רוסיה פותחת את ברזי הכסף כדי לספוג חלק מההשפעה של המלחמה והסנקציות

הכיסים העמוקים של הקרמלין מממנים הגדלה של הפנסיות ומענקים לחברות שנפגעו מהסנקציות במיוחד

אישה מתהלכת בין מדפים ריקים בסופרמרקט במוסקבה / צילום: Reuters, Vlad Karkov/SOPA Images
אישה מתהלכת בין מדפים ריקים בסופרמרקט במוסקבה / צילום: Reuters, Vlad Karkov/SOPA Images

רוסיה מכינה חבילת הקלות כלכלית בשווי המקביל לעשרות מיליארדי דולרים על מנת לרכך את המכה של סנקציות מערביות ולהגן על אוכלוסייתה מההשלכות הפיננסיות של מלחמתו של ולדימיר פוטין נגד אוקראינה.

כלכלנים אומרים שהצעדים, שיתמקדו בסיוע לאנשים ועסקים המתקשים מבחינה כלכלית, לא צפויים למנוע מרוסיה הידרדרות להאטה הגדולה ביותר מזה כמו עשורים. אבל הם מדגימים עד כמה עמוקים כיסי הקרמלין המנסה להגן על האוכלוסייה בזמן ההפרעות לכלכלה שנגרמות בגלל המלחמה.

מאז הפלישה ב־24 בפברואר, חתם פוטין על כמה סבבים של חוקים לעתות משבר כדי לפצות על פגיעת האינפלציה והורה על הגדלה לשעת חירום של קצבאות הפנסיה, המשכורות של עובדי מדינה וסיוע לאנשים נזקקים. כמו כן תמך פוטין בהלוואות בגיבוי המדינה לחברות שנפגעו מהסנקציות. צעד כזה יכול להיות קו חיים חיוני למפעלים שהפסיקו ייצור בגלל מחסור ברכיבים מיובאים, כמו שבבי מחשבים.

רוסיה יכולה להוציא כסף בנדיבות על מנת לחזק את הכלכלה שלה הודות לנטל חוב קטן ועתודות אנרגיה גדולות - אפילו בזמן שהיא מתמודדת עם עלויות המלחמה באוקראינה. במרץ - החודש המלא הראשון של הסכסוך, הוצאת הממשלה הפדרלית הרוסית עלתה ב־37% לעומת שנה קודם לכן, בין היתר בגלל הוצאות ההגנה העולות, כך ניתן ללמוד מנתוני משרד האוצר. אבל הנתונים מראים גם שההכנסות מנפט וגז יותר עלו יותר מכפלים במונחים רובליים על פני תקופה זו, וההכנסה כמעט מאזנת לגמרי את ההגדלה בהוצאה.

לממשלה הרוסית אולי יש כסף רב, אבל זה לא מתבטא כלפי חוץ

"לממשלה הרוסית הרבה כסף, בגלל שהיא מקבלת כמויות עצומות של הכנסה מנפט ומגז שמחיריהם מאוד גבוהים", אמרה נטליה זוברביץ', כלכלנית היושבת במוסקבה. "זה מספיק כסף גם למימון הצבא וגם לתמיכה באוכלוסייה".

פקידים בכירים עדיין לא הודיעו על סכום כולל לתוכניות הסיוע או פירטו איך ייצא הכסף. שר האוצר אנטון סילואנוב אמר בחודש שעבר שהצעדים הראשוניים נגד המשבר עלולים לעלות יותר מ־2.5 טריליון רובל, או 35 מיליארד דולר, כולל ההוצאות והטבות המס. ביום רביעי, אמר סילואנוב שקרן העושר הלאומית - קרן ליום סגריר שמוסקבה אגרה בה רווחים מהנפט ומהגז מהעבר - תממן מחדש את חברת התעופות הלאומית של רוסיה אירופלוט ואת מפעילת הרכבת מסילות ברזל רוסיה, שתי חברות שהסנקציות פגעו בהן קשה.

פקיד בכיר נוסף, סגן ראש הממשלה הראשון אנדרי בלואוסוב, אמר שהרשויות יכולות לתת באשראי לתמיכה בכלכלה עד 8 טריליון רובל - כ־112 מיליארד דולר. אשראי זה כולל סבסוד של משכנתאות והלוואות לעסקים. כשדיבר עם מחוקקים ב־13 באפריל, תיאור בלואוסוב את הסכום הזה כרף עליון שמעליו הממשלה לא תוכל לסייע מבלי לגרום לאינפלציה.

בקרמלין מקווים שמאמצים אלה יעזרו לרכך את המכה מההאטה החריפה. הבנק העולמי חזה שהתוצר הכלכלי של רוסיה יצטמק השנה ב־11.2%, ההתכווצות הגדולה ביותר מאז שנות ה־90.

זמן קצר אחרי הפלישה, מוסקבה השהתה צעד של משמעת פיסקלית על פיו הממשלה מעבירה הכנסות עודפות מנפט וגז לקרן העושר. בעקבות השהיית הנוהל הזה, יכולה הממשלה לכוון את הכסף לתמיכה בכלכלה.

הוצאת כסף אינה תרופת קסם לכלכלה קורסת

ובכל זאת, כלכלנים אומרים שרוסיה לא יכולה להוציא עוד כסף כתרופת קסם. סיוע פיסקלי - כמו חבילות הסיוע לקורונה בשווי טריליוני דולרים בארה"ב - מעודד פעילות כלכלית על ידי זה שהוא נותן לצרכנים יותר כסף להוצאה. אבל הבעיה של רוסיה כעת אינה ירידה בביקוש, אלא מחסור בהיצע, בגלל שמוצרי יבוא רבים נעלמו מהמדפים.

"הבעיה עם הכלכלה הרוסית אינה שאין לאנשים כסף", אמר מקסים מירונוב, פרופסור לכלכלה בביה"ס לעסקים IE במדריד. "הבעיה היא שאין מספיק רכיבים, בגלל עניינים של שרשרת האספקה. ואת זה אי אפשר לתקן עם עידוד פיסקלי".

הממשלה כנראה תכוון את ההוצאה לבסיס הפוליטי של פוטין, הכולל את הרוסים המבוגרים ואת עובדי המגזר הציבורי, כך צפה מירונוב. "הם יעשו מה שצריך כדי לוודא שאנשים הנתמכים על ידי תקציב הממשלה ואנשי אכיפת החוק יחיו חיים נוחים, כי על זה בנויה המערכת", אמר.

משבר כלכלי חריף עלול להוות אתגר לפוטין, שבתחילת דרכו נעשה פופולרי בגלל שהכניס תקופה של יציבות לאחר הכאוס של השנים שאחרי קריסת ברית המועצות. בשבועות האחרונים, הנשיא שוב ושוב הופיע בטלוויזיה על מנת לקדם את הסיוע הכלכלי, אפילו במקביל לכך שטען שרוסיה מצליחה להדוף את המכה הראשונית של הסנקציות נגד רוסיה.

בשבוע שעבר, דחק פוטין במחוקקים להאיץ עבודה על הגדלת תשלומי הרווחה. צעדים כאלה "מכוונים לספק עזרה ישירה לאזרחים מהקבוצות הכי פגיעות - משפחות עם ילדים ואנשים מבוגרים יותר", אמר בטלוויזיה.

כלכלנים ברוסיה: הצעדים הפיסקליים של הממשלה לא מספיקים כדי להתאושש

ישנם כלכלנים האומרים שהצעדים הפיסקליים שהוכרזו עד כה על ידי הממשלה אינם מספיקים כדי לגבור על קנה המידה של המשבר המתעצם ברוסיה, שצפוי להחמיר כשחברות יכריזו בחודשים הקרובים על פיטורים נוספים.

"ברור שהכלכלה עומדת מול תקופה קשה, ובינתיים לא ראיתי תוכנית קונקרטית להצלתה", אמרה אלכסנדרה אוסמולובסקאיה־דודלינה, מנהלת מחלקת מדיניות פיסקלית בקבוצת המומחים לכלכלה, מכון מחקר רוסי עצמאי.

סילואנוב, שר האוצר, אמר בשבוע שעבר שרוסיה לא תבקש הלוואות כדי לממן את הגירעון שלה השנה. במקום זה הממשלה כנראה תנגוס בקרן העושר הלאומית, שבתחילת אפריל היו בה 155 מיליארד דולר.

החלטת הממשלה לא ללוות כסף עשויה להצביע על חששותיה לתדלק את האינפלציה. גם כך, האינפלציה במרץ הייתה בשיא של שבע שנים, בגלל שהסנקציות העלו מאוד את מחירי היבוא. בגלל הסנקציות נסגרו בפני רוסיה הרבה מהשווקים בהם יכלה להיכנס לחוב, וזה מגביל את יכולת הממשלה לנהל גירעון.

רוסיה כנראה תהיה זהירה עם הסיוע הפיסקלי כדי להימנע מלהאיץ את האינפלציה, כך אמרה אלינה ריבקובה, סגנית כלכלנית בכירה במכון לעניינים פיננסיים בינלאומיים. כל רמז לכך שרוסיה מדפיסה כסף כדי לממן גירעון עלול לערער את הרובל ולגרום למשבר כלכלי, הזהירה ריבקובה.

"אם הם ייעשו אגרסיביים מדי עם ההוצאה הפיסקלית, זה סיכון גדול מאוד למדינה", אמרה.