ארבע נקודות מושלמות לפיקניק וצפייה במטס יום העצמאות

מורי דרך ממליצים על פינות יפהפיות וחבויות שבהן אפשר להתמקם בנחת, עם נוף יפה, צידנית מלאה בתוצרת מקומית משובחת והכי חשוב: הרחק מההמונים

המוחרקה, נקודת נוף מצטיינת / צילום: Shutterstock
המוחרקה, נקודת נוף מצטיינת / צילום: Shutterstock

מטס יום העצמאות השנה הוא חגיגי וצבעוני במיוחד, וייטלו בו חלק מעבר למטוסי העפרוני, האדיר, הבז, הרעם והסער גם מטוסי התובלה של מיטב חברות התעופה הישראליות, שיטוסו השנה כמעט מעל כל יישוב, עיר, כפר או קיבוץ ברחבי הארץ. כל שעליכם לעשות הוא לבחור מקום ושעה (חיל האוויר הקים אתר ייעודי לכך), להצטייד בטובין לפיקניק ולצאת מהבית. וזה נחמד וטוב בדיוק כמו שזה נשמע.

לרגל המטס והחג, ליקטנו המלצות שוות מפי ארבעה מורי דרך עם אלפי שעות הדרכה, המציעים ארבע נקודות תצפית מתחת לרדאר, כדי לצפות במטוסים שמעל הרדאר. שורה ראשונה לשמיים.

למיטיבי הלכת צירפנו גם המלצות לטיול בקרבת נקודת התצפית, ולמיטיבי הלסת - הצעות לפינות חבויות לפיקניקים. תיהנו ואל תשכחו לאסוף את שרידי החגיגה.

11:20 המטס עובר במגן, עין הבשור

דורון ג’ק פלג - מורה דרך ומתמחה בחוויה ואתגר בנגב, ממליץ על תצפית למטס מתל שרוחן.
מה רואים: תצפית של 360 מעלות. בצד המערבי - מבט על מושב עין הבשור, על השטחים, השדות והחממות של המושב; מצפון ומדרום - תוואי נחל הבשור; ואם מביטים מזרחה רואים את אופקים, באר שבע, נתיבות ואת הפריחה ההתיישבותית הגדולה שעוברת על הנגב. ביום של ראות נאה, אפשר לראות מצפון את דרום הר חברון, ומדרום את הילת הזהב המופצת מהתחנה הסולארית של אשלים.
מה מספרים: בחפירות שנערכו בתל שרוחן בשנים 1928-9 נמצאו שרידי ישוב שהחיים בו נמשכו ברציפות מהתקופה הכנענית ועד לתקופה הרומית. זיהוי האתר שנוי במחלוקת: יש המזהים אותה כעיר בנחלת שבט שמעון ואחרים כאחת מערי יהודה.
איפה מטיילים: מתל שרוחן אפשר לצאת למסלול מדברי יפה וממונע לאורך דרך נחל הבשור. 200 מטר נסיעה מהתל אפשר לעצור בגן הבנים ובו עץ שיטה אייקוני ועתיק, ובין ענפיו תלויות נדנדות. בהמשך נוסעים לכיוון באר רבובה, ואז מגיעים לגשר הצינורות ומצפור המאגרים. משם אפשר להמשיך בנסיעה של כשלושה קילומטר דרומה לגשר התלוי.

גבינות במחלבת צאלה / צילום: לבנת גינזבורג
 גבינות במחלבת צאלה / צילום: לבנת גינזבורג

פינה לפיקניק: חניון יעקב הררי הוא חניון נוח ובו שולחנות לפיקניק ומים זורמים. אפשר גם לערוך פיקניק באתר גשר הצינורות.
ומה בצידנית: במחלבת צאלה הסמוכה למקום התצפית, יש מעדנייה מקומית בה אפשר להצטייד במגוון גבינות צאן נהדרות ובעוד אוצרות טעימים מתוצרת משקי הסביבה - שמן זית, זיתים, דבש ויין. אפשר גם לרכוש בהזמנה מראש, סלי פיקניק מגבינות המחלבה, עם לחמים, ירקות ועוד ממשקי האזור.

מחלבת צאלה - עין הבשור, 0528478935,כשר. להזמנת סלסלת פיקניק מראש - tzeela.co.il

11:39 המטס עובר בדליית אל כרמל

צהלה ברוש, מורת דרך המתמחה בכרמל ובכפרים הדרוזים, ממליצה על תצפית למטס בקרן הכרמל, הסמוכה למוחרקה.
מה רואים: נקודת התצפית כאן היא אחת הנקודות הגבוהות בכרמל. גובהה 474 מטר והיא משקיפה על כל הסביבה: יקנעם, עמק יזרעאל ועמק זבולון, על הקישון וגם על בסיס רמת דוד. אפשר גם לצפות במטס מגג המוחרקה ולקבל תצפית פנורמית של 360 מעלות.
מה מספרים: המוחרקה הוא מנזר כרמליתי שהוקם בשנת 1883. על פי מסורת המסדר, במקום התחולל המאבק בין אליהו הנביא לנביאי הבעל (מלכים א’, פרק י"ח).
איפה מטיילים: כבר בחנייה לפני הכניסה למוחרקה תראו סלע גדול ועליו הכיתוב והסימון של "שביל הבנים הדרוזים". בנקודה זו מתחיל שביל צנוע ונסתר המוכר לבני העדה הדרוזית. אורכו כ-200 ק"מ והוא מיועד להולכי רגל ורוכבי אופניים. השביל מנציח בדרך של חיים, טיול וחיבור אל הטבע, את בני העדה הדרוזית שנפלו במשמרתם על המולדת ומעניק הזדמנות להבעת הזדהות עם בני המשפחות השכולות מקרב העדה. השביל מחבר את כל הכפרים הדרוזים בכרמל ובגליל ובקצהו מגיע לקבר נבי שועייב (יתרו) שלמרגלות קרני חיטין.

שביל הבנים הדרוזים, הנצחה בדרך של חיים / צילום: אייל בן חיים
 שביל הבנים הדרוזים, הנצחה בדרך של חיים / צילום: אייל בן חיים
 
פינה לפיקניק: מהחנייה שבתחילת השביל מתקדמים ברגל לאורך שביל הבנים הדרוזים עד לפינה מוצלת. משני צדי השביל נטועות חורשות ירוקות ופינות תצפית מקסימות.
ומה בצידנית: למי שלא מתחשק להשתנק מעשן המנגל, יכול להצטייד לפיקניק ב"מאכלי היאם", מסעדה דרוזית צמחונית עם מטעמים מבית אמא שמכינה היאם. מדובר כמעט בלאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, במובן הזה שאפשר ליהנות ממטעמי המטבח הדרוזי ללא בשר. ממולאים, פלאפל מצוין, שולבטה, טאבולה, חומוס, פאטייר, לבנה.
מאכלי היאם - דלית אל כרמל. 050-9011806

12:17 המטס עובר בצפת

אמנון גופר, מורה דרך ומחבר ספרי טיולים המתמחה בתרבות הגליל, ממליץ על תצפית למטס מאנדרטת המצודה בצפת.
מה רואים: הרי נצרת, התבור, הארבל, רכס פורייה, דרום רמת הגולן ומוצא הירדן אל הכנרת יהוו תפאורה מושלמת למטס חיל האוויר שיחלוף מדרום וממזרח לכם.
מה מספרים: השלב המכריע בתולדות המערכה על צפת התרחש ב-9 במאי, כשתחת גשם סוחף יוצאת מתקפת הפלמ"ח על המצודה. הדווידקות רועשות, הכוחות מטפסים במעלה ההר ובתנופת לחימה עיקשת נכבשת המצודה ומוכרע הקרב.
איפה מטיילים: טיול בגן המצודה - שביל קצרצר שאורכו 200 מטר בלבד ייקח אתכם אל האנדרטה שבקודקודו של ההר.
פינה לפיקניק: גן המצודה המצוי ממש בסמוך לחניון ובו מדשאות, ספסלים ופינות לפיקניק.
ומה בצידנית: אזור הגליל והגולן בורך בקצביות המציעות בשר מגידול מקומי. שתיים מומלצות שפתוחות ביום העצמאות - בשר הגולן, המתמחה בנתחים עסיסים על עצם, ואנגוס מעדני אבו חליל, אטליז שמקומיים אוהבים בראש פינה.
בשר הגולן, מרכז מסחרי מחניים, 050-4488353, כשר. אנגוס מעדני אבו חליל, דרך הגליל ראש פינה, 04-6936622

תדלוק אווירי במטס חיל האוויר / צילום: Shutterstock
 תדלוק אווירי במטס חיל האוויר / צילום: Shutterstock

12:41 המטס עובר מעל ניר בנים

ניצן מגל, מורת דרך מתמחה בסיורים בחבל לכיש, ממליצה על תצפית למטס ממצפה מושקו רום.
מה רואים: אל תתנו לגובהו הצנוע של מצפה מושקו רם (72 מטר מעל פני הים) להטעות אתכם, שכן מפסגתו תוכלו לצפות לכל עבר: מהרי חברון במזרח ועד מישור החוף הדרומי במערב. בתנאי ראות טובה רואים גם את הים.
מה מספרים: המצפה, המכונה גם מצפור בקעת שפיר, נקרא על שם מושקו רום, האחראי על השטחים הפתוחים במועצה, שהפך את המקום מגבעה שוממה ועזובה עמוסה בפסולת לנקודת תצפית מרהיבה ומזמינה.
היכן מטיילים: טיול קטן ויפה לגבעת התאנים הסמוכה לקיבוץ עין צורים. שולחנות פיקניק, פינות ישיבה מוצלות, צמחייה ועוד.
מה בצידנית: חנות המפעל "אנטריקוט" מתמחה בצלעות כבש, קציצות קבב שמנמנות, נקניקיות ובשר. באר טוביה, כשר, 08-8584358.