אחרי שנתיים, הקפיצה האפית של תעשיית הטכנולוגיה מתחילה לגמגם

משקיעים חלוקים בשאלה אם חברות טכנולוגיה צפויות לדשדש עוד יותר או אם פשוט מדובר בהאטה מהצמיחה של ימי המגפה

יכולת אחסנת המוצרים של אמזון עוברת את הביקוש, לדברי בכירים בחברה / צילום: Reuters, Dean Lewins
יכולת אחסנת המוצרים של אמזון עוברת את הביקוש, לדברי בכירים בחברה / צילום: Reuters, Dean Lewins

תעשיית הטכנולוגיה, שהניעה את הכלכלה האמריקאית בזמן המגפה וגדלה בקצב אדיר במשך עשור בו הייתה הריבית נמוכה במיוחד, ניצבת מול אחת התקופות הקשות שהיו לה מזה שנים.

גם חברות ענק עולמיות וגם סטארט-אפים צעירים חשים את הצריבה של מגוון גורמים כלכליים, תעשייתיים והקשורים לשוק, כולל התחומים של מסחר מקוון, פרסום ברשת, מכוניות חשמליות, שיתוף נסיעות ותחומים אחרים.

חברות שבשנתיים האחרונות יצרו משרות בכמויות - והוסיפו ביחד מאות אלפי עובדים למחזורי השכר שלהן כמהנדסים, מחסנאים ושליחים - החלו להקפיא העסקה ובמקרים מסוימים אפילו לפטר עובדים.

משקיעים החלו להיפטר מהמניות, מתוך חשש שהכוחות שהזניקו את חברות הטכנולוגיה אל על מתחילים לדעוך, וכן לאחר שהחברות פרסמו דוחות מאכזבים או חדשות רעות אחרות, בהן מניות ליפט  ופלוטון  . מניות נטפליקס , חברת האם של פייסבוק  מטא   ומניות  אמזון   כולן ירדו השנה ביותר מ־30%, ועקפו בדרך למטה את הירידה במדד S&P 500, שהייתה יותר מ־15%.

"השוק היה בטירוף"

המשקיעים חלוקים לגבי השאלה אם מדובר בהאטה זמנית - בזמן שחברות הנמצאות במצב טוב עוברות תקופה של סטגנציה לאחר שבשנים האחרונות ההתרחבות הייתה מהירה מאוד - או אם אלה סימנים מוקדמים להתבוססות עמוקה יותר בבוץ של התעשייה והמשקיעים שלה.

"השוק היה בטירוף", אמר קווין הולט, מנהל תיקים בכיר ב־Invesco, שבאחריותו יותר מ־1.6 טריליון דולר ומחזיק במניות של חברות טכנולוגיה גדולות. בעלי מניות מנסים להבין אם התמקדו בצמיחה יותר מדי בתקופה בה שיעור הריבית היה נמוך באופן היסטורי. "האם בגלל זה המניות האלה הוערכו באופן לא ריאליסטי?" אמר.

הולט ואחרים שואלים אם אולי הגיע הזמן לכך שכמה חברות טכנולוגיה יצמצמו את שאיפותיהן. "מעולם לא ראיתי בשום תעשייה חברה שמנסה להיות הכל בשביל כולם ומצליחה בזה", אמר.

למרות שכמה חברות טכנולוגיה עברו עונה לא קלה, שוק התעסוקה בארה"ב נותר חזק, ואין סימנים נרחבים לכך שההאטה בתחום הטק פוגעת בו. מעסיקים הוסיפו באפריל לשוק 428 אלף משרות - החודש ה־12 הרצוף בו נוספות יותר מ־400 אלף משרות לשוק - ושיעור האבטלה נותר מאוד נמוך, 3.6%; התמ"ג של ארה"ב ירד בקצב של 1.4% בחישוב שנתי ברבעון הראשון.

ובעוד שכמה מהתחומים של תעשיית הטכנולוגיה סובלים, נותרו גם נקודות אור. מחשוב ענן, שגדל בקצב מדהים במגפה, הוא עדיין תחום רווחי מאוד ועסק צומח בחברות אמזון, מיקרוסופט ואחרות.

1.1 טריליון דולר במכירות ב-2020

במהלך המגפה, אמזון ופייסבוק היו בין חברות הטכנולוגיה שהעסיקו במהירות אנשים כשהצמיחה שלהן הייתה מהירה. אמזון הוסיפה לשורותיה ב־2020 ו־2021 כ־800 אלף עובדים ברצף העסקה שלא נראה כמותו בשנים האחרונות. החברה רצתה לעמוד בביקוש העצום לשירותי המסחר המקוון שלה שקיבל עידוד מהמגפה. בחמש השנים האחרונות, מטה, אפל, מיקרוסופט וחברת האם של גוגל אלפבית כמעט הכפילו את מספר העובדים במשרה מלאה, לסך כולל של כ־563 אלף עובדים.

חברות טכנולוגיה הראו צמיחה בעלת אופי שנצפה לעתים רחוקות בתחומים אחרים של הכלכלה. ב־2020, מטה, אמזון, גוגל, אפל ומיקרוסופט ביחד ייצרו 1.1 טריליון דולר במכירות, סכום גדול יותר מהתמ"ג של הולנד, שווייץ, טורקיה וערב הסעודית, על פי נתוני הבנק העולמי.

המגפה רק חיזקה את הדומיננטיות של תעשיית הטכנולוגיה. כשהכלכלה נסגרה, צרכנים רבים הסתמכו על טכנולוגיה כפי שלא עשו מעולם - ובכך גרמו לנסיקה ברווחים ובמחיר המניות של חברות אי־קומרס, שיחות ווידאו או שירותי סטרימינג.

השתלבות של כמה גורמים שינתה השנה את הדינמיקה הזו. האינפלציה נמצאת בשיא של ארבעה עשורים, לוחצת כלפי מעלה את שכר הנהגים והמחסנאים ומצמצמת את כוח הקנייה של צרכנים. העלייה בריבית החלה לספוג את זרם ההון המחפש החזרים גבוהים בהשקעות טכנולוגיה. הפתיחה מחדש של מסעדות וחנויות פיזיות פגעה בביקוש למוצרים המוזמנים ברשת, וגרמה לחברות מסחר מקוון לשנות את ההוצאה שלהן. סגרי הקורונה בסין יוצרים הפרעות חדשות בשרשרת האספקה של אייפונים וגאדג'טים אחרים.

בסוף אפריל אמזון דיווחה על הצמיחה הרבעונית האיטית ביותר מזה שני עשורים, כשמכונת המסחר המקוון שלה האיטה קצב והוצאות התפעול עלו בקצב מהיר מהמכירות. מנהלים בכירים בחברה אמרו שיכולת אחסנת המוצרים של אמזון עוברת את הביקוש, ושבמקומות מסוימים יש בחברה עודף כוח-אדם.

במטא אמרו השבוע שהחברה תעצור או במקרים מסוימים תאט את ההעסקה למשרות בדרג בינוני ובכיר, שבעה חודשים אחרי שהכריזו על מאמץ העסקה והשקעות חדש לצורך הכניסה של החברה למה שמכונה המטאוורס.

נטפליקס איבדה מנויים ברבעון הראשון בפעם הראשונה מזה יותר מעשור ואמרה שההפסדים צפויים להימשך - חדשות שגרמו למשקיעים לגלח 54 מיליארד דולר משווי השוק של החברה ביום אחד. שירות הסטרימינג אמרו שהתוצאות המאכזבות האלה הן תוצאה של מגוון סיבות, ביניהן שיתוף מנויים בין אנשים רבים ותחרות גוברת.

באפל הזהירו שחזרה של הקורונה בסין עלולה לאיים או לפגיע במכירות ברמה של עד 8 מיליארד דולר ברבעון הנוכחי.

"משקיעים רוצים להימנע מסיכון, וטכנולוגיה היא הדרך הקלה ביותר לעשות את זה", אמר מארק סטקלה, מנהל השקעות ראשי במשרד Adams Funds. "רבות מהמניות האלה עלו בערכן במחשבה שהשמיים בהירים לגמרי כל הדרך עד קו האופק, וזה לא מה שרואים כרגע".

הרבה חברות נסחרות קטנות יותר וסטארט-אפים הציגו ביצועים גרועים.

חברת המסחר המקוון איביי וחברת מכירת מוצרי המלאכה אטסי, שמכירותיהן עלו בשנות שיא המגפה, חזו שתיהן השבוע מכירות חלשות מהמצופה לרבעון הקרוב, וזה גרם לירידה במחירי המניות של שתיהן. משקיעים גם מפנים עורף לסטארט-אפים בתחום המכוניות החשמליות כמו Rivian Automotive.

"התחושה היא שחברות נלחצות מכל הכיוונים"

פיטורים קרו בעת האחרונה בחברות כמו חברת המשלוחים המהירים GoPuff, הבורסה המקוונת Robinhood Markets, ואפליקציית סרטוני הידוענים Cameo. חברות אחרות מוצאות עצמן נאבקות על עובדים בעלי כישורים למרות ההאטה.

"המלחמה על כישרונות כל כך קיצונית", אמר וויל פרייס, מייסד ושותף בחברת ההשקעות בטכנולוגיה Next Frontier Capital. "אתה רואה כלכלה שמאטה קצב. אתה רואה תחזיות הכנסה שגורמות לחשש. ואתה עדיין מאבד עובדים למתחרים, והעובדים שאתה צריך מבקשים עלייה בשכר של 8% או 9% כל שנה רק כדי להדביק את האינפלציה. התחושה היא שחברות נלחצות מכל הכיוונים".

ישנם משקיעים האומרים שהם מתכננים להימנע מתחומים מסוימים - כמו עיצוב שבבים או חברות שצמחו בגלל ביקוש הקשור למגפה - ורוצים למצוא הזדמנויות השקעה אחרות.

"ההסתכלות שלי היא... תוציאו את רשימת הקניות", אמר רוברט שיין, מנהל השקעות ראשי ב־Blanke Schein Wealth Management, משרד מפאלם דזרט, קליפורניה. שיין אומר שהמשרד שלו התמקד בעיקר בחברות טכנולוגיה ותיקות יותר שדוחות הרווח וההפסד שלהן חזקים, בניגוד לסטארט-אפים צעירים שיש להם רקורד קצר יותר.

עם זאת, כמו משקיעים רבים אחרים, שיין חושש מהאופן בו עליית הריבית עלולה להשפיע לרעה על הערכות השווי של מניות טכנולוגיה. באופן כללי, משקיעים פחות מוכנים לשלם פרמיה על מניות טכנולוגיה כשהם יכולים לקבל החזרים מובטחים מאגרות חוב של הממשלה.

"אני לא יודע אם נקנה באופן אגרסיבי במידה והריבית תמשיך לעלות", אמר שיין.