קניתם דירה ויש בה רטיבות? תדרשו תיקון ולא פיצוי כספי

במקרים של ליקויי בנייה שדורשים תיקונים מסובכים, אי אפשר לדעת מה תהיה העלות הסופית

רטיבות בתקרה. לעתים הפתרון היחיד הוא מלחמת חורמה של ניסוי וטעייה / צילום: Shutterstock
רטיבות בתקרה. לעתים הפתרון היחיד הוא מלחמת חורמה של ניסוי וטעייה / צילום: Shutterstock

הכותב שותף במשרד עו"ד קולודני ושות’ המתמחה בדיני תכנון ובניה ונדל"ן 

רטיבות ונזילות בדירות ובבתים מובילות לתביעות משפטיות רבות. בעלי דירות רבים ניצבים בפני התלבטות: האם לדרוש (ממוכר הנכס, או מהקבלן) את תיקון הליקויים, או לדרוש פיצוי כספי בגינם. מניסיוננו, ואולי בניגוד לאינטואיציה הראשונית של מרבית התובעים, ובניגוד למרבית סוגי ליקויי הבנייה האחרים, הרי שבעניין נזילות המלצתנו בדרך כלל תהיה דרישה לתיקון, ולא לפיצוי כספי.

סימני רטיבות נגרמים בכמה אופנים והעיקריים שבהם: כשל באיטום לרבות איטום גגות, מרפסות, צנרות, קירות חוץ ועוד; כשל פנימי בצנרת; חדירות מים מדירות סמוכות; כשלים באיטום חדרים רטובים כמו מקלחות ושירותים; כשלים בהתקנת חלונות וספי שיש וכיו"ב. ללא קשר לשאלה מה עדיף, תיקון או פיצוי, אציין כי לכל אורך הדרך והחל מגילוי הנזילה, חשוב לתעד כל שלב בהתגבשות הנזק מהנזילות.

רטיבות היא ליקוי שלעתים קשה לטיפול עקב אי-בהירות ביחס למקורו. פעמים רבות הפתרון היחיד הינו מלחמת חורמה של ניסוי וטעייה עד למיגור הרטיבות. איתור מקור הבעיה דורשת מומחיות ואמצעים מיוחדים. מאפיין נוסף של נזילות נעוץ בכך שבמקרים רבים נדרש שילוב רב-מערכתי של תיקונים , במסגרתו יש לאתר את מקור הרטיבות, לטפל בו לעיתים מדירות סמוכות או מעל, מרכוש משותף או קירות חיצוניים. בכדי לבצע תיקון יסודי, נדרש לפעמים פירוק והריסה של ריצוף, נגרות, מקלחונים ועוד. הדבר דורש מספר בעלי מקצוע - והעלויות בהתאם. לכן, תיקון שעלותו הוערכה בידי התובע בסכום מסוים, יכולה להסתבר כעלות גבוהה לאין שיעור ממה שהוערך תחילה, והדבר עשוי להתגלות אחרי שהתביעה הסתיימה והפיצוי הכספי כבר שולם. במובן זה, ברור שכדאי יותר לתבוע את אכיפת התיקון.

רעה חולה הנפוצה בישראל היא תיקון שטחי של רטיבות, בשאיפה כי הדבר "יסתום את פה הלקוח" וכי צרתו לחורף זה תיפתר. אך תיקון זה כמובן לא פתר את הבעיה, ולכן כאשר מדובר בנזילות מים, כדאי לתבוע סעד תוצאתי, שאותו ניתן יהיה לדרוש כל אימת שהליקוי ישוב על עצמו, עד שיטופל בעבודה מקצועית ומקיפה.

סיבה נוספת שמצדיקה דרישה לתיקון ולא פיצוי כספי נעוצה בעובדה שבמצב של חדירת רטיבות מדירתו של שכן, במרבית המקרים לא ניתן יהיה לתקנה ללא שיתוף פעולה מצידו של השכן או של כמה שכנים, ולעתים נדרשת אכיפה אגרסיבית של התיקון על השכנים מלמעלה. לעתים קרובות התיקון נמשך שנים ארוכות וכרוך בניסיונות חוזרים ונשנים ראשית לאתר את מקור הנזילה ובהמשך לתקן אותה. בשונה מיתר סכסוכי השכנים, אשר במקרה הרע גורמים לחוסר נעימות ולפגיעה ביחסי השכנות, נזילות מהוות פגיעה רצינית ברכוש. בנזילות יש לטפל במהירות המרבית לא כדי ליצור שכנות טובה אלא על מנת למנוע פגיעה במבנה הדירה והבית. דרישה לפיצוי כספי בלבד תותיר בידי התובע את הצורך לתאם את התיקון בין שלל הגורמים, ולקיים בעצמו מעקב ארוך טווח.