הצוללת | פודקאסט

הקשר הפולני: בחזרה אל הפרשייה שהסעירה את המדינה

זו פרשה כלכלית חוצת יבשות שהסעירה את עולם העסקים בשנות ה-90 • שני צעירים שהואשמו בהונאת מערכת הבנקאות בפולין הגיעו לארץ עם מזוודות מלאות דולרים ורכשו את השליטה בפז • שורת מסמכים ועדויות חדשות חושפים איך עובדת השיטה ולמה אי אפשר לנצח אותה • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

זה סיפור שמתחיל בפולין של שלהי שנות ה-80, רגע לפני נפילת חומת ברלין והגוש הקומוניסטי כולו. הגיבורים שלו הם שני אנשי עסקים שידעו לנצל את הכאוס הכלכלי ששרר אז בפולין לטובתם והתעשרו ממנו בהיקפים יוצאי דופן. אפשר, בהחלט, לכנותם גם "אוליגרכים". 

כמה שנים מאוחר יותר, ב-1991, שני הברנשים -  בוגוסלב בגשיק ואנדיי גונשיורובסקי - נחתו בנמל התעופה בן גוריון עם מטוס מנהלים פרטי. כשיצאו אל הטרמינל כבר גלגלו לפניהם עגלות עם מזוודות כבדות, ובתוכן 46 מיליון דולר במזומן. עם הכסף הזה, ועוד כסף אחר, הם רכשו חצי מהמניות של חברת הדלק פז. 

פרשת פז, והקשר לשני הפולנים, סוקרה לאורך השנים באופן חדשותי בעיתונות הישראלית, אבל נדמה כי רק היום, ממרחק הזמן שמאפשר התבוננות ממעוף הציפור, אפשר באמת להבין עד כמה הסיפור הזה קורץ מהחומר שממנו עשויים שוברי קופות הוליוודיים: איך בתוך זמן קצר הפכו בגשיק, מוסיקאי אוטודידקט שגדל בבית יתומים, וגונשיורובסקי, רופא מתוסכל שחלם על חיים אחרים, משני תפרנים לשניים מהאנשים העשירים ביותר בפולין? איך קרה שחברה שהוקמה ביוני 1989 כחברת יבוא קטנה שהביאה בטנדר מוצרים מגרמניה לפולין הפכה כמעט בן לילה לקונצרן הפרטי הגדול במדינתם? איך נמכרה להם חברת ענק ישראלית לפני שהמוכרים הבינו האם הקונים הם אנשי עסקים בעלי מוניטין או שמא צמד חורשי מזימות בדמותם של שמשון ויובב? כיצד השפיע הכסף הגדול על מערכות היחסים בין המעורבים בפרשה? והאם גורלם של שני גיבורי העלילה יכול היה להיות אחר? כל התשובות בפרק של "הצוללת של גלובס".