"את הלקוחות זה לא מעניין שאני מהאח הגדול, הם רוצים מחיר טוב"

המסורת של ספריי השלג, הלקוחות שמבקשים סלפי, העלייה במחירים והביקוש לדגלים
לאור המצב הביטחוני • ביקור בחנות "לבנה זוהרים"

מימין: רחל אליהו, לבנה גוגמן, נתנאל ועקנין. בחנות ''לבנה זוהרים'' / צילום: איל יצהר
מימין: רחל אליהו, לבנה גוגמן, נתנאל ועקנין. בחנות ''לבנה זוהרים'' / צילום: איל יצהר

המטבחון של: 

חנות האביזרים "לבנה זוהרים" בדרום תל אביב

משתתפים בשיחה:

1. רחל אליהו, בת 58, אלמנה ואם ל-3, מוכרת בחנות ליחידים. 5 שנים בחנות

2. לבנה גוגמן, בת 38, רווקה ואם לאחד, פתחה את החנות לפני עשור

3. נתנאל ועקנין, בן 24, נשוי, מנהל מחסן. 7 שנים בחנות

על מה מדברים?

איפה אנחנו: בחנות "לבנה זוהרים" ברחוב מטלון בדרום תל אביב. בחנות יש מגוון רחב של גימיקים ואביזרים זוהרים לאירועים וחגים. לכבוד יום העצמאות - גם כניסת החנות מקושטת בעשרות דגלי ישראל והאורות המרצדים צובעים את הרחוב.

מאיפה באתם: כבר בגיל 5 לבנה התחילה לעבוד עם אביה בבסטות. בגיל 15 היא נפלטה מהלימודים והתחילה למכור בחנויות, ויותר מעשור אחרי פתחה לבדה את "לבנה זוהרים". "עזרתי לאבא שהיה חולה. היו ימים שלא היה לי כסף אפילו לסיגריות", היא מספרת. נתנאל עובד אצל לבנה מאז התיכון, ורחל הגיעה אחרי שלא הסתדרה כעצמאית.

הבוקר: ב־8 בבוקר נתנאל ורחל מגיעים לסדר: "כל מוצר יושב כמו חייל, וכל יום צריך למלא מדפים כי הסחורה נחטפת", אומר נתנאל, מנהל המחסן. רחל המוכרת מכינה קפה בוץ לכולם, ואז מסדרת "רק במדפים בגובה שלי. בגילי לא עולה על סולמות".

העומס: תוך חצי שעה החנות מתמלאת: "ב־9 מתחיל הטירוף", אומרת רחל. נתנאל מוסיף ש"לפני העצמאות נכנסים מדי יום מאות אנשים. אנחנו שמים מישהו על סולם בכניסה שיסדר תור". את היום הם מסיימים ב־9 בערב "אחרי שאכלנו צהריים בעמידה", כפי שמספרת לבנה. "בעבר היינו סוגרים ב־3 לפנות בוקר", נזכר נתנאל. "היום לבנה דואגת לאיזון".

המשפחה: לאורך שעות הבוקר הלחוצות הם מקבלים גיבוי מאמא של לבנה ומאח של נתנאל: "אנחנו 6 אחים וכולנו עבדנו אצל לבנה. אנחנו עושים על האש יחד, ומאוד קרובים". גם רחל הכירה את לבנה דרך ילדיה שעבדו פה: "היא כמו הבת שלי".

האח הגדול: לבנה מוכרת כמשתתפת בריאליטי האח הגדול, ולא מעט לקוחות רוצים סלפי, אבל היא לא מסתנוורת. "זה נתן בוסט לעסק, אבל יש עוד שלושים שועלים ברחוב שמוכרים אותם מוצרים. אם אין לי מחירים טובים זה לא מעניין את הלקוחות".

המחירים: לדברי לבנה "בחג הזה, חייבים פוקוס. אי אפשר לבוא פתאום ולפתוח חנות לעצמאות. זו תורה שלמה". בהתאם, חודשיים לפני היא כבר דואגת לסחורה: "בגלל עליית המחירים והפקקים בנמלים - בפורים כבר הכנתי את השואו של העצמאות". מעל 600 קרטונים הגיעו בקונטיינר: "פעם הייתי מוכרת את המוצרים בשקל, מאז הקורונה ב-2 שקלים, אבל אני שומרת על מחירים נמוכים".

המבוקשים: כמיטב המסורת, ספריי שלג וספריי חוטים הם הנמכרים ביותר, אך השנה גם הביקוש לדגלים עלה דרמטית: "בעקבות הפיגועים לקחתי הימור והזמנתי עוד 20 קרטון של דגלים, והתברר שצדקתי".

הנפש: אל מכירות יום העצמאות הגיעה לבנה לאחר כשלוש שנות הפסקה בעקבות לידת בנה. השנה חזרה כדי לכבד את זכרו של אביה. "יום העצמאות זה החג שלו. הוא היה לוקח אותי מגיל 5 עם גיגית של קרח וסקייטבורד לטיילת בת ים למכור שתייה. בגיל 12 כבר היו לי 3 בסטות בבת ים. אז חזרתי החג בשבילו, בשביל הנפש".

היום שאחרי: כהוקרה על עמלם הרב, בתום החג לבנה לוקחת את נתנאל ורחל לחופשה באילת. רחל מתכננת פינוקים נוספים: "אני צריכה טיפול עשרת אלפים אחרי יום העצמאות. לא הספקתי מספרה או קוסמטיקאית, אבל זו התקופה הכי כיפית".