הזוגות הצעירים חששו מעליית הריבית ולא חיכו להגרלות הגדולות

הזוגות הצעירים רצו להקדים את העלאות הריבית וקבעו שיא ברכישת דירות - כך עולה מדוח הכלכלנית הראשית • עיקר הגדלת הרכישות נעשו בפריפריה, ששם ההנחות הצפויות על דירות במסגרת ההגרלות, צפויות להיות נמוכות משמעותית מאלה שבמרכז הארץ

בחודש מרץ נקבע שיא רכישת דירות מצד הזוגות הצעירים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
בחודש מרץ נקבע שיא רכישת דירות מצד הזוגות הצעירים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הבהלה הגדולה לקראת העלאת הריבית של בנק ישראל, שמשכה אחריה גם העלאות ריבית במשכנתאות, הביאה את הזוגות הצעירים לשבור בחודש מרץ האחרון יא של 10 שנים לפחות ברכישת דירות, שעה שרכשו 6,500 דירות, כ-52% מכלל הדירות שנרכשו באותו חודש. כך עולה מסקירת הכלכלנית הראשית את ענף הנדל"ן למגורים בחודש זה.

בחודש מרץ נרכשו 12.6 אלף דירות, ירידה של 5% בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 18% בהשוואה לחודש הקודם, המתאפיין במיעוט ימי עבודה. בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש מרץ ב-11.3 אלף דירות, ירידה של 2% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד וגידול של 14% בהשוואה לחודש הקודם.

החשש מהעלאת הריבית גבר על הציפייה להגרלת דירות בהנחה

כאמור, היו אלה הזוגות הצעירים ששברו שיא רכישות חודשי של לפחות עשור ועליות המחירים דוחפות אותם יותר ויותר לאזורי הפריפריה. בעוד שרכישות הזוגות הצעירים באזורי הביקוש במרכז הארץ רשמו גידול של 14% (בהשוואה למרץ אשתקד) באזורי הפריפריה הגיע שיעור גידול זה ל-39%.

מדוע התנפלו הצעירים על הדירות בחודש מרץ, כשידוע היה להם שבאפריל יתבצעו הגרלות במסגרת "דירה בהנחה"? בגדול ניתן להניח, כי החשש מהעלאת הריבית גבר על הציפייה להגרלת דירות בהנחה, מה גם שהסיכוי לזכייה אינו גדול. כמו כן הכלכלנית הראשית מעריכה, כי ההתנפלות על דירות בפריפריה לעומת העלייה הנמוכה יותר על דירות במרכז הארץ נבעו מהיקף ההנחות המוערך - אלה שבפריפריה נמוכות משמעותית מאלה שבמרכז הארץ, ולכן פחות כדאי היה להמתין שם להגרלות.

לראשונה התבצעו מכירות במסגרת "מחיר למשתכן" באזור תל השומר, שנמצא ברמת גן והכלכלנית הראשית בדקה את נתוני הרוכשים. התברר, כי 53% מהם הם הייטקיסטים שניצלו את ההגרלות לרכישת דירות בהנחה. השכר הממוצע למשק בית שרכש דירה במסגרת המבצע, עמד על 38.2 אלף שקל ברוטו לחודש. "אלו רמות השכר הגבוהות ביותר שנרשמו עד עתה בפרויקטים במסגרת 'מחיר למשתכן'", ציינה הכלכלנית הראשית.

ועם זאת יש לציין, כי דירות 4 ו-5 חדרים שנמכרו בפרויקטים הגיעו לרמות של 3 מיליון שקל ויותר, והמחיר למ"ר הגיע לרמות של כ-33 אלף שקל למ"ר בממוצע, כך שגם אחרי ההנחות מחירן היה גבוה.

תל אביב במקום הראשון ברכישות המשקיעים

עוד עלה מהסקירה, כי מאז הועלה מס הרכישה על משקיעים בדצמבר האחרון, המשקיעים הורידו את כמות הדירות שהם רוכשים והם שבו למכור יותר דירות מאשר הם רוכשים. כך, בחודש מרץ הם רכשו 2,000 דירות, ירידה של 21% בהשוואה למרץ אשתקד. מתברר, כי חלק מרכישות המשקיעים התבצע במסגרת מבצע מכירות "פריסייל" בפרויקט בקריית מלאכי, אשר הזניק עיר זו למקום השני בדירוג רכישות המשקיעים בחודש מרץ.

לעומת זאת, במאזן הכולל המשקיעים מוסיפים לדלל את אחזקותיהם בדירות. בחודש מרץ הם מכרו 2,600 דירות, כלומר המלאי שבידיהם ירד בחודש זה ב-600 דירות. 

הערים שהובילו ברכישות המשקיעים בחודש מרץ: בתל אביב נרכשו 150 דירות, והיא במקום הראשון ברכישותיהם; קרית מלאכי זינקה למקום השני (במרץ 2021 היא ניצבה במקום ה-60 בדירוג), הודות למבצע שנערך בה,ושבמסגרתו נרכשו כ-140 דירות; בחיפה נרכשו כ-130 דירות, בבת ים ובירושלים נמכרו כ-100 דירות.