קיה, יונדאי ומי עוד? מחירי כלי הרכב הקוריאניים עשויים לרדת ב-7%

לגלובס נודע כי הסכם הסחר החופשי מול קוריאה, שנחתם לפני כשנה, עשה בשבועות האחרונים צעד גדול למימושו לאחר שהסתיים תהליך האשרור שלו • במקביל עשויים ליהנות גם כלי רכב חשמליים מתוצרת סין ו-וייטנאם מהסכמי הסחר בין ישראל למדינות אלה, שנמצאים כיום בשלב מתקדם

קיה פיקנטו החדשה / צילום: יח''צ קיה
קיה פיקנטו החדשה / צילום: יח''צ קיה

ישראל מאיצה את מהלכי החתימה על הסכמי סחר החופשי מול המעצמות הכלכליות במזרח אסיה, ושוק הרכב הישראלי עשוי לקצור פירות כבר בחודשים הקרובים. לגלובס נודע כי הסכם הסחר החופשי מול קוריאה, שנחתם פורמלית כבר לפני כשנה, עשה בשבועות האחרונים צעד גדול למימושו לאחר שהסתיים תהליך האשרור שלו בישראל. כעת מחכה כניסתו לתוקף לאשרור הסופי בפרלמנט הקוריאני, שעל פי העיתונות הקוריאנית צפוי להתבצע תוך שבועות ספורים בהסכמת כל המפלגות במדינה.

במינהל סחר החוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה מעריכים כי בעקבות ההסכם צפוי להתבטל לחלוטין המכס על יבוא רכב מתוצרת קוריאה, שעומד על 7%. אולם מקורות בענף הרכב מנסים "לצנן את ההתלהבות" ואומרים, כי ביטול המכס יסייע למתן את עליות המחירים החדות, שאותן מכתיבים כיום כל היצרנים עקב התייקרות עלויות הייצור, ולא יבוא בהכרח לידי ביטוי ישיר בירידה של מחירי המחירון הקיימים.

השינוי ישפיע על כלי רכב תוצרת דייהו, יונדאי, קיה, ג'נסיס ואיוניק.

במקביל צפויה להיחתם עוד השנה הסכם סחר חופשי גם עם ווייטנאם, ממנו ייהנו כלי הרכב החשמליים של קבוצת VINFAST מווייטנאם. השבוע נמסר על חתימת הסכם ליבוא רכב של חברת VINFAST כאשר היבוא צפוי להתחיל ברבעון הרביעי.

גם על יבוא כלי רכב מתוצרת ווייטנאם מוטל כיום בישראל מכס של 7%, שצפוי להתבטל כאשר יחתם הסכם הסחר החופשי ישראל-ווייטנאם, שנמצא כיום בשלבים מתקדמים. ממינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה נמסר בתגובה לפניית גלובס בנושא כי "המגעים לכינון הסכם איזור סחר חופשי עם וייטנאם מצויים בשלבים מתקדמים. הצדדים מקווים להשלים את המו"מ במהלך 2022. במינהל סחר חוץ מדגישים כי ההסכם ידרוש אשרור בשתי המדינות בטרם כניסתו לתוקף".

המהלך השלישי בחזית הזו, שהוא אולי החשוב ביותר לשוק הרכב, הוא האצת המגעים עם סין לקידום הסכם הסחר בין שתי המדינות. בתחילת החודש מסרה רשת הטלוויזיה הסינית CGTN כי שתי המדינות הסכימו להאיץ את המגע על חתימת ההסכם בשיחת טלפון, שנערכה בין שר החוץ הסיני WNAG YI לבין שר החוץ יאיר לפיד. יצוין כי הסכם סחר חופשי, אם וכאשר, יאפשר לבטל את המכס לא רק על רכב חשמלי מתוצרת סין, שכיום תופס כ-6% מהמכירות בשוק הרכב הישראלי, אלא גם את המכס על כלי רכב מתוצרת אירופה, שמצוידים בסוללה מתוצרת סין וכן "נענשים" במכס.