פרויקט כיכר המדינה: לקראת השלמת המימון הועמדה מסגרת אשראי לברקת, בסך כ־1.7 מיליארד שקל

כלל ומגדל העניקו לחברת המימון החוץ־בנקאי ברקת הלוואה המכסה כמעט את היקף המימון כולו – כ־2.05 מיליארד שקל, שנחשב למימון החוץ־בנקאי גבוה ביותר אי־פעם לפרויקט מגורים בישראל

עדי גזית, מנכ"ל ברקת / צילום: גדי סיארה
עדי גזית, מנכ"ל ברקת / צילום: גדי סיארה

צעד חשוב בדרך ליציאת פרויקט כיכר המדינה בתל אביב לדרך: חברת ברקת הודיעה הבוקר (א') כי חתמה על הסכם לקבלת הלוואה מחברות הביטוח כלל ומגדל, לטובת העמדת המימון לפרויקט בן שלושת המגדלים במרכז הכיכר. מדובר בהלוואה "ללא זכות חזרה" המהווה את חלק הארי של מימון הפרויקט: 1.7 מיליארד שקל מתוך כ־2.05 מיליארד שקל, אשר נחשב למימון החוץ־בנקאי הגדול ביותר אי־פעם לפרויקט מגורים בישראל.

פרויקט כיכר המדינה, באחד האזורים היוקרתיים בישראל, כולל הקמת שלושה מגדלי ספירלה בני 40 קומות כל אחד, כ־450 דירות בסך־הכול, חניון תת־קרקעי עם 906 מקומות חניה לשימוש פרטי, חניון ציבורי בבעלות פרטית עם 720 מקומות חניה, פארק שיכלול אגם מלאכותי ושצ"פ ובית ספר. הפרויקט ייבנה בלב כיכר המדינה, בשטח של כמעט 78 דונם, והשטח הבנוי יהיה כ־50 דונם - 15 דונם מהם שטחי ציבור. על תכנון הפרויקט אמון משרד האדריכלות יסקי־מור־סיון.

מחברת ברקת נמסר כי העמדת ההלוואה מותנית בהתקיימותם של כמה תנאים מתלים, לרבות השלמת חתימת הסכם ההלוואה ורישום השעבודים הדרושים. "העמדת האשראי היא צעד משמעותי לברקת", נמסר בהודעה, "לקראת השלמת המימון לפרויקט המגורים המורכב והיוקרתי, המוערך בעלות של כ־4.3 מיליארד שקל. הפרויקט נמצא בשלב חפירה ודיפון, וכלל העבודות צפויות להימשך כחמש שנים".

ברקת, בשליטת רוני בירם, יו"ר החברה, עדי גזית, מנכ"ל החברה, וגיל דויטש, עדכנה בדוחותיה האחרונים כי תיק ההלוואות שלה (הלוואות שונות שכבר ניתנו במסגרת הפרויקט), נכון לאמצע מרץ האחרון, עומד על כ־360 מיליון שקל, לעומת כ־276 מיליון שקל בסוף 2020. במקביל, הגדילה החברה את מסגרות האשראי שלה, המשמשות כמקור מרכזי להעמדת מימון ללקוחותיה, לסך כולל של כ־770 מיליון שקל.

עדי גזית, מנכ"ל ברקת, מסר: "זהו פרויקט דגל עבור החברה ועבור התעשייה כולה. אנו שמחים על הבעת האמון המשמעותית שקיבלה ברקת מחברות הביטוח המובילות כלל ומגדל, ורואים בכך אבן דרך חשובה במסגרת התהליך לקידום הסכם המימון לפרויקט כיכר המדינה, פרויקט מורכב ואדיר ממדים. נמשיך בקידום והאצת היקפי הפעילות של החברה, עם מימון פרויקטים מגוונים ברחבי הארץ והגדלת תיק האשראי של ברקת הן לקבוצות בעלי קרקע, ליווי יזמים, והלוואות גישור".

תב"ע המקודמת מאז שנת 2000

התב"ע שעל בסיסה מקודם הפרויקט הנוכחי היא אחת מיני רבות שהוצעו לאורך השנים עבור השטח הפנוי שבמרכז הכיכר. היא קיבלה תוקף עוד בשנת 2000, ויותר משני עשורים נציגות בעלי הקרקע מקדמת אותה לכדי יישום. מדובר בפרויקט מורכב מאוד, שכן על שטח קטן יחסית ישנם יותר מ־250 בעלים, אשר משמשים בעצמם כיזמים. עבודות הבנייה והדיפון במקום כבר הושלמו, וכעת ממתינים שם לקבלת היתר הבנייה המיוחל - במטרה לעלות על הקרקע עד לחודש יולי הקרוב, לכל המאוחר.

"חתמנו על הסכם הפיתוח, ואנחנו ממתינים לקבל את חישוב היטלי ההשבחה ואת חישובי אגרות הבנייה", מעדכן דני גולדשמיד, אחד משבעת נציגי הבעלים בפרויקט. "כשאלו יתקבלו, הקבלן יוכל לעלות על הקרקע. הפרויקט יצא לדרך בתוך חודשיים לכל היותר".

ההלוואה שמתעתדת ברקת להעניק לבעלי הקרקע בפרויקט היא "הלוואת בלון" לחמש שנים - כלומר בעלי הקרקע לא יידרשו להחזיר את הריבית והקרן למשך התקופה הזו, ומעשית לאורך כל תקופת הקמת הפרויקט, אשר מוערכת כאמור בחמש שנים.