עכשיו זה רשמי: אילון מאסק קונה את טוויטר; המניה מזנקת ב-5.5%

טוויטר הודיעה כי חתמה על הסכם סופי לפיו תירכש בבעלות מלאה ע"י אילון מאסק תמורת 54.20 דולר למניה במזומן • העסקה בשווי כולל של כ-44 מיליארד דולר • בעלי המניות יקבלו 54.20 דולר במזומן עבור כל מניה שבבעלותם עם סגירת העסקה המוצעת • מאסק: "לטוויטר יש פוטנציאל אדיר - אני מצפה לעבוד עם החברה וקהילת המשתמשים"

אילון מאסק, בחניכת מפעל טסלה בברלין בחודש מרץ האחרון / צילום: Associated Press, Patrick Pleul
אילון מאסק, בחניכת מפעל טסלה בברלין בחודש מרץ האחרון / צילום: Associated Press, Patrick Pleul

הרשת החברתית טוויטר הודיעה כי חתמה על הסכם סופי לפיו תירכש בבעלות מלאה על ידי אילון מאסק תמורת 54.20 דולר למניה במזומן. העסקה בשווי כולל של כ-44 מיליארד דולר, כך נכתב בהודעה לעיתונות. עם השלמת העסקה, טוויטר הופכת לחברה פרטית. 

בעלי המניות יקבלו 54.20 דולר במזומן עבור כל מניה שבבעלותם עם סגירת העסקה המוצעת. מחיר הרכישה מייצג פרמיה של 38% למחיר הסגירה ב-1 באפריל 2022, שהיה יום המסחר האחרון לפני שמאסק רכש את אחזקתו של 9.2% ממניות טוויטר. 

מנכ"ל טוויטר, פראג אגרוואל אמר: "לטוויטר יש מטרה ורלוונטיות המשפיעה על העולם כולו. גאה עמוקות בצוותים שלנו ומלא בהשראה על העבודה שמעולם לא הייתה חשובה יותר".

מאסק: "אני רוצה להפוך את טוויטר לטובה יותר מאי פעם"

אילון מאסק: "חופש הביטוי הוא היסוד של דמוקרטיה מתפקדת, וטוויטר היא כיכר העיר הדיגיטלית שבה דנים בעניינים חיוניים לעתיד האנושות. אני רוצה להפוך את טוויטר לטובה יותר מאי פעם על ידי שיפור המוצר עם תכונות חדשות, הפיכת האלגוריתמים לקוד פתוח כדי להגביר את האמון, להביס את הבוטים והספאם ולאמת את כל בני האדם. לטוויטר יש פוטנציאל אדיר - אני מצפה לעבוד עם החברה וקהילת המשתמשים כדי לפתח את זה".

העסקה אושרה פה אחד על ידי הדירקטוריון, וצפויה להיסגר השנה בכפוף לאישור בעלי המניות בטוויטר, קבלת האישורים הרגולטוריים ועמידה בתנאי סגירה מקובלים אחרים.

מאסק מבטיח מימון מלא של 25.5 מיליארד דולר במימון חובות והלוואות מרווחים והוא מספק הון של כ-21 מיליארד דולר. לפי ההודעה לעיתונות, אין תנאים לקיום העסקה שתלויים במימון, משמע - השלמת העסקה אינה תלויה בנושא.

טוויטר מתכננת לפרסם את התוצאות הכספיות שלה לפני פתיחת השוק ב-28 באפריל 2022.

על פי דיווחים בבלומברג, אגרוואל שלח הודעה לעובדים בחברה: "אני יודע שזה שינוי משמעותי ואתם ככל הנראה מעבדים מה המשמעויות של זה עבורכם ועל עתיד טוויטר. אנחנו נכנס את החברה כולה בשעה 14:00 PT כדי לדבר איתכם ישירות וכדי לענות על השאלות שלכם. הזמנתי את יו"ר הדירקטוריון, ברט טיילור להצטרף אלינו".

14:37

הרשת החברתית טוויטר נמצאת במישור האחרון במשא ומתן עם מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, אילון מאסק, לגבי רכישת הרשת החברתית, כך לפי אדם המכיר את הפרטים ששוחח עם בלומברג. לפי הדיווח, העסקה יכולה להיחתם אפילו כבר היום אם המשא ומתן יעבור בצורה חלקה. זו ההצעה שמאסק הגדיר אותה כטובה ביותר והאחרונה שלו.

על פי הדיווחים, הרשת החברתית פועלת לקביעת תנאי העסקה בשעות אלו. מניית טוויטר  מטפסת בכ-5% במסחר המוקדם בוול סטריט בשעה זו.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, טוויטר מוכנה לקבל את ההצעה המקורית של מאסק לרכישת החברה עבור 54.2 דולר למניה במזומן. טוויטר עשויה להכריז על העסקה, שמשקפת לה שווי של 43 מיליארד דולר, עוד היום לאחר שהדירקטוריון יתכנס כדי להמליץ על העסקה לבעלי המניות. כך מסרו לרויטרס אנשים המכירים את הפרטים, שהוסיפו שתמיד ישנה אפשרות לכך שהעסקה, כמרבית העסקאות בשוק, תקרוס ברגע האחרון.

לפי הדיווח ברויטרס, טוויטר לא הצליחה עדיין להשיג הסכם "Go-Shop" - משמע הסכם שמאפשר לה לבקש הצעות אחרות ממקומות אחרים לאחר חתימת העסקה עם מאסק. עם זאת, טוויטר תהיה רשאית לקבל הצעה מגורם אחר על ידי תשלום דמי פרידה ממאסק.

על פי דיווחים בגופי תקשורת שונים, דירקטוריון החברה נפגש בתחילת השבוע כדי לדון בשנית בהצעה של מאסק - זאת לאחר שנודע להם כי מאסק השיג מימון בסך 46.5 מיליארד דולר לצורך הרכישה. למעשה, לאחר שמאסק חשף שיש לו מימון, טוויטר שינתה את עמדתה ופתחה את הדלת למשא-ומתן לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל.

מאסק נפגש בימים האחרונים באופן פרטי עם מספר בעלי מניות של החברה בשיחות וידיאו כדי לשכנע אותם לתמוך בהצעתו. לדבריו, הוא לא רואה שום דרך שבטוויטר יצליחו להביא את המניה למחיר ההצעה שלו, לאור הבעיות שיש בעסק וחוסר היכולת של ההנהלה לתקן את הבעיות.

טוויטר הייתה מוכנה לשוב לשולחן המו"מ לאחר שמאסק חשף הבטחת מימון של 46.5 מיליארד דולר. לפי מסמך שהוגש לרשות ניירות ערך האמריקאית, מאסק אמר שהוא בוחן הצעת רכש לרכישת חלק או כל מניות החברה ישירות מבלי המניות שלה. לפי המסמך שהוגש בימים האחרונים, מאסק קיבל התחייבויות בסך 46.5 מיליארד דולר כדי לסייע במימון העסקה. מאסק השיג במימון חוב 25.5 מיליארד דולר (משמע, לא צריך לוותר על בעלות בחברה) באמצעות חברת Morgan Stanley Senior Funding ועוד, והוא אמר שהוא התחייב למימון הון של כ-21 מיליארד דולר.

כיצד מאסק ייקח בעלות על טוויטר בפועל

בשבוע שעבר דירקטוריון טוויטר פרסם שהוא מאמץ את אסטרטגיית "גלולת רעל": המהלך יאפשר לבעלי המניות הקיימים בטוויטר, מלבד מאסק, לקנות מניות נוספות בהנחה, וכך לדלל את חלקו של מאסק בחברה - וכך להקשות עליו לגייס קולות מבעלי המניות בעד ההצעה. כך התוכנית הזו תפחית את הסבירות שאדם יוכל להשיג שליטה בחברה מבלי לשלם לבעלי המניות פרמיה על אחזקתם או לתת זמן לדירקטוריון לבחון את ההצעה.

עו"ד איאן רוסטובסקי, שותף ומנהל משותף של מחלקת ההייטק במשרד עמית פולק מטלון ושות' מסביר כי הדרך של מאסק להשלים את ההשתלטות על טוויטר היא באמצעות מיזוג. "אם זה בתיאום עם דירקטוריון החברה, אפשר להשלים את הרכישה בעזרת מיזוג. זה המבנה הסטנדרטי של מיזוג משולש הפוך: מאסק יקים חברה שתתמזג לתוך טוויטר ועל ידי כך הוא יהפוך להיות בעל המניות היחיד או בעל מניות עם עוד כמה משקיעים. כתוצאה מכך, המיזוג יפקיע מבעלי המניות של טוויטר את המניות והזכות למנייה תהפוך לזכות כסף במזומן", כך לדברי עו"ד רוסטובסקי.

לכן נדרש אישור באסיפה כללית של דירקטוריון טוויטר ובעלי המניות. "צריך לאשר את המיזוג באסיפה הכללית, ההצעה צריכה לקבל תמיכה מרוב בעלי המניות הנמצאים באסיפה הכללית", כך לדבריו. עם זאת, הוא מוסיף שזו עסקה גדולה ולכן לדעתו אין פטור מהגשת בקשה ל-FTC. "יכול להיות שהוא צריך לקבל אישור של נציבות הסחר הפדרלית, ה-FTC, מכיוון שמדובר בעסקה גדולה שמשפיעה על השוק. לדעתי הוא צריך להגיש בקשה", כך חתם.