הרכבות נעצרות, המזגנים לא עובדים: הודו מתמודדת עם משבר אנרגיה חריף

משבר החשמל בהודו צפוי להחמיר, תחת ביקוש שיא ומלאי פחם מצטמצמים • הפסקות חשמל והפסקה של תנועת הרכבות הן פתרונות החירום של השלטונות, החוששים מהחרפה של משבר האנרגיה המתמשך

תחנת רכבת בהודו / צילום: Reuters, RUPAK DE CHOWDHURI
תחנת רכבת בהודו / צילום: Reuters, RUPAK DE CHOWDHURI

הממשלה ההודית מגבירה מאמצים כדי להתגבר על משבר החשמל החמור ביותר של המדינה מזה שנים ולמנוע הפסקות חשמל נרחבות. עלייה בביקוש לחשמל ומחסור חמור בפחם, הנגרם בעקבות שילוב של מזג אוויר קיצוני ועלייה משמעותית של עלויות היבוא, הביאו לניתוקים ממושכים של אספקת החשמל ולביטול של מאות רכבות נוסעים.

הודו מתמודדת עם גל שני של משבר חשמל חריף, שהחל באוקטובר 2021. המשק ההודי התאושש במהירות מפתיעה ממגפת הקורונה, מה שהעלה את הביקוש לחשמל, ובשילוב עם עלייה של מחירי הגז ושל יבוא הפחם, גדל במקביל הביקוש לפחם מקומי. כבר באוקטובר תחנות הכוח התריעו על מלאים מצטמצמים של פחם, עליו נשען יותר מ-70% מייצור החשמל של הודו, כאשר רק 12% מתוכם מיובא.

לפי הדיווחים האחרונים, מלאי הפחם ביותר מ-100 תחנות כוח בהודו ירדו מתחת ל-25% מהמלאי הנדרש. השלטונות בדלהי פרסמו בשבוע שעבר קריאת חירום לממשלה הפדרלית, ואמרו כי יש ברשותם אספקת חשמל של פחות מיממה. בהודו כולה יש מלאי פחם שיכול לאפשר אספקה של פחות משמונה ימים, בניגוד ל-24 ימים בימים כתיקונם.

באוקטובר, כשהודו התמודדה עם מחסור במלאי לארבעה ימים בלבד, צוות הניהול של השלטון המרכזי (CMT) ניתח את הסיבות למחסור באספקה. ה-CMT קבע כי הגשמים העזים באזורי כריית פחם כמו גוג'ראט, פנג'אב, רג'סטאן, דלהי וטמיל נאדו הביאו לייצור פחם מופחת. יתרה מכך, לפני עונת המונסון, רוב המפעלים לא הצליחו לצבור מלאי מספיק, מה שדחף אותם מתחת לכמויות המינימליות. כמו כן, המרכז קבע כי חלה הפחתה של 43.6% בייצור החשמל מפחם מיובא, מה שהוביל לביקוש נוסף של פחם מקומי, וכך לירידה נוספת במאגרי הפחם.

אז הכחישה הממשלה ההודית את המשבר וטענה כי להודו יש מספיק פחם כדי לפגוש את דרישת מפעלי החשמל, וכי החשש מפני מחסור באספקת החשמל אינו מבוסס. כעת ברור שהאופטימיות של חודש אוקטובר לא תואמת את חודשי החגים והקיץ ההודים. 

מחסור חמור בפחם 

הסיבה העיקרית למחסור בפחם היא הביקוש הגובר לאורך השנים, בעקבות מזג האוויר המתחמם בהדרגה. מלאי הפחם המצטמצם ממילא נמתח עוד יותר בחודש מרץ, החם ביותר בהיסטוריה המתועדת של הודו, מה שהביא לשיא של ביקוש באמצע החודש. בשבוע האחרון של מרץ נרשמה עלייה של 13% בביקוש לעומת השנה האחרונה, מלווה במחירי חשמל גבוהים בבורסת החשמל. יצרני החשמל נאלצו לשלם פרמיות של עד 300% בחודש מרץ, כדי להבטיח אספקת פחם בשוק המקומי, כך לפי דיווח של "אינדיאן אקספרס".

המחסור החמור במלאי הפחם בתחנות הכוח הביא לביטול של 753 רכבות נוסעים, דואר ומשא למשך כמעט חודש, כדי להגביר את קצב השינוע של הפחם מהמכרות למפעלי ייצור החשמל. השבתת הרכבות צפויה לגרום לשיבוש גדול ברשת הרכבות הגדולה בעולם, שמעבירות כמעט 22 מיליון נוסעים מדי יום. בנוסף, במטרה להפחית עומסים, הפסקות חשמל מתוכננות במדינות ברחבי תת-היבשת משאירות אזרחים רבים ללא חשמל במזג האוויר הקיצוני.

גירעון החשמל היומי בהודו גדל מ-0.3% ל-1% בחודש אפריל, כך לפי סוכנות דירוג האשראי האמריקאית פיץ'. הגירעון הוביל לעלייה של 85% במחיר החשמל הנסחר בבורסות ההודיות, והשיבוש באספקת הפחם בעקבות המלחמה באוקראינה גורר גם הוא עליית מחירים של יבוא הפחם, עם צפי לעלייה של 35% בשנה הקרובה, מה שמעלה כמובן את מחירי החשמל. הזינוק החריג במחיר החשמל מעלה חשש מפני עליית מחירים בענפים רבים במשק ההודי.

תאגיד Coal India Limited (CIL), האחראי ל-82% מייצור הפחם בהודו, הוא תאגיד כריית פחם וזיקוק בבעלות משרד הפחם של הממשלה ההודית. בתחילת שבוע שעבר הצהיר CIL כי העלה את האספקה לתחנות כוח תרמיות ב-14.2% במהלך המחצית הראשונה של אפריל 2022, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ייצור הפחם הגיע ל-1.64 מיליון טון (MTs) ליום, לעומת 1.43 MT ב-2021. החברה הוסיפה כי היא העלתה את הייצור שלה ל-26.4 מיליון טון במהלך המחצית הראשונה של אפריל והשיגה צמיחה של 27% משנה לשנה.

ועדיין, השיבושים באספקת החשמל, הכוללים ניתוקים של עד שמונה שעות במקומות מסוימים, מאלצים את האזרחים לסבול את החום הכבד או לחפש אלטרנטיבות יקרות יותר.