מנכ"ל אובר: העסקת עובדים חדשים היא פריבילגיה

אובר תצמצם בהוצאות כדי לטפל בשינוי המרעיש שחל בסנטימנט המשקיעים – בין השאר ע"י האטה משמעותית בגיוס עובדים וקיצוץ בתקציבי השיווק והתמריצים

דארה קוסרובשהי' מנכ''ל אובר / צילום: Shutterstock
דארה קוסרובשהי' מנכ''ל אובר / צילום: Shutterstock

מנכ"ל אובר, דארה קוסרובשהי, פנה אל עובדי החברה באימייל, שם הוא התייחס אל השינויים שחלו בקרב המשקיעים ואיך על אובר להגיב אליהם: "ביליתי מספר ימים בפגישה עם משקיעים בניו יורק ובבוסטון", אמר קוסרובשהי באימייל מסוף יום ראשון. "ברור שהשוק חווה שינוי סיסמי ואנחנו צריכים להגיב בהתאם".

מניות הטכנולוגיה צנחו בחדות מהשיא שאליו הגיעו במהלך מגפת הקורונה, משום שהמשקיעים מוטרדים מהסיכוי להגעתו של סיום עידן הכסף הזול שאפיין את השוק. הנאסד"ק רשם בשבוע שעבר את השבוע החמישי ברציפות של ירידות, רצף ההפסדים השבועי הארוך ביותר שלו מאז 2012.

כדי להתמודד עם השינוי בסנטימנט הכלכלי, אובר תקצץ בהוצאות על שיווק ותמריצים, ותתייחס להעסקה של עובדים חדשים כאל "פריבילגיה", אמר קוסרובשהי לעובדים. "נתייחס להעסקה כאל פריבילגיה ונהיה מכוונים לגבי מתי והיכן נוסיף מספר עובדים. נקפיד אפילו יותר בנוגע לעלויות של מועצת המנהלים".

אובר תתמקד כעת בהשגת רווחיות על בסיס תזרים מזומנים, ולא על בסיס EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות), אמר קוסרובשהי. "עשינו המון התקדמות במונחים של רווחיות, והגדרנו יעד של 5 מיליארד דולר ב- EBITDA ב-2024, אבל עמדות היעד השתנו. עכשיו הרווח יקבע על פי תזרים מזומנים חופשי. אנחנו יכולים (וצריכים) להגיע לשם מהר".

"גודל השוק אינו רלוונטי אם הוא לא מתורגם לרווח"

ההכנסות של אובר יותר מהכפילו את עצמן ל-6.9 מיליארד דולר ברבעון הראשון, בזכות ההתאוששות של רמות הביקוש לעסקי ההסעות, שעלה עם ההקלה בהגבלות הקורונה. החברה הסתמכה במידה רבה על יחידת משלוח המזון שלה כדי להגביר את המכירות בזמן המגפה.

למרות שהמשקיעים "מרוצים" מהצמיחה של Uber Eats עם היציאה מהמגפה, הפלח "צריך לגדול אפילו מהר יותר", אמר קוסרובשהי. הוא הוסיף כי עסקי ההובלה של החברה הם הזדמנות צמיחה ש"צריכה להיות גדולה עוד יותר".

ובכל זאת, אובר גם רשמה הפסד של 5.9 מיליארד דולר בתקופה, מציינת צניחה בהשקעות במניות שלה. "אנחנו משרתים שווקים של טריליוני דולרים, אבל גודל השוק אינו רלוונטי אם הוא לא מתורגם לרווח", כך קוסרובשהי.

קיצוצים בשורה של חברות טכנולוגיה

זה הופך את ענקית הנסיעות לחברת הטכנולוגיה האחרונה שהזהירה מפני האטה בגיוס עובדים, אחרי שורה ארוכה של חברות שדיווחו על מגמה דומה: סטארט-אפ משלוחי המכולת הישראלי אבו (Avo), הפועל בארצות הברית, מפטר כשני שליש מעובדיו, 500 עובדים בישראל ובארה"ב מתוך 750; המיזם הישראלי למכירת נרגילות וחטיפים, שהגיע לשווי של 15 מיליארד דולר לפני שנקלע לקשיים, הודיע על כוונותיו לפטר 3% מכח האדם שלו - כחלק מהמאמצים לקצץ 40 מיליון דולר בעלויות.

ירידה משמעותית בקצב גידול כח האדם נרשם גם בהייטק: בדיקה שנערכה בקרב 70 חברות ההייטק המובילות בישראל, מגלה כי אמנם הצמיחה הממוצעת בקרב ענקיות ההייטק וחדי הקרן ממשיכה להיות חיובית, אך היא ירדה משיעור של 4.4% באפריל 2021 ל-2.9% השנה, ירידה של 34% בצמיחה במספר העובדים בתוך שנה אחת בלבד. בשבוע שעבר הודיעה מטא לעובדיה על כך שהיא תפסיק או תאט את קצב הוספת תפקידים בינוניים או בכירים, וגם פייסבוק ישראל הודיעה על "הערכה מחדש של מדיניות גיוס העובדים", תוך הקפאה של גיוס משרות ג'וניור.