השרה שקד מקימה מועצה בשומרון בניגוד לדעת גורמי המקצוע

למרות שמספר התושבים מצומצם, שרת הפנים חתמה בתחילת השבוע על הקמת מועצה חדשה בשומרון • ברקע, לחצים פוליטיים וניסיון לקטוף הישגים

שרת הפנים איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שרת הפנים איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שרת הפנים איילת שקד חתמה בתחילת השבוע על הקמת מועצה מקומית חדשה בשומרון, שתאחד את היישובים עץ אפרים ושערי תקווה. זאת, בניגוד לעמדת גורמי המקצוע במשרדה. לגלובס נודע כי הוועדה שדנה בנושא לבקשת שרת הפנים, לא המליצה לאחד את היישובים ואף הציעה לדחות את ההחלטה. אולם שקד, בתמיכת יו"ר המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, החליטה להמשיך עם התהליך.

שיקולים פוליטיים מקדמים את המועצה

בדרך כלל, הוועדות הגאוגרפיות במשרד הפנים דנות בהקמת מועצה מקומית חדשה בהתאם לגדילת היישוב, פוטנציאל ההתרחבות שלו ויכולות ההכנסה העצמית, כפי שקרה רק לאחרונה עם החלטת שקד להכריז על צור הדסה כמועצה מקומית נפרדת. אלא שבבסיס ההחלטה הנוכחית נוגעים בעיקר שיקולים פוליטיים. שכן, שני היישובים שיאוחדו למועצה, עץ אפרים ושערי תקווה, כלל לא מונים את מספר התושבים הנדרש להתנעת תהליך כזה (כעשרת אלפים).

אמנם במועצה האזורית שומרון טוענים ששני היישובים יחד מונים עשרת אלפים תושבים, אך נתונים שהגיעו לידי גלובס מצביעים על תמונה שונה - עץ אפרים מונה כיום כ-2,300 תושבים בלבד ושערי תקווה מונה 4,152. גם הוועדה הגאוגרפית, שהעבירה המלצה לשרת הפנים, טענה שלא יהיו מספיק תושבים במועצה החדשה שתוקם ולכן אין לה שום הצדקה אמיתית. כמו כן, בוועדה חוששים שלמועצה לא יהיו מספיק הכנסות. לכן, להמלצתה, יש להמתין עם ההחלטה. שקד, כאמור, בחרה שלא להקשיב לה.

בבסיס ההחלטה התמוהה של שקד עומדת הבטחה פוליטית שהוכנסה למצע של מפלגת ימינה: הקמת עיר חדשה במערב השומרון. הבטחה זו הופכת בימים אלו למוחשית עם לחץ הבחירות שברקע.

גורמים המעורים בנושא טענו כי החלטת שקד להקים מועצה היא החלטה "תמוהה". שכן בעבר, שר הפנים דרעי חתם על החלטה דומה שכללה ארבעה יישובים, שניים יותר מהמועצה הנוכחית, והיא לא קודמה בשל התנגדות תושבי היישוב אלקנה.
כעת, במשרד הפנים מכריזים על מועצה מקומית - עיר לעתיד - בתקווה שניתן יהיה להתגבר על התנגדותם של תושבי אלקנה ואורנית ולצרף אותם בהמשך למועצה החדשה.

ברקע להחלטה הפוליטית של השרה שקד עומדת תמיכה גדולה של יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון - דגן מבקש לקדם כבר שנים את פיצול שני היישובים מהמועצה תחת רשותו. עד כמה הוא מעוניין לעשות זאת? בהסכמים עם משרד הפנים הציע ראש המועצה מרצונו להתחלק עם המועצה שתקום בהכנסות שמתקבלות ממפעלים באזור תעשייה נחל רבה. זאת, כאשר ראשי מועצות אחרים מתקשים בדרך כלל לשחרר את הכנסותיהם.

לשכת השרה: "ההחלטה נובעת מראייה מערכתית"

תגובת לשכת שרת הפנים: "תהליך ההיפרדות של עץ אפרים ושערי תקווה וקידום הקמת מועצה נפרדת התבצע לפי הנהלים ותוך שיתוף של הדרג המקצועי. ההחלטה התקבלה בראייה מערכתית רחבה תוך תיאום עם שר הביטחון".

מהמועצה האזורית שומרון נמסר בתגובה: "ועדת הגבולות שהמליצה על איחוד הרשויות היא הוועדה החמישית שממליצה על איחוד רשויות ושינויי גבולות באיזור שער השומרון ועץ אפרים. כבר לאחר הוועדה הקודמת לפני 5 שנים, חתם שר הפנים הקודם אריה דרעי על המלצת וועדת הגבולות להקים מועצה מקומית אחת יחד עם אלקנה. גם שרת הפנים הנוכחית קיבלה החלטה דומה כשבחרה את אחת החלופות של וועדת הגבולות ולאחד רשויות".