הגורמים העיקריים שמשפיעים על שוק המט"ח והקשר לפנסיה של כולנו

הדולר רשם אתמול התחזקות חדה מול השקל, שאיבד גובה בצל המגמה בשווקים הפיננסים • הדולר נחלש הבוקר, והמגמה מחזקת את הטענה כי גידורי המוסדיים הם אלו שנותנים את עיקר הטון בשוק המט"ח

שטרות דולרים / צילום: עינת לברון
שטרות דולרים / צילום: עינת לברון

יש המון גורמים שמשפיעים על שוק המט"ח, וכמה מהם עלו לקדמת הבמה בחודשים האחרונים ועושים את העבודה עבור בנק ישראל. התחזקות הדולר בעולם שנרשמה בחודשים האחרונים נובעת על רקע האינפלציה הגבוהה בארה"ב והציפייה להעלאה של הריבית, כמו גם חוסר הוודאות הקיצוני נוכח המלחמה באוקראינה גורר ריצה אל נכסים בטוחים כמו הדולר. אלא שהגורמים הללו מתרחשים כבר כמה חודשים.

את ההוכחה הטובה ביותר לבדיקה איך עובד שוק המט"ח אפשר לראות בימים של תנותיות בשווקים הפיננסים כמו זו שנרשמה אתמול במסחר בניו יורק. המגמה השלילית שאפיינה את הימים האחרונים נמשכה עם פתיחת פתיחת שבוע המסחר בארה"ב אתמול, והמגמה מהשלילית הורגשה היטב בשוק המט"ח המקומי.

הדולר רשם התחזקות חדה של כ-2% מול השקל, אלא שלקראת סוף המסחר המגמה התהפכה ומירידות חדות המדדים נצבעו בירוק בוהק. הבוקר בתגובה הדולר נחלש ב-0.3% מול השקל.

מה הקשר בין שוק המט"ח למדדי המניות?

השינוי בתנועות ההון של הכסף הזר אל מול זה המקומי משפיע על שער החליפין. בראש ובראשונה, מגמת התחזקות הדולר בעולם כתוצאה מהצפייה להעלאת הריבית מהווה גורם מרכזי ליציאת הדולרים החוצה.

אלא שלא מדובר בגורם היחיד האחראי להחילשות השקל. יש כמה גורמים שמשפיעים על שוק המט"ח ומביאים לעודף בחשבון השוטף של המשק, או במלים אחרות מביאים לתנועות הון פנימה לשוק המקומי. בין הגורמים הללו הם האקזיטים של חברות ההייטק, למשל, אך בעיקר מדובר בתנועות הון שנרשמו כתוצאה מגידורי ההשקעה של הגופים המוסדיים. את ההוכחה לכך אפשר לראות הבוקר נוכח שינוי המגמה הקצרת טווח שנרשמה אמש בניו יורק.

הקורלציה בין שער הדולר-שקל אל מול מדד הנאסד"ק עלתה בשנה החולפת כמעט אחד לאחד. בכל פעם שהמדד האמריקאי עלה, כך הדולר התחזק בהתאם מול השקל.

מתחילת השנה השקל נחלש כנגד הסל ב-2.4%, במקביל לירידות בשווקים הפיננסים. המגמה התחדדה מתחילת אפריל, מאז השקל נחלש ב-1.8% כנגד סל המטבעות, כאשר הדולר לו יש את המשקל העיקרי בסל, מה שמשקף את ההיחלשות לצד הירידות בשווקים.

 מגמה זו משקפת את גידור ההשקעה שהגופים המוסדיים נאלצים לבצע בהתאם לתנועות בשוקי ההון. כאשר שוקי המניות הגלובליים עולים, חשיפת המוסדיים למט"ח עולה מבחינה טכנית, והיות שהחשיפה של הגופים הללו כבר ברמות שיא, המוסדיים נוטים למכור דולרים בתקופות של עליות בשוקי המניות כדי לצמצם את חשיפתם למט"ח.

בימים של ירידות בשווקים האפקט הפוך, כלומר בימים של ירידות המוסדיים בשוק המקומי נאלצים לרכוש דולרים ולמכור שקלים בהתאם. הנהנים העיקריים מהגידורים של הגופים המוסדיים הם ההמוסדיים עצמם שגורפים את הרווחים מהפעולות שבסופו של דבר נעשים על מנת לגדר את ההשקעות של כספי הפנסיה של כולנו. 

בטווח הארוך השקל צפוי להתחזק. מצד שני, בפתיחה של 2022 בטווח הקצר התנודתיות בשווקים עשויה להימשך וזה עלול להחליש את השקל. מעבר לכך, הדולר בעולם צפוי להמשיך להתחזק נוכח הטון הניצי של הפד שעושה הכל על מנת להילחם באינפלציה. העלאות הריבית של הפד לעומת העלאה הדרגתית של הריבית בישראל מביאה לפער לטובת הדולר, מה שמחליש את השקל.

"החלשות השקל נבעה בעיקר מהירידות בשווקים"

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, אמר בשיחה עם גלובס, כי "החלשות השקל בתקופה האחרונה אל מול הדולר נבעה בעיקר מהירידות החדות יחסית בשוקי המניות ומהתחזקות הדולר בעולם, על רקע ההתבטאויות הניציות של יו"ר הפד פאוול (ובכירים נוספים בפד), כי הבנק המרכזי האמריקאי צריך להעלות את הריבית ומהר במטרה למתן את לחצי האינפלציה. השוק מתמחר כיום כי ריבית הפד תעלה לכ- 2.85% בסוף 2022 ותגיע עד לכ- 3.4% בספטמבר 2023.

"ירידות בשוקי המניות הייתה כאמור השפעה לא מבוטלת על שער השקל בחודש אפריל, זאת על רקע רכישות מט"ח של גופים מוסדיים ותעודות סל אשר נאלצים להגדיל את הביטחונות על חוזים שהם מחזיקים בשוקי המניות הגלובאליים. לכך מתווספים הגופים הזרים המודעים לקורלציה (השלילית) המאד גבוהה בין שוקי המניות לדולר/שקל, אשר רכשו, גם הם, בשבוע האחרון מט"ח. נזכיר כי בשנת 2021 העליות החדות בשוקי המניות תמכו במגמה הפוכה - הובילו למכירות מט"ח אגרסיביות מצד המוסדיים (אשר מכרו ב- 2021 מט"ח גם כדי לצמצם את חשיפתם למט"ח אשר עמדה בתחילת 2021 על רמה גבוהה של כ- 20% לאחר גידורים)".

בטווח הארוך ניכר כי התנודות בשווקים הפיננסים עשויות להמשיך לתת את הטון בשוק המט"ח, אלא שהגורמים שהיו כאן לפני כן לא הולכים לשום מקום."בטווח הארוך אנו מעריכים כי הכוחות הבסיסיים (עודף ניכר במאזן התשלומים) יתמכו בהתחזקות מחודשת של השקל כנגד סל המטבעות, אך מאז תחילת 2022 אנו מחזיקים בעמדה ניטראלית יותר לגבי השקל על רקע התנודתיות החדה בשוקי המניות וכן הערכתנו להתחזקות הדולר בעולם לאור הצפייה להעלאת ריבית חדה יחסית בארה"ב", הוסיף שפריר.