פירמת רואי החשבון נקטה צעד לא שגרתי והצליחה לעורר מחדש הזדהות של העובדים

פרופ' רנג'אי גולאטי חושב שגל ההתפטרויות ששוטף את החברות הוא למעשה גל של חשיבה מחדש על המשמעות שלנו בעבודה • בהתבסס על המחקר שלו, הוא מציע חמש שאלות שיעזרו לכל עובד לברר מהן המטרות שלו, ומציג דוגמאות למנהלים שהצליחו לעורר מחדש את המוטיבציה בארגון

מה מנהלים יכולים לעשות כדי לעורר מחדש את המוטיבציה בארגון / צילום: Unsplash
מה מנהלים יכולים לעשות כדי לעורר מחדש את המוטיבציה בארגון / צילום: Unsplash

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותב: רנג'אי גולאטי

חוקר בתחומי התנהגות ארגונית ומינהל עסקים, ופרופסור בבית הספר לעסקים של הרווארד. מחקריו עוסקים באסטרטגיה ארגונית, עיצוב ארגוני ומנהיגות, ובמסגרת עבודתו הוא מייעץ לתאגידים גדולים וקטנים ברחבי הגלובוס. מחבר של כמה רבי מכר בתחום ההתנהגות הארגונית והניהול. ספרו האחרון, Deep Purpose, עוסק בצורך של חברות למצוא את המטרות שלהן

חבר שלי, נקרא לו ג'ים, התמודד על משרה בכירה בחברה שלו, חברת מוצרי מזון ארוזים. אני מכיר אותו שנים, והוא תמיד נראה שמח ומסופק בקריירה שלו. אז תארו לעצמכם את ההפתעה שנכונה לי כאשר לא מזמן קיבלתי ממנו הודעת טקסט עם שתי מילים: "אני מתפטר".

שלחתי לו הודעה חזרה ושאלתי אם הכול בסדר. ציפיתי שהוא יתייחס למחלוקת עם מנהל אחר או להחלטה עסקית שנויה במחלוקת. במקום זאת, הוא אמר, "אני הופך לסוג האנשים שאני לא רוצה להיות".

דיברנו בטלפון, והוא הסביר שהחלטה שהתקבלה לאחרונה על ידי מנהלים בחברה גרמה לו לעצור רגע. הם פעלו כדי להבטיח רווח כלכלי על חשבון הלקוחות, הספקים והסביבה והיה נראה לו שהם אינם מוטרדים מהחלטותיהם. הם התייחסו אליהן כאל הצלחה בטוחה.

החוויה הזאת גרמה לו להבין שהוא לא באמת מאמין בחברה שלו או במטרה שלה. בעוד שבעבר הוא ככל הנראה הדחיק את הספקות שעלו בו, כעת השילוב של עניין בריאותי אישי, מותו של אביו לאחרונה, חיכוכים בבית והבידוד הממושך בעקבות מהמגפה הביא אותו לחשבון נפש. "המוצרים שלנו לא בריאים", הוא אמר לי. "לא הייתי רוצה שהילדים שלי יאכלו את הזבל הזה". הפיתוי שהיה טמון במשכורת גבוהה ובעבודה בחברה יוקרתית ורווחית חלף. המחשבה היחידה שלו הייתה: "למה לי לעבוד בחברה הזאת?".

הזדמנות לחשיבה מחודשת

רבים מאיתנו מתמודדים עם שאלות כאלה בימינו. מבולבלים בעקבות המגפה, אנו מוצאים את עצמנו מתבוננים בעבודתנו מזווית חדשה. חלקנו עוזבים, במה שזכה לכינוי "העזיבה הגדולה", אבל אצל רבים הדבר דומה יותר לחשיבה מחודשת נהדרת. האם אנחנו באמת מזדהים עם התרבות העסקית של המעסיקים שלנו? האם אנו מרגישים שאנו מקבלים יחס הוגן ואת הזדמנויות הקידום שאנחנו רוצים? באופן מעמיק ביותר, האם העבודה שלנו משמעותית לנו כמו שהיינו רוצים?

המחקר שלי יכול לעזור למי שהשיב בשלילה על כל אחת מהשאלות האלה ומחפש עבודה יותר מכוונת מטרה. חקרתי לעומק עשרות חברות וראיינתי יותר מ-200 מנהלים כדי להבין איך הם מעוררים מוטיבציה בקרב עובדיהם ובקרב בעלי עניין אחרים. המטרה העיקרית שלי הייתה לחשוף שיטות עבודה מומלצות למה שאני מכנה "ארגונים עם תחושת משמעות עמוקה", אבל חשפתי גם כמה אסטרטגיות שבהן אנשים יכולים להשתמש כדי למצוא משמעות רבה יותר בקריירה ובחיים שלהם.

מה המטרה שלכם בחיים?

אז מה כדאי לעשות? ראשית, הכירו את עצמכם. כמעט אצל כל המנהלים והעובדים בחברות עם משמעות בערה שאפתנות. הם ידעו מדוע הם נמצאים על הכדור הזה, והבהירות הזאת הניעה אותם, עיצבה את הבחירות שעשו והעניקה השראה לאחרים לאמץ את מטרותיהם.

תחושת המשמעות הזאת אינה רלוונטית רק לבעלי משרות בכירות. כאשר חברת השירותים המקצועיים KPMG יצאה עם "אתגר עשרת אלפים הסיפורים" שלה והזמינה עובדים להכין פוסטרים המציגים את המשמעות שהם מצאו בעבודתם, התוצרים היו מעוררי השראה. עובד אחד, שעוזר לבנקים להילחם בהלבנת הון, כתב: "אני נלחם בטרור". אחר, שעזר לחקלאים קטנים להשיג מימון, השתמש במשפט "אני עוזר לחוות לצמוח".

מה המטרה האישית שלכם? קחו פסק זמן קצר מעומס היומיום וחישבו על מה שחשוב לכם ומה אתם מנסים להשיג. מה המטרה האולטימטיבית שלכם בחיים? מה אתם באמת מקווים להשיג?

שנית, נסה להעריך אם אתם באמת צריכים מטרה בעבודה. אנו מחפשים משמעות והגשמה בהקשרים מקצועיים ואישיים שונים. למשל, מי שמגדיר את מטרתו "לעזור לאחרים ללמוד ולצמוח" עשוי לעשות זאת מחוץ לעבודה בתפקידו כהורה, מנטור או מאמן. הוא עשוי לרדוף אחר ייעודו בעקיפין, באמצעות עבודה בתפקיד שאינו חינוכי עבור חברה שמתמקדת בחינוך ובלימוד (מטרה ארגונית), או בתפקידים שאינם לימודיים אך עדיין חינוכיים (מטרת קריירה), או ישירות כמורה או מרצה.

אם אתם מממשים את ייעודכם מחוץ לעבודה, אולי תוכלו לסבול עבודה, קריירה או מעסיק שאינם מעניקים דגש גדול למשמעות אך נותנים הטבות אחרות. במילים אחרות, אין בעיה בעבודה יומיומית. עם זאת, מתברר שפחות אנשים מוכנים ללכת בדרך הזאת ורבים יותר מעדיפים מטרה ברורה בהיבטים שונים של חיינו.

שלישית, אם הגעתם למסקנה שאתם זקוקים למשמעות בעבודה, נסו "לעצב משרה".  עצבו את התפקיד שלכם על ידי התאמת המשימות שאתם מקבלים על עצמכם, בחירת העמיתים, הלקוחות או בעלי עניין אחרים שאיתם אתם מקיימים אינטראקציה, והמסגור המנטלי של העשייה שלכם. העבירו את המשימות שאינן משמעותיות עבורכם לאחרים שעבורם הן כן עשויות להיות משמעותיות, התנדבו לפרויקטים חדשים שמתחברים למטרות שלכם וחתרו לקשר עם חברי צוות בעלי מטרות דומות.

רביעית, נסו להעריך את המנהלים שלכם. האם הם עוזרים לכם לממש את המטרה שלכם שלך בכך שהם מאפשרים לכם לבטא את עצמכם ונותנים לכם עבודה שמרגישה חשובה לכם?

הדוגמה של מאמן סיאטל סיהוקס

דוגמה בולטת היא פיט קרול, מאמן סיאטל סיהוקס בליגת הפוטבול האמריקאית. בניגוד למאמני פוטבול מקצועיים רבים הנוקטים גישה של אהבה קשוחה, כמו קציני צבא, קרול מתמקד בפיתוח קשרים עמוקים ואישיים עם שחקניו, כדי שיוכל לשרטט את הפילוסופיה שלהם ואת הסיבות האישיות שהובילו אותם למקום שבו הם נמצאים. 

כפי שקרול רואה זאת, כך אנשים מממשים את הפוטנציאל הגבוה ביותר שלהם ונקשרים למטרה של הצוות. "אם מישהו מרגיש שאתה מזהה מי הוא ומה המטרה שלו", הוא אומר, "יצרת עבורו פתח להתחבר אל המטרה הקולקטיבית".

המנהלים האלה נמצאים שם בחוץ - רק צריך לחפש אותם.

חמישית, הסתכלו מקרוב על המעסיקים שלכם. כפי שמצא המחקר שלי, יש חברות שבאמת מצליחות לא רק לבסס מטרות ארגוניות חזקות, אלא גם לעזור לעובדים להתחבר אליהן בדרכים עצמאיות.

לדוגמה, חברת הטכנולוגיה לנשים מבוסטון, Ovia Health, אימצה כאחד מערכי הליבה שלה את המשפט "תהי עצמך, תהי כנה, תהי אדיבה", והערך הזה מתממש בדרכים רבות: פורומים מקוונים שבהם עובדות יכולות לדון בתחביבים אישיים, דגש על גיוון והכלה בכל החברה, וגישה לקבלת החלטות המשלבת באופן אקטיבי את דעות העובדים.

למצוא משמעות, בלי קיצורי דרך

אם הארגון שלכם אינו עוזר לכם להתייחס למטרות האישיות שלכם, אולי תרצו לעבור לארגון שכן עושה זאת. לפעמים שינוי נוף עושה פלאים. זה קרה לג'ים. שנה לאחר שעזב את עבודתו, ​​הוא החל לעבוד במשרה חדשה בחברה מכוונת קיימות ואחריות תאגידית, שמתיישבת טוב יותר עם המטרה האישית שלו. הוא מרוויח הרבה פחות מבעבר, אבל לדבריו הוא נמרץ יותר וגאה בעבודתו. "אני מרגיש הרבה יותר שלם", הוא אומר.

כפי שלמדתי משיחה עם אנשים בכל החברות שחקרתי, אפשר למצוא משמעות עמוקה בעבודה, אבל צריך גם להכיר בכך שאין קיצורי דרך. צריך לקחת צעד אחורה ולהרהר בזהירות על עצמך ועל המצב שלך, ולעשות מה שצריך כדי להרגיש מסופק.

3 דרכים לעורר מוטיבציה בעובדים

1. פיתוח קשרים עמוקים עם העובדים כדי לזהות מהן המטרות החשובות להם 
2. חיבור העובדים למטרות הארגוניות על ידי שיתוף בהחלטות ושיח בפורומים מקוונים, לדוגמה
3. עידוד יוזמות שיחברו בין מטרות החיים האישיות של העובדים למטרות הארגון