שני המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד נתפסו; בנט הודיע על הקמת משמר לאומי

אסעד אל ריפאעי וסובחי אבו שאקיר, שני המחבלים שביצעו את הפיגוע הקשה בעיר אלעד במוצאי יום העצמאות, נתפסו מוקדם יותר היום • השניים הסתתרו במחצבה ישנה מתחת לשיחים ועצים, אך צוות סיור הבחין בהם, והם נכנעו מיד • רה"מ בנט בירך על תפיסת המחבלים והודיע על הקמת משמר לאומי-אזרחי

זירת הפיגוע באלעד / צילום: תיעוד מבצעי מד''א
זירת הפיגוע באלעד / צילום: תיעוד מבצעי מד''א

שני המחבלים שביצעו את הפיגוע הקשה בעיר אלעד במוצאי יום העצמאות נתפסו מוקדם יותר היום (א'). בהודעה משותפת של השב"כ, צה"ל והמשטרה נאמר כי "במבצע משולב של כוחות הביטחון, נעצרו שני המחבלים במהלך סריקות סמוך לאלעד. הם הסתתרו במחצבה ישנה מתחת לשיחים ועצים, אך צוות סיור וסריקות הבחין בהם, והם נכנעו מיד.

האזור נסרק בימים האחרונים בקפידה ואתמול נמצא שם ממצא שהביא לסריקות הבוקר. ככל הידוע לא היה ברשותם נשק ולפי הדיווח מהשטח, הם הסתתרו במקום מאז הפיגוע משך יומיים וחצי ללא מזון ומים".

בהודעה נאמר כי המרדף המשולב כלל הפעלה של אמצעים טכנולוגיים, מודיעיניים, כוחות איסוף ויחידות מיוחדות של המשטרה, שב"כ וצה"ל, בהן יחידת מגלן, יחידת מרעול, לוחמי חטיבת הקומנדו ובסיוע מסוקי היחידה האווירית של משטרת ישראל.

השניים - אסעד אל ריפאעי וסובחי אבו שאקיר מכפר באזור ג'נין, הודו מיד עם תפיסתם כי הם המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד.

בחקירת הפיגוע עלה כי המחבלים עבדו בעיר קודם לכן, והוסעו אליה בליל הפיגוע על ידי אורן בן יפתח. כשהגיעו לעיר התנפלו עליו השניים בתוך הרכב ורצחו אותו, ואחר כך רצו ברחובות העיר כשהם רוצחים עוד שניים, יונתן חבקוק, ובועז גול. הם פצעו עוד ארבעה בני אדם ונמלטו דרך החורשה הסמוכה.

בשל תפיסתם נדחתה במקצת ישיבת הממשלה, לקבלת דיווח מלא.

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, אמר: "הפעילות האינטנסיבית מיד לאחר האירוע והצפת השטח במאות שוטרים ולוחמים יחד עם האמצעים שהפעלנו, אילצה אותם להסתתר בשטח והביאה אותנו למציאתם".

בנט הודיע על הקמת משמר לאומי-אזרחי

ראש הממשלה נפתלי בנט בירך בפתח ישיבת הממשלה על תפיסת המחבלים: "בפתח דבריי אני רוצה להזכיר את נרצחי הפיגוע האכזרי, המזעזע, באלעד: את אורן בן יפתח, יונתן חבקוק ובועז גול זכרם לברכה, ובשם שרי הממשלה אני מבקש למסור את תנחומינו העמוקים למשפחותיהם. אמרנו שנשים יד על המחבלים, וכך עשינו. הבוקר, כוחותינו - משטרת ישראל ושב"כ, יחד עם לוחמים מיחידות מגלן, אגוז ומרעול - תפסו את הרוצחים. המחבלים שטופי ההסתה שרצחו בגרזנים ובאכזריות בלתי נתפסת, נלכדו עלובים ליד מחצבה באזור. אני מברך שוב את השב"כ ואת העומד בראשו, את משטרת ישראל והעומד בראשה, כמובן את צה"ל, והלוחמים כולם".

בנט אמר עוד כי המלחמה בטרור נמשכת, והודיע על הקמת משמר לאומי-אזרחי: "תפיסת המחבלים אינה מספיקה כשלעצמה. אנחנו בפתח שלב חדש במלחמה בטרור - אי אפשר להסית ולנוח. אי אפשר לזרוק גפרור ולברוח. המשימה העליונה של ממשלת ישראל היא השבת הביטחון האישי לאזרחי ישראל. יש שתי פעולות משמעותיות מאוד, שאנו מקדמים. בראשם - הקמת משמר לאומי. הנחיתי את המל"ל, בתיאום עם משרד הבט"פ, להציג בפני הממשלה תכנית סדורה ומתוקצבת להקמת משמר לאומי-אזרחי, עד סוף החודש".

האתגר המרכזי של הקואליציה: שמירה על רע"ם

בנט התייחס גם לסוגיית מסגדי הר הבית והתנאי שהציבה רע"ם בתמורה להישארותה בקואליציה: "אני רוצה להבהיר כאן שאין, ולא יהיה, שום שיקול פוליטי במה שנוגע למלחמה בטרור. וכמובן - כל ההחלטות ביחס להר הבית ולירושלים יתקבלו על ידי ממשלת ישראל, שהיא הריבון בעיר, ללא שום התחשבות בשיקולים זרים. אנחנו ודאי דוחים כל התערבות זרה בהחלטות של ממשלת ישראל. כמובן, מדינת ישראל תמשיך לשמור על יחס מכבד לבני כל הדתות בירושלים, כמו שעשינו ונמשיך לעשות. ירושלים המאוחדת היא בירתה של מדינה אחת בלבד - מדינת ישראל".

הדברים נוגדים ברוחם לדברי עבאס, ולא מתייחסים לדיוני הוועדה הבינלאומית עם ירדן האמורה להתכנס בקרוב. בנט לא הזכיר את ירדן והוואקף.

בנט דיבר גם על האתגר של שמירת הקואליציה: "כל מי שיש לו טיפת אחריות לאומית ואזרחית חייב לפעול בכל כוחו לקיום ולשימור של הממשלה הטובה הזאת, ואני מצפה ויודע שכל המפלגות וכל ראשי המפלגות הולכים להירתם לזה וכבר נתרמו".

קדמה לישיבת הממשלה התוועדות של ראשי מפלגות הקואליציה ושם סומן האתגר המידי, שמירה על רע"ם, ונסיון להביאה אל הכנסת להצבעה הצפויה בהצעת הליכוד להקדים את הבחירות.