ביהמ"ש: מייסד עמותת "שבי ישראל" זייף את חתימות גרושתו על מסמכי העמותה

חתימותיה של שרה גרין, בתו של המיליארדר היהודי פנחס (פינקוס) גרין, זויפו ע"י בעלה לשעבר מיכאל פרוינד - כך פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת תביעה שהגישה גרין נגד עמותת "שבי ישראל - למען אחינו האובדים" שהקים פרוינד

מיכאל פרוינד / צילום: ערוץ 7
מיכאל פרוינד / צילום: ערוץ 7

חתימותיה של שרה גרין, בתו של המיליארדר היהודי פנחס (פינקוס) גרין, זויפו על-ידי בעלה לשעבר מיכאל פרוינד - כך פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת תביעה שהגישה גרין נגד עמותת "שבי ישראל - למען אחינו האובדים" שהקים פרוינד, אשר מחזור הכספים השנתי שלה עומד על כ-5 מיליון שקל בשנה, והיא אף זוכה לתמיכה ממשלתית של חצי מיליון שקל בשנה.

להחלטת השופט נפתלי שילה צפויה להיות השפעה דרמטית על תביעה נוספת שהגישה גרין נגד פרוינד עצמו, בה היא דורשת לקבל חזרה 50 מיליון שקל, אשר לטענתה בעלה הבריח מנכסיהם המשותפים לאורך השנים, בניגוד לדין וללא ידיעתה, לטובת העמותה שלו ולמטרות נוספות.

פנחס גרין ובתו שרה גרין מיוצגים על-ידי עורכי הדין זוהר לנדה, גל ליפשיץ, זוהר חיים לוינגר ונעמה משה ממשרד ברנע ג'פה לנדה.

בתביעת שרה נגד העמותה נטען כי למרות שחתימתה מתנוססת על מסמכי ייסוד העמותה וכן על מסמכים רבים של העמותה, לרבות על דוחות כספיים של העמותה, היא מעולם לא חתמה על מסמכים אלה, מעולם לא השתתפה באספות הכלליות של חברי העמותה, וחתימותיה זויפו.

לדבריה, בשנת 2016 היא גילתה לתדהמתה, במסגרת סכסוך הגירושים בינה לבין פרוינד, כי העמותה תיעדה במסמכיה רישומים כוזבים, שלפיהם היא נטלה חלק בישיבות העמותה וחתמה על מסמכים שונים, לרבות הדוחות הכספיים, למרות שהדבר מעולם לא אירע, והעמותה אף שלחה דיווחים כוזבים אלו לרשם העמותות. 

העמותה: "התביעה נולדה בחטא"

עמותת "שבי ישראל" של פרוינד טענה בתגובה כי "מדובר בתביעת סרק נקמנית שמהווה שימוש לרעה בהליכי משפט".

לטענת העמותה, המיוצגת על-ידי עורכי הדין מירב בר-זיק וטל שפירא, התביעה "נולדה בחטא, מטעמים פסולים ונפסדים, כשלנגד עיניה של התובעת מטרה אחת בלבד - להתיש את מר פרוינד, נפשית וכלכלית, לפגוע בו ובקרובים אליו".

לטענת העמותה, מדובר בחולייה נוספת בשרשרת של תביעות, תוך ניצול משאביה הבלתי מוגבלים של התובעת, שאביה הוא איש עשיר ביותר שברשותו מאות מיליוני דולרים. 

ביקורת חריפה 

לאחר הליך ההוכחות, השופט שילה קיבל את התביעה החריגה וקבע כי האמת עם גרין, תוך שהוא מותח ביקורת חריפה על פרוינד ועל התנהלות העמותה. לדברי השופט שילה, "התובעת הרימה את נטל ההוכחה המוגבר המוטל עליה להוכיח כי חתימתה זויפה על המסמכים שבמחלוקת, וכי היא לא חתמה על מסמכים אלה".

השופט קיבל את חוות-הדעת של הגרפולוג המומחה, לפיה התובעת לא חתמה על מסמכי העמותה, ומי שחתם עליהם היה מיכאל פרוינד בעצמו. "הדמיון בין החתימות בולט אף להדיוט, והעובדה שהעמותה לא הביאה ולו עד אחד שיתמוך בטענותיה ששרה השתתפה ולו באסיפה כללית אחת מתוך יותר מעשר אסיפות שהתקיימו משנת 2004 ועד 2015, אף היא זועקת ומלמדת כי גרסתה של שרה נכונה".

בסופו של דבר קבע השופט שילה כי הוא נעתר לתובענה ומצהיר כי שרה גרין "מעולם לא הייתה חברה בעמותה ולא חברת ועד בעמותה, והיא לא השתתפה באספות העמותה, ועל רשם העמותות לתקן את הרישומים אצלו, בהתאם".

יש להעריך כי בעקבות פסק הדין החריף, רשם העמותות יפתח בצעדים משפטיים נגד העמותה על ההתנהלות הלא תקינה שעולה מפסק הדין, וכאמור פסק הדין מחזק את טענת גרין כי המיליונים הרבים שהועברו מחשבונם המשותף לאורך השנים לטובת העמותה נעשו שלא על דעתה, וכי היא זכאית לקבלם חזרה.

עורכי הדין מירב בר-זיק וטל שפירא, המייצגים את עמותת "שבי ישראל", מסרו כי "מדובר בתביעה שהוגשה כחלק מסכסוך גירושים יצרי וחוצה-ערכאות בין מייסד העמותה לבין אשתו לשעבר. התביעה עוסקת באירועים שהם בבחינת זוטי-דברים, שהתרחשו לפני למעלה מעשור, בתקופה בה בני הזוג היו נשואים וניהלו משק בית משותף. בכוונת העמותה ללמוד את פסק הדין שניתן ערב החג ולשקול את צעדיה בהתאם".