צפי לעליית האינפלציה בישראל באפריל לקצב שנתי של 4%

לפי הערכות כלכלני הראל, מדד המחירים לאפריל צפוי לטפס ב-0.8%. בכך קצב האינפלציה יעלה ל-4% ב-12 החודשים האחרונים • מדד המחירים לצרכן האמריקאי עלה בחודש אפריל ב-0.3% לעומת צפי של 0.2%. בשווקים הפיננסים מעריכים כי נתוני האינפלציה הגבוהים יביאו את הפדרל ריזרב להמשיך בקו הנחוש של העלאות הריבית

מדד אפריל צפוי לטפס ב-0.8% בשל העלייה במחיר הדלק, עליית מחירי מזון ועליית סעיף החופשות והנופש / צילום: Shutterstock, 89stocker
מדד אפריל צפוי לטפס ב-0.8% בשל העלייה במחיר הדלק, עליית מחירי מזון ועליית סעיף החופשות והנופש / צילום: Shutterstock, 89stocker

מדד המחירים לאפריל יתפרסם ביום ראשון הקרוב, בהמשך לקצב אינפלציה שנתי של 3.5% שנמדד בחודש מאי. לפי הערכות כלכלני הראל, מדד אפריל צפוי לטפס ב-0.8% בשל העלייה במחיר הדלק, עליית מחירי מזון לאחר קיפאון במרץ ועליית סעיף החופשות והנופש. בכך קצב האינפלציה יעלה ל-4% ב-12 החודשים האחרונים. בהראל מעריכים כי הגורמים הללו תומכים בהעלאת ריבית של רבע נקודת אחוז על ידי בנק ישראל בעוד כשבועיים. "השווקים בישראל מתמחרים עלייה עקבית של רבע נקודת אחוז בריבית בכל ההחלטות השנה, ואנו סבורים שלנוכח קצב העלייה הצפוי בארה"ב תחזית זו סבירה".

קצב האינפלציה בארה"ב מתמתן, אך נתוני אפריל הפתיעו לרעה

בארה"ב, נתוני מדד המחירים לצרכן שפורסמו ביום רביעי הצביעו על האטה בקצב עליות המחירים לראשונה מאז חודש אוגוסט 2021 אם רוצים להסתכל על חצי הכוס המלאה. אלא שנתוני האינפלציה עדיין גבוהים ובעיקר עקפו את התחזיות המוקדמות של החזאים בשוק.

ריסון האינפלציה מהווה יעד מספר אחת מבחינת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויו"ר הפד ג'רום פאוול שהבהירו כי יעשו הכל על מנת לתמוך במשקי הבית. זו הסיבה לשינוי מדיניות הפד שהביאה ללחץ בשווקים כתוצאה מהצפי להעלאות הריבית.

מדד המחירים לצרכן האמריקאי עלה בחודש אפריל ב-0.3% לעומת צפי של 0.2%. בכך קצב האינפלציה ירד ל-8.3% באפריל לעומת 8.5% בחודש מרץ, אם כי בחישוב שנתי קצב האינפלציה גבוה מזה שחזו הכלכלנים בשוק (8.1%). אם בחודש שעבר מדד הליבה, המחירים בנטרול מזון ואנרגיה, סיפק מקום לאופטימיות עם עלייה נמוכה מהצפי, הפעם זה לא קרה כאשר מדד הליבה עלה ב-0.6% לעומת הצפי לעלייה של 0.4%.

בשווקים הפיננסים מעריכים כי נתוני האינפלציה הגבוהים יביאו את הפד להמשיך בקו הנחוש של העלאות הריבית. אם כי היו"ר פאוול שלל העלאות ריבית בקצב גבוה של 0.75%. אלא שברקע גובר החשש כי האינפלציה הגואה מצריכה העלאה אגרסיבית יותר שעלולה לחנוק את הצמיחה.