המדינה תובעת מטבע 340 מיליון שקל: לא שילמה תמלוגים על הקופקסון

המדינה טוענת כי התכשיר החדש של הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה מבוסס על מחקר פורץ דרך שערכו פרופ' עמוס קורצ'ין מאיכילוב וד"ר שלמה פלכטר מאסף הרופא, שכל הזכויות בתוצריו נתונות למדינה • "מעשיה של טבע הם מקרה מובהק של עשיית עושר ולא במשפט" • טבע בתגובה: "תביעה הממחזרת טענות חסרות בסיס"

טבע - תרופת קופקסון / צילום: תמר מצפי
טבע - תרופת קופקסון / צילום: תמר מצפי

מדינת ישראל הגישה היום (ד') תביעה לבית המשפט המחוזי בלוד בסכום של 100 מיליון דולר (כ-340 מיליון שקל) נגד חברת טבע . בתביעה נטען כי טבע הפרה את זכויות המדינה בכך שלא שילמה למדינה תמלוגים ממכירת תרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה.

תרופת הקופקסון פותחה על-ידי מכון ויצמן, וזכויות השיווק שלה שייכות לחברת טבע. תחילה שווקה התרופה במינון חד-יומי על-ידי טבע, וסמוך לפקיעת הפטנט על החומר הפעיל הגישה טבע בקשה לפטנט על מינון מרווח. המדינה טוענת כי המינון המרווח פותח במחקר פורץ דרך על-ידי חוקרי מכון ויצמן, שהם נוירולוגים בבתי חולים ממשלתיים, ולכן הזכויות שייכות למדינה במחקר פורץ דרך.

הגרסה החדשה של הקופקסון אושרה על-ידי ה-FDA. לפי ההערכות, התרופה נמכרה בהיקפים כספיים של מיליארדי דולרים, וטבע רשמה פטנטים עליה ברחבי העולם המגנים על משטר המינון החדש של התרופה. 

"שימוש במשאב ציבורי" 

המדינה, המיוצגת על-ידי עורכות הדין אסנת דפנה וענבל טואף מהיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה ועורכי הדין ליעד וטשטיין ואמירה מנגלוס, טוענת כי בפיתוח ובשיווק הגרסה המחודשת של תכשיר הקופקסון, הפרה טבע וגזלה את זכויות הקניין הרוחני של המדינה ולא שילמה למדינה תמלוגים המוערכים במיליוני שקלים.

בכתב התביעה נטען כי "לא נותר למדינה מנוס אלא לנקוט הליכים משפטיים נגד חברת טבע, על-מנת לוודא כי תקבל תמורה הולמת עבור שימוש במשאב ציבורי שהביא לטבע הכנסות בהיקפים גדולים מאוד".

המדינה טוענת כי התכשיר החדש של הקופקסון מבוסס על מחקר חלוצי ופורץ דרך שערכו פרופ' עמוס קורצ'ין, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית בבית החולים איכילוב, וד"ר שלמה פלכטר מנהל השירות הקליני, לאבחון ומחקר בטרשת נפוצה בבית החולים אסף הרופא, שכל הזכויות בתוצריו נתונות למדינה.

לעמדת המדינה, טבע הסתמכה על המחקר כהוכחת היתכנות למשטר המינון החדש, לרבות בבקשות פטנט שהגישה וכפי שגם נקבע בהליכים בארה"ב, אף בתמיכה לבקשה ל-FDA לאישור התכשיר במשטר המינון החדש. נטען כי טבע ניצלה את תוצרי המחקר במוצר, הגישה בקשת פטנט על שמה, ולאחר מכן זנחה את הבקשה - כל זאת מאחורי גבה של המדינה ומבלי לדווח למדינה או לקבל את הסכמתה ומבלי לשלם למדינה תמלוגים כמתחייב. 

"מקרה מובהק של עשיית עושר ולא במשפט" 

המדינה גילתה על הפרשה בעקבות תביעה אישית שהגישו החוקרים נגד טבע בשנת 2018.

"מעשיה של טבע הם גם מקרה מובהק של עשיית עושר ולא במשפט, שכן טבע קיבלה, שלא על-פי זכות שבדין, טובת הנאה בעלת ערך עצום - התוצרים והידע הנובעים מהמחקר פורץ הדרך של פרופ' קורצ'ין וד"ר פלכטר, שהיוו הוכחת היתכנות למשטר המינון החדש שהיה בעל יתרונות רפואיים מובהקים ואיפשר לטבע לשמור על בלעדיות של כמה שנים נוספות בשוק ששוויו מוערך במיליארדי דולרים", נטען בכתב התביעה.

מחברת טבע נמסר: "מדובר בתביעה הממחזרת טענות חסרות בסיס שנטענו כנגד טבע בעבר, בתביעה התלויה ועומדת עוד משנת 2018. טבע תגיב לטענות גופן במסגרת ההליך המשפטי כמקובל".