לראשונה: משכנתה ממוצעת בשוק החופשי חצתה את רף המיליון שקל

שיא חודשי: למעלה מ-13 אלף משכנתאות ניתנו בחודש מרץ • מגזר המשקיעים רשם אף הוא שיא, שעה שמשכנתה ממוצעת שנלקחה עבור דירה להשקעה חצתה את רף ה-900 אלף שקל • מי שלא רכשו דירות במסגרת מחיר למשתכן הגיעו למשכנתה ממוצעת של 1.017 מיליון שקל

חודש מרץ שבר את שיאי המשכנתה החודשיים שנלקחו אי פעם במדינת ישראל / צילום: Shutterstock, jaturonoofer
חודש מרץ שבר את שיאי המשכנתה החודשיים שנלקחו אי פעם במדינת ישראל / צילום: Shutterstock, jaturonoofer

חודש מרץ שבר את שיאי המשכנתה החודשיים שנלקחו אי פעם במדינת ישראל גם מבחינת ההיקף הכולל, שהסתכם ב-13.4 מיליארד שקל, וגם מספר המשכנתאות החודשיות שנלקחו - כ-13.8 אלף במספר. מבחינת היקפי משכנתאות מדובר בגידול של 56% לעומת חודש מרץ 2021 ושל 36% במספר ההלוואות; יחסית לחודש פברואר השנה מדובר בעליות של 20% ו-16% בהתאמה. ובתוך כך נקבעו גם שיאים של משכנתאות ממוצעות בקרב אוכלוסיות שונות.

מסיכומי בנק ישראל את חודש מרץ עולה, כי הבהלה של רוכשי הדירות עקב ההערכות המוקדמות כי ריבית בנק ישראל תועלה, הביאה אותם להגדיל במידה ניכרת את כמות המשכנתאות שנלקחו בחודש מרץ, באמצעות הקדמת רכישת דירות. הבהלה הזו גם גרמה למספר שיאים.

כך, חצתה המשכנתה הממוצעת של משקיעי הנדל"ן את רף ה-900 אלף שקל לראשונה, והגיעה ל-904 אלף שקל; רוכשי הדירות היחידות שלא רכשו דירות במסגרת מחיר למשתכן הגיעו למשכנתה ממוצעת של 1.017 מיליון שקל, אף זה שיא חדש. רק פעם אחת קודם לכן, ביולי 2021, הגיעה משכנתה ממוצעת למיליון שקל.

44% מסך המשכנתאות שניתנו בחודש מרץ, היו בשיעורים של יותר מ-60% ממחירי הדירות שנרכשו.

כחמישית מהמשכנתאות שניתנו בחודש מרץ, כ-2.5 מיליארד שקל, היו עבור דירות במחירים של 3-5 מיליון שקל. מדובר בגידול מואץ שנרשם בסקטור זה של דירות, שנובע מעליית המחירים הגדולה. לפני שנה שיערו המשכנתאות הללו מכלל המשכנתאות שניתנו הגיע ל-15% ולפני שנתיים ל-13%.