בשורה טובה עם טעם חמצמץ: תגלית גז חדשה בישראל, אך קטנה מהצפוי

אנרג’יאן איתרה גז טבעי בהיקף מוערך של כ-8 BCM - נמוך בכ־60% מההערכה הראשונית של החברה • מנכ"ל משרד האנרגיה: "לאחר אישור הפקת הגז מהמאגר, תיבחן שאלת היקף היצוא"

אסדת הקידוח של אנרג'יאן בבלוק 12 / צילום: דני זקן
אסדת הקידוח של אנרג'יאן בבלוק 12 / צילום: דני זקן

היקף הגז הישראלי גדל, אבל באופן מצומצם יותר מהצפוי: חברת חיפושי הנפט והגז אנרג'יאן , המחזיקה במאגרי הגז תנין וכריש, הודיעה על גילוי גז בכמות מסחרית בקידוח שבוצע בבאר אתנה שבבלוק 12, הממוקם כ־100 ק"מ מערבית לחופי ישראל. מדובר על כמות גז המוערכת ב־8 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים), שהיא נמוכה ב־60% מזו שחזו בתחילה. עם זאת, לפי אנרג'יאן, קיימת סבירות גבוהה להימצאות 50 BCM נוספים באזור "אולימפוס" שנמצא תחת זיכיונה של החברה, שכולל את בלוק 12 ואת החלקים שטרם נקדחו בתנין.

באר אתנה נמצאת בין המאגרים כריש ותנין, במרחק כ־20 ק"מ מכל אחד מהם. הקידוח בוצע בעומק של 1,769 מטר בתוך הים, נמשך 51 ימים, ועלותו הייתה נמוכה מ־35 מיליון דולר. מדובר בבאר החמישית ברציפות שקודחת אנרג'יאן בהצלחה בישראל.
עד כה, היה ידוע כי בכריש־תנין יש 75 BCM של גז. לצורך ההשוואה, במאגר לוויתן כבר התגלו כ־620 BCM, ובתמר - 307 BCM. מניית אנרג'יאן, הנסחרת בת"א, הגיבה לדיווח בעלייה של כ־2%. בשבוע האחרון היא הוסיפה כ־15% לערכה, לאורך השנה האחרונה כ־50% - ושווייה עומד על כ־10 מיליארד שקל.

בוחנת כמה אפשרויות למסחור הגז

אנרג'יאן מדווחת כי פיתוח אתנה לטובת מסחור הגז יוכל להתבצע בטווח הקצר באמצעות חיבור לאסדה הצפה של אנרג'יאן (FPSO), שיצאה בשבוע שעבר מהמספנות בסינגפור, מה שיגדיל את הרווחיות של פיתוח מאגרי כריש ותנין. לחלופין, ניתן יהיה לבצע זאת כחלק מפיתוח חדש ונרחב יותר של אזור אולימפוס.

אנרג'יאן בוחנת כמה אפשרויות למסחור הגז באזור אולימפוס, בהן: הסכמים חדשים בשוק המקומי הישראלי, המתבססים על הצמיחה בשוק והביקושים הגוברים; מכירות על בסיס SPOT (מכירה מיידית לפי דרישה וזמינות) - הסכם שכזה נחתם עם חברת החשמל במרץ 2022; פיתוח הסכם ההבנות שנחתם עם חברת הגז המצרית EGAS למכירה של עד 3 BCM בשנה, לכדי הסכם מחייב; ויצוא למדינות באזור ובאירופה באמצעות צינורות והנזלה דרך קפריסין ו/או מצרים.

בחברה מציינים כי הגז שיופק מבלוק 12 אינו מחויב בתשלום תמלוגים למוכרים המקוריים של זיכיונות כריש ותנין, מה שיוביל לעלייה של כ־8% בהכנסות עבור אותה כמות גז נמכרת, ביחס לגז מכריש ותנין.

שאול צמח, מנכ"ל אנרג'יאן בישראל ולשעבר מנכ"ל משרד האנרגיה, אומר לגלובס כי הסיכון בנוגע להיקף הגז שמתגלה ידוע מראש במסגרת העיסוק בקידוחים, וכי התגלית נמצאת בתוך הטווח שהחברה הגדירה לעצמה כמספקת להפקה. לדבריו, הגעתה של האסדה מסינגפור בחודשי הקיץ תבטיח כי ההפקה של הגז ממאגרי החברה כריש־תנין והמאגר הנוכחי, בבלוק 12, תהיה כדאית. הרעיון כולל הנחה של צינור באורך של כמה עשרות קילומטרים לאורך המאגרים הללו, אל האסדה. הפקת הגז של המאגר מיועדת להתחיל ברבעון השלישי השנה.

היעד: הגדלת היצוא ב־8 BCM תוך שלוש שנים

מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת בירך על הגדלת מאגרי הגז הישראליים, וסיפר כי לאחר האישור להפקה של המשרד - תיבחן השפעת כמויות הגז שהתגלו. ומה בנוגע להגדלת היצוא? שילת אומר, בראש ובראשונה, כי התצרוכת המקומית תסופק. מעבר לכך, מנכ"ל המשרד ציין את המגעים עם האיחוד האירופי, המבקש לרכוש גז, ואת בחינת דרכי השינוע של הגז, לרבות אוניית הנזלה וצינורות ימיים. בעיית ההולכה נותרה המגבלה העיקרית ליצוא, אבל לפי גיא סמט, הממונה על הנפט והגז במשרד האנרגיה, בתוך שלוש שנים יתווספו עוד 8 BCM דרך הצינורות שיורחבו, ודרך צינור ניצנה שיחובר לקו המצרי בסיני.

מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן, מסר: "אנו גאים להודיע על תגלית הגז החדשה בבאר אתנה, ועל הפוטנציאל בכל אזור אולימפוס (בלוק 12 ומאגר תנין). בהתאם, אנו שוקלים אסטרטגיות מסחריות שונות, הן עבור אתנה והן עבור אולימפוס כולו, כולל מכירה לשוק המקומי ונתיבי יצוא שונים.

אנרג'יאן תמכור גז טבעי לתחנת חגית מזרח

"התגלית, לצד הפחתת סיכון אי הוודאות לגבי גז נוסף בכל אולימפוס, מחזקת את מקום מזרח הים התיכון כגורם גלובלי משמעותי בחיפושי הגז, ומהווה אישור למחויבותנו לתחרות וליציבות האספקה. הגילוי מאפשר אופטימיזציה של הפורטפוליו הישראלי שלנו, ומהווה השגה של אחת מאבני הדרך החשובות שלנו ל־2022".

אנרג'יאן היא, כאמור, הבעלים של מאגרי הגז כריש ותנין, שאותם רכשה בעבר מידי קבוצת דלק. בשבוע שעבר דיווחה אנרג'יאן כי חתמה על הסכם למכירת גז טבעי לתחנת הכוח חגית מזרח, שצפוי להניב לה הכנסות של עד 2 מיליארד דולר לאורך תקופת החוזה שבמסגרתו תרכוש התחנה גז טבעי בכמות של עד 0.8 BCM בשנה.

ההסכם שנחתם הוא לטווח של כ־15 שנה ולכמות כוללת של עד 12 BCM, וכולל מנגנון של מחיר רצפה ובלעדיות. לדברי אנרג'יאן, ההסכם נחתם ברמות מחיר התואמות לאלו של הסכמים גדולים אחרים של החברה.

חגית מזרח היא תחנת הכוח השלישית של חברת החשמל שהופרטה, מתוך סדרה של ארבע תחנות. מי שזכו במכרז לרכישתה של התחנה מידי חברת החשמל היו קבוצת אדלטק וחברת שיכון ובינוי אנרגיה. החוזה עם חגית מזרח כפוף להשלמת תהליך ההפרטה של התחנה על ידי הרוכשים שלה.