לא מספיק רק לתכנת: חמשת כללי הברזל להכשרת עובדים בענף ההייטק

השינוי בעולם ההכשרות בענף ההייטק וריבוי מסלולי הלימוד החדשים מחייבים חשיבה מחודשת על מהי הכשרה איכותית

מסלולים טכנולוגיים איכותיים מתייחסים לסטודנטים כאל עובדים בחברה / אילוסטרציה: Shutterstock
מסלולים טכנולוגיים איכותיים מתייחסים לסטודנטים כאל עובדים בחברה / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותבת היא ראש אגף תוכניות ב-ITC , ארגון ללא מטרות רווח שהוקם ע"י הסוכנות היהודית ומעניק הכשרה להשתלבות בהייטק ללא צורך בניסיון או ידע מוקדם

עולם ההכשרות בענף ההייטק משתנה בשנים האחרונות באופן דרמטי בעקבות הביקוש לאלפי עובדים חדשים. בתנאים האלה, מגוון מסלולי לימוד והכשרה צצים חדשות לבקרים אבל רק מעטים מבטיחים השתלבות איכותית בתעשייה. מהם הכללים להכשרת כוח-אדם איכותי?

הדמיית סביבת עבודה אמיתית

מסלולים טכנולוגיים איכותיים מתייחסים לסטודנטים כאל עובדים בחברה ומתרגלים איתם מגוון רחב של כלים להתנהלות ארגונית כבר מהיום הראשון. הדגש הוא על משימות ופרקטיקות המבוססות על מקרי בוחן אמיתיים מהשטח, בכל הקשור לתקשורת מול חברי צוות או סטודנטים אחרים, עמידה בדד-ליינים, Stand-up meetings, ספרינטים ומרתונים לפיתוח פיתרונות, הרצאות טד להצגת רעיונות ותקשורת באנגלית בפלטפורמת רלוונטיות, כגון slack.

כלים לפתרון בעיות באופן עצמאי

עולם ההייטק העכשווי דורש מגוון כישורים לפתרון בעיות באופן עצמאי, ובעיקר יכולת למידה מתמשכת תוך כדי תנועה. חלק מהדמיית סביבת הלימודים לסביבת העבודה צריכה לצאת מנקודת הנחה שלא תמיד תהיה לסטודנט (או למנהל הצוות שלו) את התשובה לשאלתו או לאתגר שניצב מולו. לכן, כשהסטודנט מבקש עזרה יש לספק לו רק הכוונה ולא את התשובה עצמה, ולדרוש ממנו לבצע בעצמו את עבודת המחקר. כיום, אנשים בתפקידי פיתוח נעזרים ללא הפסק במידע מקצועי ברשת ובמשאבים אחרים כדי לפתור בעיות תוך כדי תנועה, מתוך הבנה שהטכנולוגיה לא מפסיקה להתעדכן, וכך יש לדרוש גם מהסטודנטים - אף פעם לא להפסיק ללמוד.

הבנה עסקית ושיווקית בנוגע למוצר

לא מספיק רק לתכנת. כל עובד הייטק חייב לדעת איך להתאים, להציג ולשווק את מוצריו לצרכים בשטח - בין שמדובר בחברה שבה הוא עובד ובין שמדובר בקהל הרחב. אחת המיומנויות החשובות היא היכולת להציג ולקדם מוצרים טכנולוגיים, מתוך הבנה עסקית ושיווקית. במקרים רבים, מיומנות זו תהיה ההבדל בין מי שמסוגל להתקדם לתפקידי ניהול בעבודה ובין מי שיישאר בדרגה נמוכה יותר. לכן בהכשרה יש לתרגל גם מיומנויות פרזנטציה, בניית מצגות ועמידה מול קהל. מסלול הלימוד חייב לשפר את יכולתו של הסטודנט להציג את משמעות העבודה שלו במובנים הרלוונטיים לחברה כגון חיסכון בכסף, פוטנציאל רווח מהמוצר ועוד.

הקניית מיומנויות רכות ותעסוקתיות

מסלולי הלימוד האיכותיים משקיעים כיום משאבים רבים בהכשרה אישיותית המבוססת על כלים לפיתוח כישורים רכים: התנהגות מקובלת במקומות עבודה, התמודדות נכונה במצבי לחץ ומשבר, ניהול זמנים, תקשורת והבנה בטכניקות של מסירת מידע, תרגול של עמידה מול קהל וגיבוש מסרים, ותקשורת עם אנשים שאינם טכנולוגיים. מדובר בצורך אקוטי שעולה מהשטח בקרב מנהלי הייטק, וכאחד החסרונות הבולטים של עובדים רבים.

כמו כן, אי אפשר לדבר על הכשרה איכותית ללא שילוב הדרכה מובנית בנוגע להתנהלות "ביום שאחרי". מסלול טכנולוגי איכותי חייב לכלול תוכנית להשתלבות תעסוקתית (post graduation program) המסייעת לבוגרים בחיפוש עבודה ובאיתור הזדמנויות בענף מיד עם סיום המסלול. על התוכנית לכלול גם סימולציות, סדנאות המסבירות איך להתראיין, ניהול קורות החיים והלינקדאין, שיעזרו לבוגרים לשפר את האטרקטיביות שלהם בעיני המעסיקים. את ההדמיות מומלץ לבצע בשיתוף פעולה עם חברות השולחות את צוות משאבי האנוש שלהם לראיונות דמה כדי להכינם (Mock interview), ולאפשר להם להיות חלק "מקהילת" המתכנתים כבר בשלבים מוקדמים של ההכשרה.

תרגול, תרגול, תרגול

לימודים טכנולוגיים איכותיים חייבים להתבסס על יישום אינטנסיבי של החומר התיאורטי, מעבר לשעות הלימוד. מסלול מקצועי יכלול לפחות שני פרויקטים יישומיים והתמחות שנפרשת על לפחות 5-8 שבועות של עבודה מעשית בחברת הייטק, שהסטודנטים מבצעים כבר במהלך הלימודים עצמם. פרויקטים אלו מאפשרים לסטודנטים להבין מה מצופה מהם ולקבל טעימה נוספת מסביבת עבודה אמיתית, וכן מהווים הזדמנות לראשי הצוותים ולמעסיקים פוטנציאליים להעריך את יכולות הסטודנטים באופן מעמיק יותר. בנוסף, חשוב לשלב במסלול הלימודים מגוון תכנים וסדנאות מעשיות של חברות הייטק, שיאפשר לנציגי החברות להתרשם מרמת הסטודנטים, שכבר במהלך ההכשרה יוכלו ליצור קשרים מקצועיים חדשים ולהיחשף לטכנולוגיות ולפיתוחים המקודמים כעת בתעשייה.