מאמינים בהלוואות העסקיות: אי.בי.אי משיק קרן בתחום ה-CLO

עליית הריבית, בעיקר בשוק האמריקאי, הזניקה את פוטנציאל הצמיחה של התחום המאפשר השקעה בניירות ערך המגובים במאגר הלוואות • בכוונת אי.בי.אי לגייס בשלב הראשון 150 מיליון שקל, בתחום בו הונפקו ב-2021 עסקאות חדשות בהיקף של כ-200 מיליארד דולר

דייב לובצקי, מנכ''ל אי.בי.אי / צילום: אילן בשור
דייב לובצקי, מנכ''ל אי.בי.אי / צילום: אילן בשור

הריבית שעלתה לאחרונה ברחבי העולם, בעיקר בארה"ב אך גם בישראל במידה פחותה, מביאה את המשקיעים לחפש מוצרים שיגנו על הכסף שלהם. אחד המוצרים האלה הוא מכשירי CLO (Collateralized Loans Obligations), המציעים למשקיעים ריבית משתנה המגינה מפני סביבת ריבית עולה מצד אחד אך גם תשואה עודפת משמעותית על שוק האג"ח.

עוד לפני שהפד הודיע באופן סופי על העלאת הריבית, ב-2021, כבר הונפקו עסקאות CLO חדשות בהיקף של כ-200 מיליארד דולר, ועל פי הערכות גודל השוק צפוי להגיע השנה ל-1.2 טריליון דולר. לשם השוואה שוק ההלוואות בארה"ב מוערך ב 1.4- טריליון דולר.

מי שזיהה את הפוטנציאל הוא בית ההשקעות אי.בי.אי, בניהולו של דייב לובצקי, שמודיע על השקת קרן IBI CLO Strategies והוא צפוי להשקיע בה בשלב הראשוני 150 מיליון שקל. הקרן החדשה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת CIFC, שתשמש כיועץ ההשקעות שלה. על פי אי.בי.אי מדובר באחד הגופים המובילים בעולם בתחום ה-CLO, בעל מומחיות באשראי אלטרנטיבי המשרת משקיעים מוסדיים ברחבי העולם עם למעלה מ-39 מיליארד דולר בנכסים מנוהלים.

CLO הינו "בנק קטן", הרוכש הלוואות שמעניקים בנקים לחברות גדולות יחסית, לרוב מתחת לדירוג השקעה, הנושאות ריבית משתנה. כנגדן, מונפקות למשקיעים רצועות חוב בדירוגי אשראי שונים (החל מ-AAA ועד ל-BB), הנושאות גם הן ריבית משתנה. מתחתן מונפקת שכבת אקוויטי, הזכאית לקבלת התזרימים השאריתיים בעסקה. תזרימי המזומנים המתקבלים מההלוואות משמשים כמקור הפירעון לרצועות השונות, ומשולמים לפי סדר בכירותן.

מטרת הקרן היא לאפשר למשקיעים ישראלים כשירים גישה לשוק ה-CLO המייצר חשיפה לשוק המימון התאגידי בארה"ב ולשמש כ אלטרנטיבה לשוק האג"ח הקונצרני המסורתי. על פי נתוני עבר, שוק זה השיג תשואות עודפות על פני שוק החוב הקונצרני המסורתי. להמחשה, רצועות חוב בדירוג AAA מניבות מרווח של כ-140 נקודות מעל ריבית SOFR (הריבית חסרת הסיכון בארה"ב כיום). רצועות בדירוג AA מניבות מרווח של כ-200 נקודות, ובדירוג BBB כ-350 נקודות. זאת, בהשוואה למרווח ממוצע של כ-60 נקודות בלבד כיום באג"ח קונצרניות בדירוג השקעה בארה"ב.

בנוסף, בעוד שעל פי נתוני חברות הדירוג הגלובליות, השיעור המצטבר של אירועי כשל בשכבות השונות של ,CLOנמוך משמעותית בהשוואה לאג"ח קונצרני באותו דירוג .

שיתוף הפעולה המתואר, הינו פרי מאמץ משותף של צביקה כצמן, מנכ"ל הפעילות ומנהל השקעות בכיר ב- אי.בי.אי, וג'ייסון זיגלר, דירקטור ומומחה השקעות CLO ב-CIFC.

דייב לובצקי, מנכ"ל אי.בי.אי, אמר כי השקת הקרן ושיתוף הפעולה עם CIFC יאפשר למשקיעים של בית ההשקעות גישה לשוק ה-CLO בתקופה בה הביקושים למוצרים מסוג זה נמצאים בשיאם. שיתופי פעולה עם מומחי השקעות מובילים, כגון CIFC, בשילוב עם המומחיות והתשתית של IBI בניהול נכסי השקעה אלטרנטיביים, עולים בקנה אחד עם האסטרטגיה שלנו בפיתוח פתרונות השקעה חדשניים עבור קהל הלקוחות שלנו."

סטיב ואקארו, מנכ"ל ומנהל השקעות ראשי של CIFC, ציין כי "החוסן שהפגינו קרנות ה- CLO לאורך מחזורי האשראי האחרונים, הולם היטב את סביבת השוק הנוכחית, ואנו שמחים להיות מסוגלים להציע למשקיעים ישראלים חשיפה לסוג נכסים אטרקטיבי זה במתכונת המותאמת להעדפות הנזילות שלהם".