הרשת החברתית של טראמפ כושלת, אז למה מאסק מצייץ שהיא בראש טבלת האפליקציות?

אילון מאסק, מי שהפך בימים האחרונים לבעלים של טוויטר, מצייץ ביממה האחרונה על כך שהרשת החברתית של דונלד טראמפ, Truth Social, עלתה שוב למקום הראשון בחנות האפליקציות של אפל בארה"ב, כשטוויטר במקום השני • איך עלתה האפליקציה של הנשיא לשעבר למקום הראשון, ומדוע מאסק מקדם רשת מתחרה?

אילון מאסק. האם רכישת טוויטר תגרום לטלגרם לאבד מהייחודיות שלה? / צילום: Associated Press, Matt Rourke
אילון מאסק. האם רכישת טוויטר תגרום לטלגרם לאבד מהייחודיות שלה? / צילום: Associated Press, Matt Rourke

בימים האחרונים, אילון מאסק לא מפסיק להפתיע את כולם. השבוע, טוויטר הודיעה כי היא חותמת על הסכם הרכישה מול מאסק, כך שאם בעלי המניות יאשרו את העסקה באסיפה הכללית הקרובה - הרשת החברתית תהפוך לפרטית ובבעלות מלאה של אילון מאסק. עם זאת, ביממה האחרונה האדם העשיר בעולם החליט לצייץ בטוויטר, כי הרשת החברתית של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, Truth Social, עלתה שוב למקום הראשון בחנות האפליקציות של אפל בארה"ב, כשטוויטר במקום השני.

על פי נתונים של חברת Sensor Tower שפורסמו ב-Yahoo News, האפליקציה הייתה במקום ה-171 ב-23 באפריל, ועלתה למקום ה-20 ב-25 באפריל, ביום בו טוויטר ומאסק הגיעו להסכמה. במקביל טוויטר הייתה במקום החמישי ברשימת האפליקציות החינמיות באפסטור, וכעת במקום השני מתחת לרשת החברתית של טראמפ. הרשת החברתית לא מתביישת בכלל בעובדה שהיא נראית בדיוק כמו טוויטר ושחווית המשתמש דומה לחלוטין.

נכון להעריך שהאפליקציה קיבלה את הדחיפה הצפויה משום שטראמפ התראיין לפוקס ניוז ול-CNBC ואמר שהוא לא מתכוון לחזור לטוויטר. לצד זאת, הנשיא לשעבר אמר כי הוא מתכוון לפרסם יותר פוסטים ברשת החברתית החדשה שלו בימים הקרובים. הרעיון של האפליקציה היא למשוך את המשתמשים שמרגישים שלא מאפשרים להם חופש ביטוי ומדוכאים מהזירות האחרות - וכך לאפשר להם לפרסם את דעותיהם כפי שהם רוצים.

צריך להזכיר כי בחודש פברואר, כשהאפליקציה שוחררה לחנות האפליקציות, היא קטפה את המקום הראשון ברשימה הזו בקלות. על-פי נתוני Apptopia שפורסמו אז, האפליקציה הורדה 170 אלף פעמים ביום הראשון. עם זאת, האפליקציה עדיין פתוחה רק למשתמשים בארה"ב ועדיין נמצאת רק בחנות האפליקציות של אפל ולא באנדרואיד.

קצב האימוץ של האפליקציה היה איטי מאז השקתו, בעיקר בגלל שהאפליקציה הייתה מלאה בבעיות טכניות ורשימת ההמתנה הייתה ארוכה במיוחד. בנוסף, מומחים ברחבי העולם העריכו שהמשתמשים נחלו אכזבה, בעיקר כי האפליקציה מותגה כ"רשת החברתית של נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ", אבל התברר שהוא פרסם מאז רק פוסט אחד. מאז שבוע ההשקה שלה, לפי נתוני Sensor Tower, בחודש מרץ הם ירדו לכ-60 אלף התקנות בשבוע, ועל פי הערכות כוללות של החברה, האפליקציה הגיע עד כה ל-1.4 מיליון התקנות.

הדילמה של טראמפ: אינטרסים כלכליים או הדהוד ציבורי?

ברור לחלוטין כי טראמפ מוצא את עצמו כאן בדילמה רצינית: מצד אחד, אם טראמפ יעז להגיד שהוא חוזר לטוויטר, הוא מסתכן להיות זה שדופק את המסמר האחרון לתוך ארון הקבורה של האפליקציה שלו. מאז הרכישה, דיווחים ברחבי העולם מציינים כמה האפליקציה מדשדשת וכמה היא לא מצליחה, ואם הוא יגיד שהוא חוזר לטוויטר, הוא באמת שם את הקץ על האפליקציה ופוגע באינטרסים הכלכליים שלו.

מצד שני, אם יחליט לוותר על טוויטר, הוא יכול לפספס הדהוד ציבורי משמעותי. לצורך ההשוואה, בטוויטר לטראמפ היו כ-88 מיליון עוקבים ובפייסבוק היו לו 34 מיליון עוקבים. נכון להיום, ברשת החברתית העצמאית שלו יש לו 1.4 מיליון עוקבים, מספר נמוך משמעותית מהמספרים במתחרות. ההדהוד הציבורי שיכול טראמפ לקבל בקלות אם יחליט לחזור לטוויטר תהיה מיידית וברורה, להבדיל מבניית מתחרה שעד עכשיו לא הצליחה להוכיח את עצמה.

למרות שטראמפ אמר בצורה ברורה שהוא לא מתכוון לחזור כי התנהגו אליו לא טוב בטוויטר, נכון להעריך שיש לטראמפ רצון להשפיע ולהיות דמות רלוונטית במערכת הפוליטית המתקרבת, ולכן סביר לטעון שהסיפור לא סגור סופית. טראמפ נותר חסום בכל הרשתות החברתיות מאז ינואר בשנה שעברה, אז נטען כי שילהב את ההמונים שעלו לקפיטול וביצעו את המהומות. טראמפ נחסם בטענה שהוא דמות מסוכנת לביטחון הלאומי בארה"ב.

המניה של טראמפ ירדה בעקבות החדשות, אך חזרה לעלות

מניית Digital World Acquisition Corp, חברת ה-SPAC שעומדת להתמזג עם TMTG, קבוצת המדיה והטכנולוגיה של טראמפ ירדה ב-13%, לאחר חתימת ההסכם בין טוויטר למאסק. למעשה, החברה איבדה 44% מערכה מאז מאסק הפתיע את וול סטריט וחשף לראשונה את חלקו בטוויטר. עם זאת, יממה לאחר מכן המנייה של DWAC עלתה בכ-14%. כעת במסחר המקדים ולאחר הציוץ של מאסק, המנייה עולה בעוד 4% ל-42.70 דולר למנייה.

צריך להזכיר, בדצמבר האחרון שתי החברות הודיעו כי חתמו על הסכמו לגיוס כמיליארד דולר ממשקיעים שונים, אבל הכספים האלה יהיו זמינים רק כשייסגר המיזוג. למעשה, העסקה תיחתם בסך של 1.25 מיליארד דולר. רגולטורים פיננסיים בוול סטריט הודיעו כי יחקרו את העסקה הזו. רשות ניירות הערך בארה"ב (SEC) והרשות הרגולטורית של התעשייה הפיננסית (FINRA) בודקות את הרכישה הזו - כך עולה מתוך מסמכים שהוגשו על-ידי Digital World Acquisition Corp. שתי הרשויות ביקשו לקבל מסמכים הנוגעים לתקשורת בין החברות.

מדוע מאסק מחליט לצייץ כך?

לא ברור מדוע טראמפ מצביע על ההצלחה הזו - משום שכעת אפשר לטעון שמאסק מעוניין לעשות בטוויטר את המהלך שישיב את אלו שמרגישים מצונזרים וחסומים ברשת החברתית. משתמשים שונים מפרסמים תגובות למאסק על הציוץ שלו, כמו: "ומה אנחנו צריכים לעשות עם המידע הזה?" וגם "למה אתה מקדם חברה שמתחרה מול החברה שעכשיו הוצאת מיליארדים כדי לקנות חחח"

משתמש אחר החליט לעקוץ אותו ולכתוב: "חדשות פורצות. אפליקציות חדשות רושמות יותר התקנות מאשר אפליקציות שכבר הותקנו". לצורך ההשוואה, לפי הדיווח האחרון של טוויטר, לרשת החברתית יש כיום כ-217 מיליון משתמשים ואילו על פי ההערכות, מספר המשתמשים הפעילים ב-Truth Social עומד על חצי מיליון משתמשים.

מאסק לא סיפק סיבות מדוע הוא צייץ כך. נראה שסביר לטעון כי מאסק עשה זאת כדי לברך על ההצלחה של הרשת החברתית המקבילה, בעיקר בגלל הגישה הדומה של מאסק ושל הרשת החברתית - חופש ביטוי רחב יותר. למרות הברכות האפשריות של מאסק, מה שמעניין שמהלכיו של מאסק בימים הקרובים יכולים לגרום לאפליקציה הזו יותר לדעוך, אם באמת יאפשר חופש ביטוי רחב יותר.