסת. "זה פוגע במעמד הכנסת".

השר מתן כהנא שמייצג את ימינה בדיון אומר "אני רוצה לומר לשיקלי שאין דבר אישי בדברים שאומר כאן. אנחנו די מיודדים. אחרי הבחירות הבאנו כולנו שעתידה של מדינת ישראל מונח על הכף שתלוי בגורלו המשפטי של אדם אחד". ח"כ גמליאל השיבה ואמרה: "זה לא קמפיין בחירות. זה גורלו של אדם".

כהנא אמר בהמשך לשיקלי: "בחרת להשתפן כדי להשתריין. ח"כ שיקלי אם ערכים בבסיס ההחלטה שלך איך העזת להצביע נגד חוק האזרחות. לאורך שנים המפלגות הציוניות הצביעו בעד החוק הזה אבל אתה חברת לאיימן עודה". דבריו של כהנא הופרעו על ידי חברי האופוזיציה שטענו נגדו כי הוא זה שפעל נגד הבטחותיו לבוחר. כהנא המשיך ואמר כי "בחרנו לקחת אחריות תוך מחיר אישי כבד".

יו"ר הוועדה המשיך להוציא חברי כנסת מהדיון. ח"כ אופיר כץ, ח"כ בן גביר, ח"כ קטי שיטרית ח"כ אבי מעוז, ח"כ מירי רגב, ח"כ מאי גולן. ח"כ משה ארבל סנט ביו"ר הוועדה ואמר: "זה דיון מעין שיפוטי, תאר לעצמך שנשיאת בית המשפט תוציא מהדיון את חבריה השופטים. 90% מחברי הכנסת שהוצאו מהדיון, הם מזרחיים".

עו"ד גיא בוסי שמייצג את שיקלי: "מה שעשה נתניהו ואמר - מה הקשר בין זה לעניין פרישה של שיקלי? אמור להיות בירור עובדתי. הכל לפרוטוקול, אנחנו ממילא בדרך לבית משפט המחוזי. נאמר לבית המשפט שמתן כהנא הוא חבר סיעת ימינה. זה לא נכון. הנוכחות שלו פה זה צלם בהיכל. יש מספיק חברי כנסת לימינה שמישהו יחליף אותו. זה זיהום ההליך". בוסי דורש שחברת הכנסת שירלי פינטו לא תשתתף בדיון כי היא חברת כנסת נורבגית וכן כי כינתה את שיקלי "וירוס". בנוסף, בוסי ביקש שגם ח"כ בועז טופורובסקי לא צריך להשתתף בדיון שכן הוא אמר מבעוד מועד שצריך להכריז על שיקלי פורש. "אין פה נפש חפצה", לטענת בוסי.

הדיון חודש בדבריו של ח"כ עמיחי שיקלי שאמר, "הדיון העובדתי לא הגיע לידי מיצוי ואני מוחה על סתימת פיו של עורך הדין שלי. אני מביע מחאה על קיום הדיון בפגרה ולמחרת חג הפסח. יש פה בעיה ברמת ההגינות כלפי חברי הכנסת שרצו להשתתף בדיון.

"בפרשת מטות נכתב, 'לא יחל את דברו, ככל היוצא מפיו יעשה'. זה ציווי למנהיגי ציבור. בשלטון מלוכני יש אזרח אחד, בדמוקרטיה האזרחות היא נחלת הכלל. בבסיסו ניתן לפרט להשפיע על הכלל. הדרך באמצעות ממשל של נציגים בבחירת נציגיו באמונה שאלו יפעלו בהתאם להצהרותיהם והתחייבויותיהם כפי שהוצגו לציבור טרם ההצבעה. החוזה בין העם לנבחרים הוא עמוד התווך בין האזרח לנבחריו.

"נפתלי בנט ואיילת שקד פגעו פגיעה קשה ששנים ייקח לתקן. אכן הפוליטיקה היא זירה פרגמטית. אולם מחזה אימים של הפרה כה בוטה של כל ההתחייבויות של מפלגת ימינה לאזרחים, היא חסרת תקדים שדגלים שחורים מתנוססים מעליה. תאוות שלטון כבוד ושררה. עולם הפוך ראיתי. בשונה מהעבר, רבים מחברי הסיעה מתנגדים למהלך. אלון דוידי, שי מימון עידית סילמן ועוד, מתנגדים למהלכים של ימינה. השימוש בחוק נגדי היפוך מוחלט. החוק לא נחקק לח"כים שמסרבים להיכנס לקואליציה.

"לפני שנה כתבתי לנפתלי בנט, שלנגד עיני נצח ישראל לא ישקר. כדי להסביר את הפניית העורף לבוחר, הבאתי לדיון 100 ציטוטים של בחירי ימינה לציבור בה הם התחייבו להקים ממשלת ימין. שיקלי מקריא ציטוטים רבים מהבטחות בכירי סיעת ימינה ערב הבחירות להקים ממשלת ימין. אני גאה לעמוד כאן מול הבטחות שווא של נפתלי בנט, אמר שיקלי".

אם ההצבעה תעבור, שיקלי יהיה הח"כ השלישי שפורש על פי בקשת סיעתו

מאז 1991 (אז החלה ההבחנה בין פורשים ובקשות התפלגות) ועד היום קבעה ועדת הכנסת סך הכל תשעה מקרים בלבד של חבר כנסת שפרש מסיעתו. בסקירה שערך ד"ר אסף שפירא, ראש התכנית לרפורמות פוליטיות במכון הישראלי לדמוקרטיה נמצא כי ברוב המקרים, חבר הכנסת עצמו ביקשת לפרוש מהסיעה ורק בשני מקרים הפרישה נעשתה לבקשת הסיעה - במקרה של מיכאל נודלמן מסיעת האיחוד הלאומי ובמקרה של לוי-אבקסיס מישראל ביתנו. שיקלי יהיה השלישי.

בעוד התפלגות נחשבת עזיבה לגיטימית של הסיעה, על פרישה מוטלות סנקציות חריפות: הפורש נותר חבר כנסת יחיד, נאסר עליו להקים סיעה ולהצטרף לסיעה, ולכן נשללים ממנו חלק מהכלים הפרלמנטריים (למשל האפשרות להשתתף בהגשת הצעת אי אמון). בנוסף נאסר עליו לכהן כשר או סגן שר במהלך הכנסת הנוכחית או להתמודד בבחירות ברשימת מועמדים שבה נכללת מפלגה המיוצגת בכנסת הנוכחית. כאשר חבל ההצלה היחיד שנזרק לאותו חבר כנסת הוא התפטרות בסמוך למועד ההכרזה. ישראל חריגה בנוף הדמוקרטיות הפרלמנטריות בשל הסנקציות החריפות הללו - אמנם יש מדינות שמחייבות פורשים להתפטר ממש מהפרלמנט, אך כמעט כולן הן דמוקרטיות חדשות ובלתי מבוססות באפריקה ואסיה.