הוועדה הארצית לתכנון ובנייה המליצה על אישור תקנות הרישוי עצמי

התקנות, שהן חלק מהרפורמה שנכללה בחוק ההסדרים האחרון, נועדו "להפחית את הרגולציה בתחום היתרי הבנייה, וזאת על-מנת לתת מענה לצורך בהגדלת היצע הדיור בישראל"

בנייה / צילום: תמר מצפי
בנייה / צילום: תמר מצפי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (ג') להמליץ על אישור תקנות התכנון והבנייה הנקראות גם תקנות מורשה להיתר - רישוי עצמי, וזאת לאחר תהליך עבודה שהתנהל במספר צוותי משנה שפעלו במקביל. 

התקנות, שהן חלק מהרפורמה שנכללה בחוק ההסדרים האחרון, נועדו "להפחית את הרגולציה בתחום היתרי הבנייה, וזאת על-מנת לתת מענה לצורך בהגדלת היצע הדיור בישראל", כלשונו.

כאמור, אדריכלים בעלי רישיון, שהגישו לפחות חמש בקשות להיתרי בנייה בעשר השנים האחרונות, יהיו רשאים לחתום על היתרי בנייה במקום הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, אך רק עבור הקמת מבנה או תוספת למבנה שעיקרו למגורים, "ובתנאי שניתנה הסכמה של כל בעלי הזכויות בקרקע", כלשון החוק.

עוד נקבע כי האדריכל יוכל לחתום על ההיתר רק אם אינו כולל הקלות או שימוש חורג, ורק אם לא מדובר במבנה או אתר המועד לשימור. כאמור, המטרה בסוף היא לקצר את משך הזמן עד לקבלת היתר בנייה.

כידוע, מרבית הוועדות המקומיות מתמודדות עם עומס עצום של בקשות להיתרים, ועם כוח-אדם דליל, דבר הגורם להתארכות התהליכים לאישור היתרי בנייה.

עוד צוין כי במסגרת המתווה החדש של רישוי באמצעות מורשה להיתר, המידע שיימסר על-ידי מהנדס הוועדה המקומית יכלול בין היתר את כל התנאים הנדרשים למתן ההיתר ולכל שלבי הביצוע, באופן שיאפשר למורשה להיתר להתנהל באופן עצמאי לאורך כל שלבי הטיפול בפרויקט.

במסגרת מסלול זה "ניתן להגיש בקשות בהן 80% משטחי הבנייה המבוקשים לפחות, מיועדים למגורים, ללא הקלות, ולא כולל מבנים לשימור, וככל שהמבנה הוא בן למעלה משתי קומות ו-5 יחידות דיור, נדרש אישור מכון בקרה לשלב התכן והביצוע".

המסלול של מורשה להיתר לא יחול במקרה בו המבנה המבוקש אינו עומד בכל התנאים הנ"ל, או שלא נמסר מידע למורשה להיתר, או שהרשות המקומית החליטה כי בתחומה לא יתאפשר מסלול זה. במקביל לגיבוש התקנות משלימים גם רשם המהנדסים והאדריכלים והרשות הארצית לאכיפה במקרקעין את ההכנות הנדרשות בחוק, לקראת התנעת המסלול החדש בהמשך שנה זו.

על-פי הערכות, התקנות ייכנסו לתוקף תוך חודשיים לאחר אישורן ,וזאת על-מנת לתת לנוגעים בדבר, לרבות הוועדות המקומיות, שהות להתארגן.

שרת הפנים איילת שקד מסרה: "מדובר בכלי מהפכני בתחום הרישוי שאנו מביאים לידי ביצוע. אחד מבין כלים שונים שמפותחים על-מנת לאפשר הקלה וייעול בתהליך הרישוי. אני מברכת על מהירות גיבוש התקנות, כדי שהמסלול יוכל להתחיל לפעול במהרה". 

יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, מסר: "מדובר במהלך חשוב שהובילו מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון, המהווה חלק מסל הפתרונות לייעול ולקיצור הליכי רישוי וכמענה למשבר הדיור". 

מהתאחדות האדריכלים ובוני הערים נמסר כי הם מברכים על החלטת המועצה הארצית לאשר את התקנות למורשה היתר. "מדובר בהליך חיוני לאור המצב של ועדות התכנון והקושי שלהן לגייס כוח-אדם מקצועי. נציגי ההתאחדות היו שותפים מלאים לחוק 'מורשה להיתר' עוד מהדיונים בכנסת, ובהמשך בייזום תיקונים בתקנות הנדרשות".

אדריכל אסף אשרוב , חבר הוועד הארצי בהתאחדות האדריכלים, מסביר כי בגרסה האחרונה של התקנות שהוצגה לאישור תוקנו סעיפים שמנעו ממהנדסי הרשויות לדרוש מהאדריכלים תכנון כתנאי להוצאת תיק מידע (מיני היתר).

אדריכל בני פרי, יו"ר ועדת הסדרה, רישוי ואיכות הבנייה בהתאחדות האדריכלים, ציין כי "הקשר הטוב עם מינהל התכנון ועם המטה לתכנון לאומי הביא לתיקון התקנות וליצירת איזון יעיל שיאפשר לאדריכל לקבל את כל המידע הדרוש לתכנון ללא התניות. התקנות החדשות יוצרות תנאים טובים לקיצור זמנים דרמטי בהליך הוצאת היתרים". לדבריו, הצלחת החוק והתקנות תלויה מעתה והלאה ברצון הטוב של הרשויות האדריכלים והיזמים.

חשוב לציין כי מינהל תכנון, משרד האוצר, רשם המהנדסים והאדריכלים וגורמים נוספים היו קשובים להמלצות האדריכלים, ונוצר מנגנון עבודה משותף בין הצדדים, כבסיס לפעילות משותפת עתידית.