אופציות לעובדים | בדיקת גלובס

ההפסד בלמונייד, הקופון שגזרו במאנדיי: מה קרה לאופציות של עובדי ההייטק?

במהלך 2021 מימשו עובדי חברות הטכנולוגיה הישראליות הנסחרות בוול סטריט אופציות ברווח של 2.65 מיליארד דולר, כאשר בידיהם רווח "על הנייר" של 3.3 מיליארד דולר נוספים • המרוויחים הגדולים: עובדי סנטינל וואן ומאנדיי, שהונפקו אשתקד • המפסידים: עובדי Wix ולמונייד, שאיבדו הטבת אופציות של מאות מיליוני דולרים לאחר התרסקות המניה

טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד''ק
טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד''ק

שנת 2020 הייתה מוצלחת במיוחד למניות חברות הטכנולוגיה הנסחרות בוול סטריט - על רקע הצורך הגובר בפתרונות שתמכו בעבודה ובלימודים מרחוק, והאצת הטרנספורמציה הדיגיטלית בשל התפרצות המגפה. אבל שנת 2021 כבר מציגה תמונה הרבה יותר מורכבת.

בשנת פרוץ משבר הקורונה הכסף הרב בשווקים הוביל להתנפלות על כמעט כל הנפקה או מיזוג של כל חברת טכנולוגיה שהציגה צמיחה מהירה במכירות, גם אם היא רחוקה מרווחיות, והמשקיעים הקפיצו לשיאים את מניות החברות החדשות.

בתחילת השנה שעברה, חלק מחברות הטכנולוגיה הישראליות שנסחרות בוול סטריט נסחרו ברמות שיא. במקביל, גל של הנפקות ראשוניות ומיזוגים לחברות SPAC הפך מספר גדול של חברות לציבוריות.

 
  

2020 עשתה טוב גם לעובדי חברות ההייטק בעולם, וכמובן שגם בישראל. בארץ מועסקים מאות אלפי עובדים בענפי הטכנולוגיה, הזוכים לתנאי העסקה מעוררי קנאה, ובהם קבלת אופציות למימוש למניות החברה במחיר מוזל.

אותם עובדים נהנו באותה שנה מעלייה מטאורית, לעיתים של מאות אחוזים, בשווי החברות שבהן הם מועסקים. בפירמת רואי חשבון מובילה קבעו אשתקד כי עשרות אלפי עובדים בהייטק בישראל הפכו למיליונרים מהאופציות שבידיהם.

נושא הביקוש הגואה לעובדים בהייטק, ותנאי השכר המפליגים שלהם הם זוכים, זלג בהמשך מכותרות העיתונות הכלכלית והגיע למהדורות המרכזיות, ואף לסדרת מערכונים בתוכנית "ארץ נהדרת", שבה יזם (פאונדר) מחלק צ'ופרים מופרכים לעובדים, ומתחרה בחברות טכנולוגיה אחרות למי יש משרד גבוה יותר או מגוון גדול יותר של טעמי גלידה בעולם ה"הייטקס".

ההתלהבות מחברות הצמיחה הצטננה במהלך 2021

בהמשך שנת 2021 הצטננו שוקי ההנפקות ומיזוגי ה-SPAC בוול סטריט, והחששות הגוברים מפני אינפלציה והעלאת ריביות ציננו את התלהבות המשקיעים מחברות הצמיחה. מניותיהן של רוב חברות הטכנולוגיה הישראליות שהונפקו אשתקד בניו יורק רחוקות היום בעשרות אחוזים מהשיא, ובחלק גדול מהמקרים מגיעות הנפילות ליותר מ-50% ואף ל-80% ויותר.

עם זאת, מבדיקת גלובס עולה כי גם ב-2021, בדומה ל-2020, עובדי חברות הטכנולוגיה והביומד הציבוריות מישראל שנסחרות בוול סטריט עדיין נהנים מהטבה משמעותית בדמות האופציות שמימשו במהלך השנה שעברה, והאופציות שבהן הם עדיין מחזיקים.

בסך הכול, ב-49 חברות טכנולוגיה וביומד מישראל הנסחרות בארה"ב הרווח המגולם בשווי האופציות שמימשו עובדים אשתקד היא כ-2.65 מיליארד דולר. במקביל, בסוף 2021, העובדים ב-41 חברות טכנולוגיה וביומד החזיקו באופציות הניתנות למימוש, שהרווח המגולם בהן עומדת כיום על 3.3 מיליארד דולר - ובסך הכול מדובר ברווחים של קרוב ל-6 מיליארד דולר, חלקן על הנייר בינתיים.

בשאר החברות שנבדקו, האופציות שניתנות למימוש נמצאות כיום "מחוץ לכסף", כלומר, מחיר המניה שלהן גבוה יותר ממחיר המימוש הממוצע של אותן אופציות. בכל מקרה מדובר בחברות הישראליות, אך הנתונים הם של כלל העובדים שלהן - גם אלה שמועסקים בישראל וגם אלה שבחו"ל.

בדיקה דומה ערכנו גם בשנה שעברה, לפי נתוני 2020. אז, הרווח המגולם באופציות שמומשו עמד על כ-1.8 מיליארד דולר והרווח המגולם באופציות שהיו ניתנות למימוש הסתכם בקרוב ל-3 מיליארד דולר (כמעט 5 מיליארד דולר בסך הכול).

עם זאת, מדובר היה אז במספר קטן יותר של חברות ישראליות לעומת השנה שקדמה לה. הממוצעים ב-2021 נמוכים יותר מאלה של 2020: אם ב-2020 עובדי החברות מימשו בממוצע אופציות המגלמות הטבה בסך כ-57 מיליון דולר לחברה, והחזיקו בסוף השנה באופציות הניתנות למימוש המגלמות הטבה של 118 מיליון דולר, ב-2021 הסכומים הם 54 מיליון דולר ו-80 מיליון דולר, בהתאמה.

סנטינל וואן: הטבה ממומשת של 464 מיליון דולר

אופציה היא זכות לקנות בעתיד מניה, על בסיס מחיר שנקבע מראש. אם לדוגמה מחיר מניה מסוימת הוא 100 דולר, ולעובד ניתנה אופציה לרכוש אותה ב-20 דולר, הרי שההטבה היא 80 דולר - זאת בהנחה שהאופציה כבר הבשילה וניתנת למימוש.

לעומת זאת, אם לעובד יש אופציה במחיר מימוש של 120 דולר, היא למעשה "מחוץ לכסף", כי לא משתלם לו לשלם את מחיר המימוש שלה. יש לציין שבחברות רבות, התגמול ההוני לעובדים כולל לא רק אופציות אלא גם מניות חסומות. כמו כן צריך לזכור שלכל נושא האופציות והמניות לעובדים ישנם היבטי מיסוי.

תומר וינגרטן, מנכ''ל סנטינל וואן / צילום: יח''צ
 תומר וינגרטן, מנכ''ל סנטינל וואן / צילום: יח''צ

נתוני 2021 מלמדים שהחברה הבולטת ביותר במימוש אופציות על ידי עובדיה במהלך השנה שעברה היא חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן , שהונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק בחודש יוני.

ההנפקה בוצעה במחיר של 35 דולר למניה, ובהמשך זינקה המניה לשיא של מעל 76 דולר, אם כי מאז היא נחלשה בחזרה לרמות מחירים דומות למחיר ההנפקה. בחברות שהונפקו או מוזגו לחברות SPAC בשנה שעברה, הייתה תקופת חסימה של כחצי שנה, שבה לבעלי המניות של טרום ההנפקה אסור למכור מניות, אך בכולן תקופה זו כבר הסתיימה.

מכל מקום, בסנטינל וואן מימשו עובדי החברה אופציות שקיבלו עוד לפני ההנפקה במחירי מימוש צנועים למדי, ונהנו מהצפת הערך בהנפקה. לפי דוחות החברה, 8.4 מיליון מניות מומשו בשנה שעברה, במחיר מימוש ממוצע של 1.52 דולרים, וזאת בזמן שמחיר המניה הממוצע מאז ההנפקה עד סוף השנה היה כ-56.7 דולר, כך שההטבה המגולמת במימוש הגיעה לכ-464 מיליון דולר.

בסוף 2021 החזיקו עובדי סנטינל וואן בכ-17.5 מיליון אופציות שניתנות למימוש במחיר מימוש ממוצע של 2.47 דולרים. במחיר הנוכחי של המניה מדובר באופציות המגלמות הטבה בסך של כ-575 מיליון דולר.

חברה נוספת שהונפקה בשנה שעברה היא מאנדיי , שפיתחה מערכת הפעלה לעבודה. גם במקרה של מאנדיי המניה זינקה לשיאים (כמעט שילשה את עצמה תוך זמן קצר) ומאז ירדה שוב לרמות מחירים דומות למחיר ההנפקה.

מנתוני מאנדיי עולה שעובדי החברה מימשו אופציות במחירי מימוש של 4.83 דולרים ב-2021, ואילו מחיר המניה הממוצע בתקופה שמההנפקה עד סוף השנה היה 307 דולר, כך שההטבה המגולמת הגיעה לכ-330 מיליון דולר. האופציות שניתנות למימוש מגלמות היום עבור עובדי מאנדיי הטבה בגובה 546 מיליון דולר.

מחירי מימוש נמוכים באופציות שניתנו לפני ההנפקה

כפי שאפשר לראות בטבלה המצורפת, חלק גדול מהחברות שבהן ההטבה המגולמת באופציות הניתנות למימוש בסוף 2021 היא הגבוהה ביותר, הן החברות שהפכו לציבוריות במהלך 2021 - שעימן, מלבד סנטינל וואן ומאנדיי, נמנות גם החברות REE , גלובל-אי , איירון סורס  וטאבולה .

אחת הסיבות לכך היא שהעובדים מחזיקים באופציות שניתנו להם עוד לפני ההנפקה, במחירי מימוש נמוכים למדי. גם לאחר ירידת מחירי המניות מהשיא, המחירים גבוהים משמעותית ממחירי המימוש ומגלמים את ההטבה הגדולה יחסית. לעומת זאת, בחברות ותיקות יותר, מספר האופציות שניתן לפני ההנפקה במחירי מימוש נמוכים למדי הולך וקטן עם הזמן.

לתחום הביומד והבריאות יש שתי נציגות בולטות בתחום האופציות: אינמוד ונובוקיור, ששתיהן בלטו גם בשנה שעברה. עובדי אינמוד , הפועלת בתחום האסתטיקה הרפואית, מימשו במהלך השנה החולפת אופציות בהטבה של 388 מיליון דולר, והם מחזיקים כיום באופציות שניתנות למימוש המגלמות הטבה בסך 62 מיליון דולר, וזאת לאחר שהמניה איבדה 71% מאז השיא שבו נסחרה בתחילת נובמבר שעבר.

עובדי נובוקיור , המפתחת טיפול לסרטן, מימשו ב-2021 אופציות המגלמות הטבה של 132 מיליון דולר, והאופציות שבידיהם מגלמות הטבה של 327 מיליון דולר. מניית נובוקיור נחלשה ב-63% מהשיא שבו נסחרה בחודש יוני שעבר (במהלך השנה שעברה, נובוקיור אף הפכה לזמן קצר לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר).

Wix: שווי האופציות איבד יותר מ-600 מיליון דולר

החברה הבולטת ביותר בנתוני 2020 הייתה Wix , שמספקת לעסקים קטנים ובינוניים פלטפורמה להקמה וניהול של אתרי אינטרנט. מנייתה זינקה על רקע המגמות החיוביות בשוק והצמיחה המהירה במספר המנויים ובהכנסות. השיא במניה היה בתחילת 2021, כשמניית Wix הגיעה למחיר של 353 דולר ששיקף לחברה שווי של כמעט 20 מיליארד דולר.

מאז המניה נחלשה על רקע אכזבה מהתוצאות הפיננסיות ובשל החזרה לשגרה מסוימת לצד המגפה, ולכך יש להוסיף גם את ההשפעות המאקרו-כלכליות והמעבר מחברות צמיחה לחברות ערך. כיום מחיר המניה הוא כ-83 דולר (ירידה של 76% מהשיא) ושווי החברה הוא 4.8 מיליארד דולר.

הנפקת וויקס wix במסחר הנאסד''ק / צילום: נאסד''ק OMX
 הנפקת וויקס wix במסחר הנאסד''ק / צילום: נאסד''ק OMX

הירידה החדה במניה כואבת לא רק למשקיעים אלא גם לכיס של עובדי החברה. באפריל 2021 החזיקו עובדי Wix בכ-2.8 מיליון אופציות הניתנות למימוש, שההטבה המגולמת בהן הסתכמה ב-698 מיליון דולר. בסוף 2021 עמד סכום ההטבה שהחזיקו העובדים על 55 מיליון דולר בלבד - ירידה של יותר מ-600 מיליון דולר בשווי האופציות שמחזיקים העובדים.

מהנתונים שפרסמה Wix לשנת 2021 ניתן לראות שעובדי החברה מימשו בשנה החולפת חלק מאותן אופציות: לפי הנתונים, העובדים מימשו כ-532 אלף אופציות במחיר מימוש ממוצע של כ-62.9 דולר, וזאת בזמן שמחיר המניה הממוצע בנאסד"ק היה כ-247 דולר, כך שההטבה המגולמת במימוש הייתה כ-97.7 מיליון דולר.

בסוף 2021, מספר האופציות הניתנות למימוש שהיו בידי עובדי Wix הגיע ל-3.2 מיליון, במחיר מימוש ממוצע של 65.7 דולר. כאמור, במחיר הנוכחי של מניית Wix ההטבה המגולמת באופציות הללו היא כ-55 מיליון דולר.

בדומה ל-Wix, גם מניית חברת האינשורטק למונייד סבלה ממומנטום שלילי מאז השיאים שאליהם זינקה בתחילת 2021, ונחלשה מאז ב-88%. בעוד שלפני שנה, במחיר מניה של כ-93 דולר, החזיקו עובדי למונייד באופציות המגלמות הטבה של 212 מיליון דולר, הרי שהיום, במחיר מניה של 21.6 דולר, ההטבה מצומצמת בהרבה - 5.2 מיליון דולר. זאת לאחר שבמהלך שנת 2021 עובדי החברה מימשו אופציות במחיר מימוש ממוצע של כ-10.9 דולרים, מימוש המגלם הטבה של 66.2 מיליון דולר.

דוגמה נוספת לחולשה במניה היא JFrog , שמספקת פתרונות טכנולוגיים לעדכוני תוכנה רציפים, והונפקה באותה תקופה שבה למונייד הונפקה לראשונה (בקיץ 2020). בסוף 2020 החזיקו עובדי JFrog אופציות שההטבה המגולמת בהן בעת הבדיקה לפני שנה עמדה על 282 מיליון דולר. לאחר שמימשו ב-2021 אופציות בהטבה של 117 מיליון דולר, ולאחר ירידה של 55% במחיר המניה בשנה האחרונה, ההטבה המגולמת באופציות המוחזקות כיום על ידי עובדי JFrog נאמדת ב-110 מיליון דולר, עדיין סכום מכובד, אך נמוך ביחס לשנה שעברה.