מי ירפא את כאב המשקיעים? בי-קיור לייזר ממשיכה לשקוע לאחר שמכרה מניות לציבור

מניית חברת המכשור הרפואי צנחה בכ-60% מאז הונפקה אשתקד, על רקע אי-עמידה בתחזיות ומעבר להפסד • מנכ"ל החברה מוטי נבון התפטר לאחרונה לאחר שמכר בהנפקה מניות במיליוני שקלים, ובעל השליטה מיקי שלוסר מקדם עסקה שבה ימכור לחברה מוצרים מעסקיו הפרטיים

מיקי ברקוביץ', אחד משלל פרזנטורים של בי-קיור לייזר / צילום: מצגת החברה
מיקי ברקוביץ', אחד משלל פרזנטורים של בי-קיור לייזר / צילום: מצגת החברה

800 מיליון שקל, זה היה השווי אליו כיוונה חברת אריקה בי-קיור לייזר  בהנפקתה הראשונית בבורסת תל אביב אשתקד. אריקה, שפיתחה ומשווקת מכשיר רפואי (בי-קיור לייזר) המשמש לטיפול בכאבים, פרסמה את טיוטת התשקיף הראשונה שלה בחודש מאי, אלא שעד לביצוע ההנפקה בפועל, חודשיים לאחר מכן, הצטנן שוק ההנפקות בתל אביב והפך לסלקטיבי יותר. התוצאה: הנפקה לפי מחצית מהשווי המבוקש.

אלא שהקיצוץ העמוק לו נדרשה החברה לצורך ההנפקה רחוק, נכון להיום, מלהוות ניצחון לציבור המשקיעים באריקה בי-קיור, שראה את מניית החברה מתכווצת מאז הנפקתה במעל 60% (מהשיא באוקטובר צנחה המניה ב-75%) משקף לחברה שווי זעום של כ-200 מיליון שקל בלבד.

על עומק המשבר בחברה יעידו גם הודעת התפטרות שהגיש השבוע מנכ"ל החברה מוטי נבון, בהמשך להודעת התפטרות של סמנכ"ל הכספים והתפעול הבינלאומי ניר ברב, בחודש שעבר. נבון, שיפרוש בתחילת חודש אוגוסט לאחר חמש וחצי שנים בתפקיד, מחזיק כיום ב-3.6% ממניות אריקה, לאחר שמכר במסגרת הנפקתה מניות בכ-4 מיליון שקל.

 
  

אריקה בי-קיור (לשעבר אריקה כרמל), היא חברת מכשור רפואי מבוסס לייזר, המיועד לטיפול בכאב ודלקות מסוגים שונים. מוצר החברה מוכר לציבור הישראלי בעיקר בזכות הפרזנטורים שלה - כדורסלן העבר מיקי ברקוביץ', הג'ודוקא ירדן ג'רבי, השחקנית סנדרה שדה, שדרני הרדיו דידי הררי ורון קופמן, ועוד.

החברה הוקמה ב-2007 על-ידי מיקי שלוסר, יו"ר החברה, שמחזיק כיום בכ-74% ממניותיה, וזוגתו ציפי. בשנים שלאחר מכן רכשה החברה את הזכויות בטכנולוגיה ובפטנטים שעליהם מבוסס המכשיר שהיא מציעה.

במסגרת הנפקתה בתל אביב אשתקד גייסה אריקה בי-קיור 87.5 מיליון שקל מן הציבור, ועוד 20.5 מיליון שקל בהצעת מכר של הבעלים (בעיקר שלוסר וכן המנכ"ל נבון כאמור). בעת היציאה לבורסה, היא דיווחה על צמיחה משמעותית בהכנסותיה, בעיקר מן השוק הישראלי, אך גם מן השוק הבריטי שבו החלה לפעול זמן קצר קודם לכן. הללו גדלו מ-36 מיליון שקל ב-2018, ל-51 מיליון ב-2019, ול-86 מיליון ב-2020, שנה שהסתיימה עם רווח נקי בשל 12 מיליון שקל.

עלויות השיווק כמעט שהוכפלו

הנפקת החברה אפשרה למספר גופים מוסדיים (מור, כלל ביטוח והפניקס) להפוך בעלי עניין באריקה בי-קיור. הללו שמחו להשקיע את כספי הפנסיה שהם מנהלים בחברת המכשור הרפואי "של המפורסמים", שכבר נמצאת בשלב הרווחים, ומציגה צמיחה מרשימה. 

אבל, כמו שקורה לא אחת בחברות המנפיקות את מניותיהן, החגיגה נגמרה בדיוק לאחר שהציבור נכנס להשקעה והעשיר את בעלי השליטה. אריקה צפתה הכנסות של 150 מיליון שקל ב-2021, ולאחר הפחתת תחזיות אחת, ל-110 מיליון שקל - ובסופו של דבר סיימה את השנה עם הכנסות של 105 מיליון שקל, עדיין גידול של 22% לעומת התקופה המקבילה, אבל משמעותית פחות מהציפיות הרשמיות של החברה.

אל מול גידול בהכנסות מן השוק הבריטי, שחלקו בהכנסות עלה לכשליש, חל קיטון מדאיג בהכנסות בשוק הישראלי. אבל הבעיה הגדולה יותר נצפתה בסעיף הוצאות השיווק. לדברי החברה, חלו שינויים במחירי הפרסום בערוצי השיווק הדיגיטיליים, ובמדיניות הפרטיות בערוצי הפרסום הדיגיטלי, שחייבו גיוון לערוצי שיווק אחרים. התוצאה - כמעט הכפלה של עלויות השיווק בשנה החולפת, ל-83 מיליון שקל, ובעקבות זאת מעבר להפסד תפעולי ולהפסד נקי של 9.7 מיליון שקל.

 
  

המקרה של אריקה בי-קיור מציג את הסיכון בחברה שמצליחה מאוד במגזר או בשוק מסויים ומצפה לצמיחה משמעותית בשכפול המודל שלה לשווקים אחרים. מה שעובד בארץ, לא בהכרח עובד בחו"ל, ומה שעובד מול לקוח או מפיץ אחד לאו דווקא מצליח מול אחרים. אריקה בי-קיור מדווחת את תוצאותיה על בסיס חצי שנתי, כך שאי אפשר לדעת מה קרה להכנסותיה ורווחיותה ברבעון הראשון של 2022, אולם עזיבת הבכירים אינה מבשרת טובות בשלב זה.

עסקת בעלי עניין עם אייגן של שלוסר

בעל השליטה ויו"ר החברה שלוסר, שכאמור שלשל לכיסו כ-20 מיליון שקל בהצעת מכר בעת ההנפקה, דווקא ניסה לתמוך במחיר המניה בסדרת רכישות בדצמבר האחרון כשהמניה ירדה בעקבות עדכון מטה של התחזיות, אולם, גם מהלך זה לא שינה את כיוון המניה ומאז לא חזר שלוסר לרכוש מניות. 

כעת מציע שלוסר לאריקה בי-קיור עסקת בעלי עניין בה תרכוש את המוצרים של חברה בשם AiGain (אייגן) להחלקת קמטים ומיצוק העור, ותפיץ אותם בישראל. החברה מוחזקת על-ידי שלוסר עצמו (95%) והמנכ"ל הפורש נבון (5%). במסגרת העסקה, שאמורה להגיע ב-22 במאי לאישור בעלי המניות, אריקה בי-קיור אמורה לרכוש מאייגן של שלוסר מוצרים ב-8.74 מיליון שקל על פני שלוש שנים.

לא פורט בדיווח לקראת אסיפת בעלי המניות האם לאייגן יש הכנסות היום, אולם החברה ציינה כי היא יכולה להשתמש באותו מערך שיווק כדי לשווק את המוצרים של אייגן, ה"מתכתבים" עם מוצריה הקיימים. עם זאת, מדובר בקהלי יעד שונים - המוצרים של אייגן הם מתחום הטיפוח ולא מתחום הכאב והספורט. זהו שוק שונה ותחרותי יותר. מדובר גם בביזור משאבים ניהוליים של חברה שכרגע אין לה מנכ"ל, בין צמיחה בשווקים חדשים בחו"ל לבין הכניסה לתחום חדש.

עוד מתברר שבין אריקה בי-קיור לבין אייגן החולקות בעל שליטה, כבר קיימים קשרים קודמים. בי-קיור נתנה לאייגן הלוואה עם מסגרת של 7.5 מיליון שקל לשם פיתוח קו המוצרים החדש שלה. אריקה בי-קיור גם השכירה שטח במשרדיה לאייגן כשוכרת משנה, ואפשרה לה להשתמש במחסו שלה. נוסף על כך מספקת אריקה בי-קיור לאייגן שירותי אריזה, לוגיסטיקה, אדמיניסטרציה ועוד, במחירי קוסט פלוס. לסיכום, מדובר בשתי חברות אחיות מעורבבות ביותר, שאחת בורסאית והשניה לא.