אושר בקריאה ראשונה: מענק סיוע לעסקים שנפגעו מהאומיקרון

לפי הצעת החוק, המענק יינתן לעוסק שמחזור עסקאותיו בתקופת התפשטות האומיקרון ירד ב-35% לפחות ממחזור עסקאותיו • מוצע גם לקבוע כי סכום המענק ישתנה בהתאם למחזור עסקאותיו של העוסק

מליאת הכנסת. 34 ח''כים מהקואליציה ומהאופוזיציה תמכו בחוק / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת. 34 ח''כים מהקואליציה ומהאופוזיציה תמכו בחוק / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק מענק סיוע לעסקים בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות זן אומיקרון של נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התשפ"ב-2022. 34 חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכספים.

לפי הצעת החוק, המענק יינתן לעוסק שמחזור עסקאותיו בתקופת התפשטות האומיקרון ירד ב-35% לפחות ממחזור עסקאותיו בתקופת הבסיס. כמו כן, מוצע לקבוע כי סכום המענק ישתנה בהתאם למחזור עסקאותיו של העוסק בשנת הבסיס.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במהלך חודשים ינואר ופברואר בשנת 2022 חלה התפשטותו העיקרית של זן האומיקרון של נגיף הקורונה החדש בישראל. קצב התפשטות הזן היה גבוה מאוד באופן יחסי לזנים קודמים והביא לכך שקבוצה גדולה מהאוכלוסייה חלתה או שהתה בבידוד בהיקף גבוה לעומת גלי ההדבקה הקודמים.

"כתוצאה מכך, נפגעה למשך תקופה ממושכת הפעילות הכלכלית הסדירה של חלק מהעסקים, שעיקרה בפלח הצרכני, וזאת לאחר שנתיים שבהן הטילה הממשלה מזמן לזמן הגבלות משמעותיות על פתיחת עסקים ועל התייצבותם של עובדים במקום עבודתם.

"למרות שהיקפי הפגיעה הכלכלית נמוכים יותר מגלי ההתפשטות הראשונים של נגיף הקורונה החדש, ישנם עסקים שחוו ירידת מחזורים במסגרת ההתמודדות עם ההשפעה הכלכלית של התפשטות זן האומיקרון בחודשים ינואר ופברואר בשנת 2022.

"נוסף על כך, בעסקים קטנים, היקפן של ההוצאות הקבועות ביחס למחזור העסקאות, גבוה יותר לעומת המצב בעסקים גדולים, ועל כן עסקים קטנים חשופים לפגיעה כלכלית בעת משבר בצורה משמעותית יותר וזקוקים לסיוע כדי לשרוד את ירידת המחזורים האמורה".