מינוי יובל אלבשן לביטוח הלאומי: בניגוד להמלצת ועדת המינויים

ועדת המינויים המליצה ברוב דעות על מינוי ראובן קפלן לתפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי, ולא על יובל אלבשן שנבחר ע"י שר הרווחה מאיר כהן • בוועדה הביעו חשש מהיעדר הניסיון הניהולי של אלבשן, הנחשב מועמדו של יאיר לפיד • מדובר בהחלטה חוקית, אך מנוגדת לנורמה המקובלת

פרופ' יובל אלבשן / צילום: איל יצהר
פרופ' יובל אלבשן / צילום: איל יצהר

שר הרווחה מאיר כהן בחר בפרופ' יובל אלבשן למנכ"ל הביטוח הלאומי בניגוד להמלצת ועדת המינויים, אשר שניים משלושת חבריה בחרו להמליץ על ראובן קפלן בלבד. במכתב ששוגר לשר הרווחה, נכתב כי הוועדה החליטה ברוב דעות - על דעת אופיר אלקלעי (מנכ"ל ההסתדרות) ורוית גרוס (נציגת המעסיקים) - להמליץ לשר על ראובן קפלן בלבד. עם זאת מנכ"לית משרד הרווחה סיגל מורן, המכהנת כיו"ר הוועדה בחרה להמליץ לשר גם על קפלן וגם על אלבשן. ההחלטה של השר כהן היא אמנם חוקית, אך מדובר בחריגה מהנורמה המקובלת.

אל ועדת המינויים הגיעו שלושה מועמדים, מתוך עשרות מועמדים שהגישו מועמדות: ראובן קפלן, מנכ"ל עמידר ופסגות לשעבר, יעל מבורך שכיהנה כבכירה באגף התקציבים ובהמשך כמנכ"לית המשרד לשוויון חברתי ואלבשן, דקאן הפקולטה למשפטים לשעבר של המכללה האקדמית אונו ויו"ר הוועדה המייעצת לשכר חברי הכנסת.

לאורך כל תהליך האיתור הוזכר אלבשן כמועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל ביטוח לאומי. זאת בשל בקשתו של שר הרווחה למנות מועמד בעל ניסיון חברתי ואג'נדה של שינוי חברתי. בנוסף לכך, נחשב אלבשן למועמד של יאיר לפיד, יו"ר המפלגה שבה חבר השר כהן.

למרות זאת, בוועדה הביעו חשש מהעדר הניסיון הניהול של אלבשן ובחרו להמליץ כאמור על קפלן בלבד, תוך אזכור עמדתה המתנגדת של מנכלית משרד הרווחה. השר בחר ללכת דווקא על המלצה זו והחליט כאמור למנות את אלבשן.

בוועדת האיתור הציג אלבשן ניסיון ניהולי חברתי עשיר, במסגרתו שימש כיו"ר הקרן למפעלי שיקום שמנהלת 74 מפעלים מוגנים בארץ בהיקף של למעלה מ-100 מיליון שקל בשנה, ניהל את הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו בה לומדים כ-5,000 סטודנטים , מועסקים מאות עובדים ותקציב של 180 מיליון שקל וכן ניהל את רשת מרכזי הזכויות של עמותת ידי (רשת בעלת 27 מרכזים , 120 עובדים ותקציב של 12 מיליון שקל)

ועדת האיתור שצמצמה את המועמדים מעשרות לשלושת המועמדים שהועברו לוועדת המינויים סברה כי הרקורד הנ"ל עומד בתנאי הסף ודרישות הניהול, והמליצה על אלבשן. בוועדת המינויים חזרה שוב אל השולחן שאלת הניסיון הניהולי של אלבשן.

גורם מעורה בעבודת ועדת המינויים אמר לגלובס הבוקר כי "באופן תמוהה הנציגים הפוליטיים בוועדה בחרו שלא להמליץ על אלבשן, להבדיל מיושבת ראש הוועדה. הם עשו זאת משיקוליהם וככל הנראה מאינטרסים שאינם קשורים למקצועיות או לניהול".

אלבשן הציג חזון להעביר את הביטוח הלאומי ממודל הרולס-רויס למודל האופניים

לאורך כל הליך איתור מועמד לניהול הביטוח הלאומי הבהיר שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן כי ברצונו למנות מנכ"ל שיצליח להפוך את הביטוח הלאומי למחולל השינוי החברתי של ישראל. השר הבהיר לוועדת האיתור המקצועית כי לפי תפיסתו הביטוח הלאומי אינו מסלקה של האוצר שצריכה מנהל פיננסי, אלא מישהו בעל תפיסת עולם חברתית, והקורונה הוכיחה זאת. לכן, ביקש שיאתרו מנהל שבא עם ניסיון מוכח מהתחום החברתי. פרופ' יובל אלבשן הוא בעל ניסיון של שלושים שנים בתחום הביטחון החברתי ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל וכן בעל שם עולמי בתחום. הוא ייסד וניהל ארגונים חברתיים רבים שסייעו להגן על זכויותיהם החברתיות של ציבור רחב, כתב ספרים ומאמרים רבים בנושא שנלמדים בבתי הספר למשפטים ולעבודה בישראל ובעולם, ואף ליווה כיועץ מטעם ארגונים בינ"ל הקמת מערכי ביטחון סוציאלי במדינות מתחדשות במזרח אירופה ובאסיה. בישראל אלבשן אחראי לקידום חוקים חברתיים רבים בישראל ובהם חוק הקופאיות המוכר.

בפני ועדת האיתור הציג אלבשן חזון להעביר את הביטוח הלאומי ממודל הרולס-רויס למודל האופניים, כפי שהוא הגדיר זאת במהלך הדיון בוועדת האיתור. לדברי הגורם המכיר את הדיונים, "אלבשן הציג תפיסה לפיה רולס-רויס היא מכונית שמעטים יכולים לרכוש ומעטים עוד יותר יכולים לנהוג. לפי אלבשן, הביטוח הלאומי צריך להיות כאופניים שעם מעט עזרה כל אחד יכול לרכוש ולרכב. בדרך זו הציבור יפנים שהביטוח הלאומי אינו מס, אלא כשמו ביטוח".

בשנים האחרונות כאמור ניהל אלבשן את הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו שהיא הפקולטה הגדולה בישראל, אשר הפכה לכלי לשינוי חברתי עם הנגשתה לחרדים, ערביי מזרח ירושלים ויוצאי אתיופיה.

הבוקר חתם השר על המינוי והוא ייכנס לתוקף מיד לאחר אישורו בוועדת גילאור, אם אכן יאושר. עם האישור, אלבשן יהיה המנכ"ל הראשון של הביטוח לאומי שיגיע מליבת הניהול החברתי בישראל.

מאיר כהן: "אלבשן מועמד ראוי להמשיך ולהעמיק את תהליך ההנגשה של המוסד לאוכלוסיות המוחלשות בישראל"

שר הרווחה והביטחון החברתי מסר בתגובה: "פרופ' אלבשן נבחר פה אחד על ידי וועדת איתור, להיות מועמד למנכ"ל הביטוח הלאומי. וועדת המינויים, שחברים בה נציגי מועצת הביטוח הלאומי, הינה גורם נוסף שממליץ לשר, והיו בה חילוקי דעות על ההמלצה.

"אלבשן הציג בפני הוועדה והשר משנה חברתית וכלכלית סדורה שבבסיסה העצמה של כלל האוכלוסיות המוחלשות בישראל והרחבת עצמאותו הכלכלית של המוסד לביטוח לאומי לשנים הבאות.

"השר בחר בפרופ' אלבשן מבין המועמדים, המוכר בעמדותיו החברתיות, אלבשן מועמד ראוי להמשיך ולהעמיק את תהליך ההנגשה של המוסד לאוכלוסיות המוחלשות בישראל, וליצירת תכניות כלכליות חדשניות שיעצימו את אוכלוסיות הרווחה החיות בישראל. כל זאת בכפוף להחלטת וועדת גלאור".

*** גילוי מלא: יובל אלבשן מפרסם מעת לעת טורי דעה בגלובס.